Krävs intyg för uppfödning av CB inhemska reptiler/amfibier?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Snugge:
Jag undrar om det behövs något tillstånd för att bedriva uppfödning eller handel med inhemska eller EU arter av reptiler och amfibier (vilka inte är CITES-skyddade).

Säg exempelvis att jag skulle vilja importera och föda upp europeiska lövgrodor (Hyla arborea). I det här exemplet åker jag då till Tyskland och köper ett halvdussin i fångenskap uppfödda grodor och importerar dessa sedan tillbaka till Sverige enligt jordbruksverkets föreskrifter. Jag har haft tur, och efter ett år har jag fullt med små grodyngel i mitt terrarium, hur ska jag bära mig åt i detta scenario? Behöver jag ansöka om tillstånd för att få sälja EU-arter, räcker det med att jag kan bevisa att grodföräldrarna är uppfödda i fångenskap, eller behöver jag göra något helt annat?

5061
3824
Tropfrog:
Det finns nog ingen skillnad i dokumentation baserat på ursprung. Det är cites som styr och den är global.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Bör vara samma dokumentation som för de som håller/säljer snok och huggorm inom Sverige? Uppfödarbevis på ungdjur och bevis på att föäldrardjuren är uppfödda i fångenskap samt ursrungsland?

Mvh
Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild