SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

66
31
Engel1991:

508
304
Jonas77:
Hej. Formplyfa behöver inte behandlas. Jag har personligen byggt lägra "akvarium" av formplyfa och bara silikonat fogarna.
Jag har även haft ett stort dubbelterrarium i ca 20 år som jag gjourt likadant med, även skruvat ner det och flyttat tre gånger - bara silikonat fogarna varje gång.

Mitt terrarium var byggt så att det inte hade några synliga reglar och väldigt få skruvhål. I botten låg bottenskivan på regelverk och behövde inga skruvar, övriga skruvhål såg ingen påverkan efter 20 år... Jag hade duschsystem i terrariet. Jag skulle dock rekomendera en liten silikonklick om du är osäker. Brunt byggsilikon sunns ju inte så mycket heller.

Kort: Kan du leve med den bruna färgen är det bara att ha det som det är.

66
31
Engel1991:
Jonas77 skrev:
Hej. Formplyfa behöver inte behandlas. Jag har personligen byggt lägra "akvarium" av formplyfa och bara silikonat fogarna.
Jag har även haft ett stort dubbelterrarium i ca 20 år som jag gjourt likadant med, även skruvat ner det och flyttat tre gånger - bara silikonat fogarna varje gång.

Mitt terrarium var byggt så att det inte hade några synliga reglar och väldigt få skruvhål. I botten låg bottenskivan på regelverk och behövde inga skruvar, övriga skruvhål såg ingen påverkan efter 20 år... Jag hade duschsystem i terrariet. Jag skulle dock rekomendera en liten silikonklick om du är osäker. Brunt byggsilikon sunns ju inte så mycket heller.

Kort: Kan du leve med den bruna färgen är det bara att ha det som det är.



Hej och tack för informationen. 

Jag har också byggt det med inte synliga reglar men ändå blivit en del skruvhål pga att det är ganska stort. 

Så om jag kör silikon/tech7 i skarvarna, samt skruvhål så skall det alltså inte mögla och falla ihop? Är ju mest rädd för skador och hål som jag missar.  Vart lite inne på att t.o.m köra fuktspärr tejp för hus i botten. 

Slänger upp ett par bilder på hur det ser ut hittills. 

66
31
Engel1991:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild