Womitscream skrev:
Skaffade mig 1.1 för någon vecka sedan av lokalitet kofiau. Hanen käkar på som bara den, däremot honan, blåser upp sig lite å pustar när jag kommer med bytet. Förra ägaren har kört med dött, dom är födda 2014 och aldrig varit problem enligt honom.
Provade med "ny dräpt" mus vilket gjorde susen efter ett tag att hon högg samt kramade den. Efter ett tag släppte hon och drog där ifrån?
Någon som har något bra tips på vad det kan vara?
Har provat olika fuktigheter samt temp. Eller är det bara så att det är för tidigt så hon inte är inbodd. HAr varit där nu i 2 veckor.
Tacksam för tips.
Hej,
Det är händer att dom vägrar äta när man precis skaffat dom. Trädpytons är väldigt känsliga för sin omgivning och blir lätt stressade.
När det gäller din hona, så hade jag väntat 3-4 veckor innan jag försökt mata henne igen. Hon måste få tid att stadga sig i sitt nya hem. Jag försöker aldrig mata en ny orm jag fått hem den första veckan, dom är ganska stressade av hela flytten från sitt gamla ställe till det nya, så vissa är inte alls intresserade av att äta på ett tag.
Fick hem en hane från en uppfödare i USA förra året och det tog 7 månader innan han åt sin första mus. Jag provade allt, men inget funkade. Lösningen var att låta musen hänga över pinnen i terrariet över natten, då tog han den. Men det är inte säkert det funkar alltid. I vilket fall som helst, så råder jag dig att vänta innan du försöker igen. Om din hona matvägrar om 4 veckor, så kanske du får titta på andra saker, som t ex. temperaturen i terrariet, hur terrariet är utformat m.m.