Enlitengran skrev: Hej! Jag adopterade en 6 månader gammal leopardgecko som jag först trodde var en bebis då den var så liten, men den var bara riktigt undernärd. Jag besökte en veterinär och de sa att han antagligen inte hade Stick tail disease,vilket var min första tanke, men att han bara råkar vara riktigt undernärd. Han hade även ömsat skinn som satt fast lite här och där.
jag undrar hur ni hade gått till väga? Vilken mat ni hade gett för att hjälpa honom gå upp i vikt, och om det är något speciellt jag borde göra. Tacksam för svar :)
/Melvin
Jag hade avlivat stackaren. Han är ju bara skinn och ben. Om han inte lägger på vikt om du helt enkelt matar den lite extra så är det troligen något annat underliggande typ parasiter. Äter den inte kan tvångsmatning krävas, kanske inte att rekommendera för en nybörjare. Den verkar inte ha druckit heller på ett tag. Den är inte undernärd, den är EXTREMT undernärd!
En erfaren uppfödare kanske hade lyckats rädda den, men det skulle bara vara ett långt lidande och frågan är om det är värt det. Det kanske finns hopp, men jag tycker inte det är värt de långa superstressiga veterinärtripparna för den stackars ödlan. MYCKET snällare och mer humant mot den stackars lidande ödlan att låta den somna in snabbt.
Jag har gjort misstaget att köpa från en oseriös säljare som hade tre ögonfransgeckos tillsammans, varav två var hanar och den jag fick var den ej dominanta. Han var inte i gott skick när han kom uttorkad i en kruttorr låda utan något i, men han var mycket bättre än detta benranglet.