Hamm nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

229
223
Formula76:
Tjena!

Jag har ett par gånger anlitat kurirer för att hämta upp djur jag bokat nere på mässan. Det har funkat rätt bra, men lite bökigt att vara spindelen i nätet att bestämma tider och träffpunkt.
Men till hösten har jag spanat in mig på flera djur ifrån flera olika uppfödare så det är nog lika bra jag åker ner själv. Men jag är helt novis på detta och vet inte ett skvatt hur det går till där nere.

*Hur brukar man göra? Antar att man behöver sova över nånstans? Behöver man boka boende redan nu? Var isåfall? 

*Är där ett max antal djur man får importera in i landet vid ett och samma tillfälle?

*När på hösten brukar mässan vara (OM det nu blir som det brukar)

*Något annat som är bra att veta? 

5092
3863
Tropfrog:
Det finns inget Max antal djur man får föra in i Sverige.

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:
Formula76 skrev:
Tjena!

Jag har ett par gånger anlitat kurirer för att hämta upp djur jag bokat nere på mässan. Det har funkat rätt bra, men lite bökigt att vara spindelen i nätet att bestämma tider och träffpunkt.
Men till hösten har jag spanat in mig på flera djur ifrån flera olika uppfödare så det är nog lika bra jag åker ner själv. Men jag är helt novis på detta och vet inte ett skvatt hur det går till där nere.

*Hur brukar man göra? Antar att man behöver sova över nånstans? Behöver man boka boende redan nu? Var isåfall? 

*Är där ett max antal djur man får importera in i landet vid ett och samma tillfälle?

*När på hösten brukar mässan vara (OM det nu blir som det brukar)

*Något annat som är bra att veta? 


Max antalet är 5 utan tillstånd från jordburksverket, med tillstånd  vet ej om det finns en gräns, du behöver kolla att du har rätt dokumentation och är inte cites a djur.

5092
3863
Tropfrog:
Var kan man läsa om importbegränsning på 5 djur? Något jag aldrig hört tidigare.

Mvh
Magnus 

206
224
Danne72:
Införsel av enstaka djur
Införsel från EU-länder samt Andorra, Färöarna, Norge och Schweiz
Du får utan införseltillstånd från Jordbruksverket föra in enstaka reptiler och groddjur, högst sammanlagt fem djur, under förutsättning att de reser med dig eller ditt ombud. Observera att du däremot kan behöva CITES-tillstånd för vissa hotade arter som du tar in från Andorra, Färöarna, Norge och Schweiz. Kontakta Jordbruksverket om du är osäker.

Införsel från länder utanför EU utom Andorra, Färöarna, Norge och Schweiz
Du får utan införseltillstånd från Jordbruksverket föra in enstaka reptiler och groddjur, högst sammanlagt fem djur, under förutsättning att de reser med dig eller ditt ombud. Observera att du däremot kan behöva CITES-tillstånd för vissa hotade arter som du tar in från länder utanför EU. Kontakta Jordbruksverket om du är osäker.

Djuren får endast föras in via gränskontrollstationer på införselortena i Stockholm-Arlanda eller Göteborg-Landvetter. När djuren passerar gränsen ska du anmäla införseln till tullen.
Tropfrog skrev:
Var kan man läsa om importbegränsning på 5 djur? Något jag aldrig hört tidigare.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Tropfrog skrev:
Var kan man läsa om importbegränsning på 5 djur? Något jag aldrig hört tidigare.

Mvh
Magnus 



Här är en länk
djur.jordbruksverket.se/download/18.3d54618b14a5f84b09c55eda/1418977229300/2014-047.pdf

229
223
Formula76:
SvitjodsReptiler skrev:



Här är en länk
djur.jordbruksverket.se/download/18.3d54618b14a5f84b09c55eda/1418977229300/2014-047.pdf



Ok!
Rent realistiskt, hur ofta kontrolleras detta?
Hur stor är risken?
Någon som har blivid stannad med ''för många'' djur men utan påföljd?

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Formula76 skrev:



Ok!
Rent realistiskt, hur ofta kontrolleras detta?
Hur stor är risken?
Någon som har blivid stannad med ''för många'' djur men utan påföljd?

De har ju blivit strängare vid gränserna. Det är en stor risk att det kan kontrolleras. 

5092
3863
Tropfrog:
SvitjodsReptiler skrev:



Här är en länk
djur.jordbruksverket.se/download/18.3d54618b14a5f84b09c55eda/1418977229300/2014-047.pdf


Jag hittar inga begränsningar för reptiler i det dokumentet. Hundar, katter, illrar, burfåglar och grodor, men inga reptiler. Fel dokument?

Mvh
Magnus  

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Tropfrog skrev:


Jag hittar inga begränsningar för reptiler i det dokumentet. Hundar, katter, illrar, burfåglar och grodor, men inga reptiler. Fel dokument?

Mvh
Magnus  

Står på sista sidan. Paragraf 28
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild