Varför hoppar våran Panterkameleont?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1159
625
Temla:

Håller med markusbabs. Kameleonter är extremt skygga djur. Att göra som markusbabs säger är smarast. Vänja den vid handmatning. Tålamod. Efter några månader försiktigt sträcka fram handen med särade fingrar lite lätt mellan frambenen och se om han vill klättra upp. Det är bättre han får välja själv. Tar man ut dom med tvång kan dom mycket stressade.  

Det finns kameleonter som blir handtama och som faktiskt vill komma ut, men jag tror det mer hör till undantagen. Önskar min var lite mer handtam. skratt. Hon vill bara komma ut när det är äggläggningsdags. 


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Kameleonten hoppar för att den är övertygad att den ska dö, det kan inte bli tydligare signal än så.

 

Som Jonas säger, vill ni fortsätta utsätta den för dödsstress fortsätt, vill ni att den ska känna sig trygg, upphör. En vecka är ju ingen tid alls ta det lugnt och låt djuret bestämma takten.

Vad det finns för skit på Youtube är totalt ointressant.


Medlem i SHF
537
749
Patch:

De finns ingen lampa som ens är i närheten av naturligt solljus... varken i ljusstyrka eller intensivitet

Är inte mycket för hantering.... men om de finns NÅN anledning att hantera djur så är det att få in den i en bur så de kan njuta av solen!

Sen finns de ju sätt att flytta djur utan att handbegripligen hantera dem? Så som att försöka få upp kameleonten på en pinne till exempel

MvH Alex


234
1
tinagustafsson:

Vi handmatar honom och även med pincett, Det är absolut inga problem med det :) Jag ringde även och hörde med Herper's Choise och dom sa att det inte var någon fara att hantera kameleonten för att få den tam :) 

Tack så mycket för alla svaren! 


733
295
markusbabs:

Men om kameleonten vill ta självmord, hantera den inte :)


1229
464
leedragon:

du behöver inte få de  handtam för att få den ute  i solen köp en flexarium och sett honom där så han kan sitta dagarna ut  på sommaren


29
7
Patrulk:

Måste säga att herpers choice tappar endel i mina ögon om dom lurar i folk att ödlor blir tama av hantering. Trist.


234
1
tinagustafsson:

När jag var på Herpes Choise så hade dem en panterkameleont där som var väldigt väldigt tam, när dem öppnade terraiumet så ville hon hoppa ut på en gång till dem, tack vare att den hade hanteras så att den blev så tam. Och dom har jättemycket erfarenhet om reptiler så dom kan man lita på. Självklart så ska man ju tänka på att alla kameleonter är olika individer så alla blir ju inte lika tama, men försöker man några gånger i veckan så blir han tam tillslut och märker man att han inte vill så för man vänta några dagar och försöka igen :)


733
295
markusbabs:

Jag skulle mata den från hand tills den själv ger sig ut på dina händer. Vill den inte ut så vill den inte ut.  :) 

Och jag tror inte att personalen på HC hanterar sina kameleonter flera gånger i veckan om djuret inte vill det?  dom har nog blivit vana med människor efter en längre tid.  Tror iaf jag.

Jag matatde min kameleont från hand varje dag, efter ett par månader så klättrade den själv upp på armen, Jag tog ALDRIG ut min kameleont om den inte vela det själv, och ändå så blev den "handvan". Helt utan onödig hantering :)     

 


33
13
Tyrredum:

Man ska göra skillnad på "tam" och "hand tam", nu har jag noll koll på kemeleonter, men min erfarenhet är att för mycket hantering och speciellt fel hantering gör djur rädda och avtrubbade i stället för "hand tama".

 

Edit: Djur som vistas längretid i zoobutiker blir ofta totalt avtrubbade av hantering av alla kunder som springer runt där.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild