Stort terrarium bygge, hjälp med formplyfa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

66
31
Engel1991:
Hej,

Har en fråga angående fuktspärr i mitt bygge till en argentinsk teju. 
Jag har använt formplywood pga dess tålighet mot fukt, och sedan tänkt använda silikon/tech7 i hörn och skruvhål men nojjar nu över att småhål/skador som jag inte ser skall ställa till besvär. 
Så frågan är helt enkelt, vad kan jag göra på detta material som fäster för att göra det säkert för fuktigheten? 
Är ett stort bygge så att slipa och måla slipper jag helst. 

Tack på förhand. 
Mvh
Christian

508
304
Jonas77:
Hej. Formplyfa behöver inte behandlas. Jag har personligen byggt lägre "akvarium" av formplyfa och bara silikonat fogarna.
Jag har även haft ett stort dubbelterrarium i ca 20 år som jag gjourt likadant med, även skruvat ner det och flyttat tre gånger - bara silikonat fogarna varje gång.

Mitt terrarium var byggt så att det inte hade några synliga reglar och väldigt få skruvhål. I botten låg bottenskivan på regelverk och behövde inga skruvar, övriga skruvhål såg ingen påverkan efter 20 år... Jag hade duschsystem i terrariet. Jag skulle dock rekomendera en liten silikonklick om du är osäker. Brunt byggsilikon syns ju inte så mycket heller.

Kort: Kan du leva med den bruna färgen är det bara att ha det som det är.

66
31
Engel1991:
Jonas77 skrev:
Hej. Formplyfa behöver inte behandlas. Jag har personligen byggt lägre "akvarium" av formplyfa och bara silikonat fogarna.
Jag har även haft ett stort dubbelterrarium i ca 20 år som jag gjourt likadant med, även skruvat ner det och flyttat tre gånger - bara silikonat fogarna varje gång.

Mitt terrarium var byggt så att det inte hade några synliga reglar och väldigt få skruvhål. I botten låg bottenskivan på regelverk och behövde inga skruvar, övriga skruvhål såg ingen påverkan efter 20 år... Jag hade duschsystem i terrariet. Jag skulle dock rekomendera en liten silikonklick om du är osäker. Brunt byggsilikon syns ju inte så mycket heller.

Kort: Kan du leva med den bruna färgen är det bara att ha det som det är.



Försökte ta bort det andra inlägget då det blev något fel, men svarar här också och kör vidare på denna. 

Hej och tack för informationen. 

Jag har också byggt det med inte synliga reglar men ändå blivit en del skruvhål pga att det är ganska stort. 

Så om jag kör silikon/tech7 i skarvarna, samt skruvhål så skall det alltså inte mögla och falla ihop? Är ju mest rädd för skador och hål som jag missar.  Vart lite inne på att t.o.m köra fuktspärr tejp för hus i botten. 

Slänger upp ett par bilder på hur det ser ut hittills. 

508
304
Jonas77:
Alltså, jag kan väl i princip garantera att det inte kommer ruttna och falla ihop. Skulle fukt ta sig in i plyfan så kan man tänka sig ev viss svullnad/deformation, men det skulle förvåna mig om det skulle bli ett problem. Jag har som sagt haft det som vattenanläggning som stod i några år utan spärr och utanproblem.
Skulle du ha för avsikt att ha plaskblött bottensubstrat och hade skruvhål där kanske jag skulle ha övervägt någon spärr, men du ska ju inte det. Även i mitt terrarium så kunde jag slå i en hink vatten i substratet om det var för torrt utan att ens bekymra mig för fuktskador. Och jag fick det aldrig heller. De stockar och grenar som jag bultade/skruvade mellan väggar och botten drog jag en sträng byggsilikon runt skruvhålet på först och drog åt.

Det där ser ut som ett redigt och fint terrarium du bygger, det kommer bli bra det där. Se till att avända volymen bra bara ;) Det är grymt att sruva upp GROVA stockar mellan väggar osv, plyfan fixar det utan problem.

66
31
Engel1991:
Jonas77 skrev:
Alltså, jag kan väl i princip garantera att det inte kommer ruttna och falla ihop. Skulle fukt ta sig in i plyfan så kan man tänka sig ev viss svullnad/deformation, men det skulle förvåna mig om det skulle bli ett problem. Jag har som sagt haft det som vattenanläggning som stod i några år utan spärr och utanproblem.
Skulle du ha för avsikt att ha plaskblött bottensubstrat och hade skruvhål där kanske jag skulle ha övervägt någon spärr, men du ska ju inte det. Även i mitt terrarium så kunde jag slå i en hink vatten i substratet om det var för torrt utan att ens bekymra mig för fuktskador. Och jag fick det aldrig heller. De stockar och grenar som jag bultade/skruvade mellan väggar och botten drog jag en sträng byggsilikon runt skruvhålet på först och drog åt.

Det där ser ut som ett redigt och fint terrarium du bygger, det kommer bli bra det där. Se till att avända volymen bra bara ;) Det är grymt att sruva upp GROVA stockar mellan väggar osv, plyfan fixar det utan problem.


Tack så mycket! 
Jag får helt enkelt gå över hela insidan och försöka få med mig alla småhål osv med silikon. 
Kanske kunde kaklat botten och 30cm upp längs väggarna?
Nej det skall inte va plaskblött, räcker ju att substratet inte är tort och är grävbart, och att luften håller 70% + 
Tänker att jag bygger en moistbox och har extra fukt i gömställen för öms osv samt en ordentlig vattenbalja. 

Ja det blev större än jag planerat, 400x120x120 slutade det på! 
Jo jag bor med mycket skog runt mig så redan plockat på mig en hel del! 

273
209
AndreasB:
Engel1991 skrev:



Försökte ta bort det andra inlägget då det blev något fel, men svarar här också och kör vidare på denna. 

Hej och tack för informationen. 

Jag har också byggt det med inte synliga reglar men ändå blivit en del skruvhål pga att det är ganska stort. 

Så om jag kör silikon/tech7 i skarvarna, samt skruvhål så skall det alltså inte mögla och falla ihop? Är ju mest rädd för skador och hål som jag missar.  Vart lite inne på att t.o.m köra fuktspärr tejp för hus i botten. 

Slänger upp ett par bilder på hur det ser ut hittills. 



Satan i gatan vad stort, vad ska du ha i det? :)

66
31
Engel1991:
AndreasB skrev:



Satan i gatan vad stort, vad ska du ha i det? :)



Det blir till min argentinska teju, vill ge henne myyycke plats. 
På andra sidan väggen blir det ett 400x120x200 som jag vill ha till antingen en varanus melinus så jag kan ha en stor vattendel med rejäla träd i eller en cyclura cornata för dom verkar så sjukt härliga. 

66
31
Engel1991:

Jonas77 skrev:
Hej. Formplyfa behöver inte behandlas. Jag har personligen byggt lägre "akvarium" av formplyfa och bara silikonat fogarna.
Jag har även haft ett stort dubbelterrarium i ca 20 år som jag gjourt likadant med, även skruvat ner det och flyttat tre gånger - bara silikonat fogarna varje gång.

Mitt terrarium var byggt så att det inte hade några synliga reglar och väldigt få skruvhål. I botten låg bottenskivan på regelverk och behövde inga skruvar, övriga skruvhål såg ingen påverkan efter 20 år... Jag hade duschsystem i terrariet. Jag skulle dock rekomendera en liten silikonklick om du är osäker. Brunt byggsilikon syns ju inte så mycket heller.

Kort: Kan du leva med den bruna färgen är det bara att ha det som det är.


 

Hej igen,

Vad tror du om att kakla botten och 30cm upp på väggen och sedan använda silikon istället för fogmassa mellan plattorna?

Hade vart så sjukt tråkigt om något händer och man måste plocka isär detta då det är ganska så stort.

 

Tack på förhand!


206
224
Danne72:
Jag har ett terrarie i osb målat med biltema kök och badrumsfärg 3 gånger, till en stor bandvaran som har stått med fuktigt bottenmaterial i över 3 år nu, och det funkar fortfarande.
Engel1991 skrev:


 

 

Hej igen,

Vad tror du om att kakla botten och 30cm upp på väggen och sedan använda silikon istället för fogmassa mellan plattorna?

Hade vart så sjukt tråkigt om något händer och man måste plocka isär detta då det är ganska så stort.

 

Tack på förhand!


508
304
Jonas77:
Engel1991 skrev:


 

 

Hej igen,

Vad tror du om att kakla botten och 30cm upp på väggen och sedan använda silikon istället för fogmassa mellan plattorna?

Hade vart så sjukt tråkigt om något händer och man måste plocka isär detta då det är ganska så stort.

 

Tack på förhand!



Om det ger dig sinnesro så är det ju ovärderligt i sig. Jag tänker bara att det blir otympligt den dag do kanske vill montera ner burken. Sen kanske tankarna börjar spöka; är det tätt under kaklet, tänk om det liger vatten där och rötar ner... ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild