Foderinsekter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
4
SamuelS:
Hej jag funderar på att öka variationen på foder djur som jag odlar jag har i nu läget dubia mjölmask afrikanska jättelandsnäckor och sopfobas rosenbaggslarver. Tyvärr har jag stängt ute syrsor. Jag sko köpa en stäppvaran så jag behöver mycket insekter men jag vill inte ha något som kan föröka sig i rumstemperatur. Behöver all hjälp jag kan få tack i förhand!!

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

SamuelS skrev:
Hej jag funderar på att öka variationen på foder djur som jag odlar jag har i nu läget dubia mjölmask afrikanska jätte land snäckor och sopfobas rosenbagslarver. Tyvärr har jag stängt ute syrsor. Jag sko köpa en stäppvaran so jag behöver mycket insekter men jag vill inte ha något som kan föröka sig i rumstemperatur. Behöver all hjälp jag kan få tack i förhand!!

Du skriver att du inte vill ha något som kan föröka sig i rumstemperatur, men de du redan har kan detta t.ex Dubia, Mjölmask, Zophobas.

Men kolla även in stora gräshoppor (locust). 


28
4
SamuelS:
Tack 

5092
3863
Tropfrog:
Kanske inte primärt foderdjur, men en stabil poppulatlion av gråsuggor håller substratet fräscht och kan bli snack då och då åtminstone när den är liten.

Mvh
Magnus 

508
304
Jonas77:
Beroendepå vad man har för djur så minns jag att det var väldigt trevligt att ha en vaxmotodling hemma (främst om man hade tillgång till riktiga vaxkakor då det luktar lite jul). Absolut inte bra  standardfoder, men till tunna djur är det ju kanon.

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Jag kan varmt rekommendera Elliptorhina javanica. Min favoritkackerlacka och en art jag kan tänka mig att skaffa igen. Jättevackra och förökar sig bra när de väl kommit igång ordentligt. Dock behöver du ge dem lite värme om du vill ha mycket avkomma. Jag sålde mycket överskott om vi säger så. En annan fördel är att även fullvuxna har mjukt skinn, till skillnad ifrån väsande kackerlackor vars exoskelett är tjock och man avråder ifrån att mata med fullvuxna på grund utav det. Vanliga väsande kackerlackor (G portentosa) är också ganska bra foder och om du bara ger dem lite värme och mat så förökar de sig ordentligt, se till att inte mata med fullvuxna bara eftersom det blir en riktig kamp när ödlan försöker tränga sig igenom skalet och de vassa taggarna på fötterna. Det räcker med en svag värmematta på utsidan av terrariet, det påverkar jättemycket (även i förökningen av vanliga dubia). Om du vill ha mycket ungar snabbt är dödskallekackerlackor bra, de är som en större dubia, som dock bör ha grävmöjligheter enligt mig. Ett 10 cm tjockt lager cocofiber blandat med döda blad och vitved fungerar perfekt och uppskattas av nymferna. Du verkar vara intresserad av själva kackerlackorna också (annars hade det räckt med bara dubia och någon större variant i mängder) och då finns det lite roliga men snarliika varianter av olika arter, t.ex Blaberus craniifer Black Wing och Gromphadorhina oblongonata (som blir större än portentosa) som du kan samla på dig. Du kanske kan investera i några coola Princisia vanwaerebeki, de sköts som Gromphadorhinor fast har lite annat mönster. Jag har haft alla dessa utom vanwaerebeki för några år sedan. 


//Emanuel

1228
464
leedragon:
SamuelS skrev:
Hej jag funderar på att öka variationen på foder djur som jag odlar jag har i nu läget dubia mjölmask afrikanska jätte land snäckor och sopfobas rosenbagslarver. Tyvärr har jag stängt ute syrsor. Jag sko köpa en stäppvaran so jag behöver mycket insekter men jag vill inte ha något som kan föröka sig i rumstemperatur. Behöver all hjälp jag kan få tack i förhand!!

silkesmaskar, p nivea, vandrande pinnar, bönsyrsor.

28
4
SamuelS:
EmanuelKarl skrev:
Jag kan varmt rekommendera Elliptorhina javanica. Min favoritkackerlacka och en art jag kan tänka mig att skaffa igen. Jättevackra och förökar sig bra när de väl kommit igång ordentligt. Dock behöver du ge dem lite värme om du vill ha mycket avkomma. Jag sålde mycket överskott om vi säger så. En annan fördel är att även fullvuxna har mjukt skinn, till skillnad ifrån väsande kackerlackor vars exoskelett är tjock och man avråder ifrån att mata med fullvuxna på grund utav det. Vanliga väsande kackerlackor (G portentosa) är också ganska bra foder och om du bara ger dem lite värme och mat så förökar de sig ordentligt, se till att inte mata med fullvuxna bara eftersom det blir en riktig kamp när ödlan försöker tränga sig igenom skalet och de vassa taggarna på fötterna. Det räcker med en svag värmematta på utsidan av terrariet, det påverkar jättemycket (även i förökningen av vanliga dubia). Om du vill ha mycket ungar snabbt är dödskallekackerlackor bra, de är som en större dubia, som dock bör ha grävmöjligheter enligt mig. Ett 10 cm tjockt lager cocofiber blandat med döda blad och vitved fungerar perfekt och uppskattas av nymferna. Du verkar vara intresserad av själva kackerlackorna också (annars hade det räckt med bara dubia och någon större variant i mängder) och då finns det lite roliga men snarliika varianter av olika arter, t.ex Blaberus craniifer Black Wing och Gromphadorhina oblongonata (som blir större än portentosa) som du kan samla på dig. Du kanske kan investera i några coola Princisia vanwaerebeki, de sköts som Gromphadorhinor fast har lite annat mönster. Jag har haft alla dessa utom vanwaerebeki för några år sedan. 


//Emanuel

Jag vill veta vilka av de kackerlackorna som kan föröka sig i rumstemperatur och de som inte kan det är viktigt 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
SamuelS skrev:

Jag vill veta vilka av de kackerlackorna som kan föröka sig i rumstemperatur och de som inte kan det är viktigt 

Alla jag nämner ger enstaka kullar i rumstemperatur, men bara en superbillig värmematta gör att produktionen ökar supermycket. Jag hade en avlång värmematta typ 80 cm lång på 22w som jag la på hyllan där jag ställde alla mina odlingar. Den kanske kostade 500kr, men det var värt det eftersom jag sålde kackerlackor av högre värde än det efteråt och för att annars får du så lite ungar att det kanske inte räcker på långa vägar. Egentligen gäller samma för dubia, de förökar sig utan värme men en superbillig värmematta ger så mycket mer ungar. Annars kanske du kan ställa det på någon ödlas terrarium bredvid värmelampan där temperaturen höjs markant, min kompis hade sina kackerlackor på lysrörsrampen till skäggagamen och det blev varmt där och det kostade inget extra eftersom ödlan ändå behövde sina lysrör.

508
304
Jonas77:
Om du är rädd för att de ska smita och orsaka kackerlacksutbrott i hemmet så är det skillnad på att föröka sig i rumstemperatur och att föröka sig i rumstemperatur. Många av de större kackerlackorna, som dubia, tar många många månader på sig att ens bli könsmogna, och även om någon skulle smita så orsakar de ingen invasion. Vissa små rackare som ryssar? skulle jag vara försiktigare med.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild