Försäkring

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Vad kostar det per djur och år? Är det lika priser på alla reptiler eller olika beroende på art osv..? Alltså är det samma försäkring på en leopardgecko som på en diamantpyton exempelvis?


63
5
gitchen:

Vet inte om det kostar lika mkt för orm som för ödla. Orm har en egen "kategori" där o ödla går över reptil. Men alla ödlor kostar lika mkt. Sen vad det kostar per år beror ju lite på hur högt man vill försäkra för vetrinär och/eller medicin o även om man vill ha livförsäkring.

Men grundkostnad för våra ligger på runt 500:-/år. Då har man 750:- i självrisk o sen 25% i vetrinär/medicin. Helt ok med tanke på vad det kan kosta om man nu skulle behöva hjälpen av vetrinär...


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Nu förstod jag inte riktigt :) Går ödlor under reptiler men inte ormar hos agria? Trodde ormar var lika mycket reptiler som ödlor :)

Kan någon vara snäll och skicka en länk till agrias sida där man kan läsa om försäkringar på reptiler, vad det gäller för djur m.m.. Tack på förhand!

Jag hittar det inte :/


63
5
gitchen:

Blev oxå förvånad över det där för visst borde de gå under samma kategori. De är ju reptiler... står inte jättemkt info men här är en länk. www.agria.se/smadjur

 


333
97
leolina:

Försäkringskostnaden är densamma för orm och "reptil", varför de har gjort uppdelningen kan man ju fråga sig då försäkringen är den samma. För sköldpadda däremot är försäkringen lägre.

Det man behöver fundera på innan man skaffar sig en försäkring är om det verkligen är värt kostnaden. Oftast går ett veterinärbesök på max 500 kr och i det läget kan man ändå inte utnyttja den. Jag brukar rekommendera att man skaffar ett "sjukvårdskonto" istället där man lägger undan pengar så man är förberedd om man skulle behöva åka till veterinär. En försäkring lönar sig sällan.


126
64
Mikachu:

Jag har också funderat på att försäkra mina geckos eftersom jag avlar.. I början av mitt avlande fick jag hem en hona, bra vikt och inga tidigare fel på henne, som fick någon form av äggnöd.. Henne åkte jag in till Roslagstull med (kan inte säga att de var såå trevliga, och de hade ingen kunskap om mina geckos sen tidigare..) och kom ut därifrån med en frisk gecko och 2 000kr fattigare..


-- En liten instickare --
620kr i grundavgift, 900kr för röntgen, ''injektion nr 1'' för 170kr, Partoxin(själva värdstimulerande medlet) för 11kr och sedan en CD på röntgenbilderna som de sa kostade 'någon krona extra bara' tog dom 200kr för. Kan säga att jag inte är förtjust i dom som jobbade där den dagen.. Svarade inte på frågor om hur mycket partoxin de gav henne, svarade inte på vad ''injektion nr 1'' var och de hade bara väldigt korta svar när de sa nått samt att de inte ens visste vad jag hade med mig.. Visst att man inte vet att det är just en ögonfransgecko, men att inte se att det är en gecko eller ens en reptil är inte kul att höra när de är så kända för sin reptilkunnighet. Ps hade inte Gunnel i rummet. Man ser ju att det inte är en groda tycker jag..  Samt! Att de gav henne partoxinsprutan i BAK benet var också någonting jag noterade.. Har D9 licens och gått djursjukvårdarkurs för reptiler(2012) och då fick man lära sig att de skulle ha alla sprutor i framben eller framdel om det är en orm..! :/
-- --

Men åter till sak, jag omkring 17 vuxna djur och flera sub adulta och många juveniler.. Så att lägga 500kr per år(tror jag ni skrev) så låter det mycket bättre med att lägga undan pengar, som jag gör, än att betala ca 8 500kr varje år som kanske inte ens kan eller kommer att utnyttjas! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild