Araknofobiker...får snart min första fågelspindel - lite nybörjarfrågor m.m.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

352
269
Animallover_1984:
EmanuelKarl skrev:
Jag skulle vänta och låta den vara ifred ett tag. Men helt ärligt inget jag bryr mig om.

Jag använder kranvatten, å andra sidan bor jag på landet med egen brunn, kalkfattigt vatten och blandar inte i massa klor och flour i vattnet. Men jag tror kommunalt fungerar bra, men reptisafe skulle absolut inte skada om det är mycket klor och sånt i.


Ok, tack :-) 
Vet inte hur det ser ut med klor m.m....men väldigt kalkhaltigt vatten i alla fall (jättekul med "fina" ränder på terrarier och akvarier osv. efter ett tag). Men tror inte att det är något direkt speciellt i övrigt med mitt kranvatten (har kommunalt vatten). Smakar inte konstigt eller så som det kan göra om det ex. är mycket järn eller så i. 

352
269
Animallover_1984:
Nu har jag tagit mod till mig och erbjudit den lilla damen mat för första gången. Hon ville dock varken ha dubia eller mjölmask, så nu kommer jag låta henne vara ett tag.

Jag skakade en del och var väldigt nervös att hon skulle rusa ut. Tack och lov flyttade hon bara på sig lite försiktigt och visade på så sätt sitt ointresse för maten.

Så lättad att hon (i alla fall hittills) är väldigt lugn, det underlättar denna ”vänja-mig-vid-mitt-läskiga-husdjur-period” väldigt :-)



352
269
Animallover_1984:
Efter att ha fått råd (på ett annat forum) om att lämna ett foderdjur hos henne i 24 h för att se om hon vill äta senare, så testade jag igen alldeles nyss. Denna gång med en ganska liten dubia hane (med krossad skalle). Jag förväntade mig ingenting, utan trodde bara att jag skulle stoppa in kackerlackan och sedan gå därifrån. Döm om min förvåning när hon kastade sig över den direkt, så glad :-) Min lilla dam äter nu i lugn och ro och jag har klarat av en matning! Så häftigt! Nu får hon vara ifred ett tag. 


352
269
Animallover_1984:
Min fina lilla dam har ätit en till dubia sedan jag fick hem henne. Igår försökte jag med en mjölmask men hon ville inte ha. Hon har en väldigt stor ”rumpa” och jag tycker att hon ser lite mörkare ut så misstänker att hon kanske redan förbereder sig för att ömsa igen. Hon har ätit med väldigt god aptit så jag är inte orolig att hon ska svälta…snarare orolig att hennes ”bakdel” ska explodera…ser verkligen enorm ut idag. Lol.

Hon blev lite ”rädd” (när jag erbjöd henne mjölmasken) och gick undan fortare än hon någonsin gjort tidigare…men ändå sakta…och jag reagerade inte ens! Ja! Känner mig som en vinnare! Jag blir mindre och mindre rädd för henne (och märkligt nog mindre äcklad av dubia kackerlackorna också…även fast jag haft de i flera år innan jag skaffade Shelob).

Mindre äcklad av kackerlackorna…men gårdagskvällen var allt annat än rolig, trots detta. Jag hade tappat en dubia hane under matningen av min leopardgecko några dagar eller någon vecka innan ”incidenten”. Jag var medveten om att han fanns i närheten, men förväntade mig inte att han skulle dyka upp på det sättet och stället han gjorde det. Överraskningen gav mig panik, men jag kunde snabbt ta kontroll över situationen och ta honom tillbaka till lådan där han hör hemma.

Det som hände var: jag var på väg att gå och handla mat och skulle ta på mig en tröja, men innan jag kunde göra det så var jag tvungen att vända den rätt, då den var ut och in. Jag såg någonting svart inuti, men tänkte att det bara var en tvättrådslapp eller något, jag förväntade mig inte att den skulle röra på sig! Panikkänslan infann sig och jag kastade tröjan på golvet, innan jag insåg att det var den försvunna dubia hanen. Tröjan hängde på en krok tvärsöver rummet där jag tappade honom. Jag fattar inte hur han kunde ta sig från plats A till plats B, utan att varken jag eller hundarna märkte det, men där var han plötsligt, i min j@kla tröja!

Jag har t.o.m. lyckats fånga en pytteliten hoppspindel (med en ”catch cup”) för några dagar sedan. Den hade tagit sig in i lägenheten och jag lyckades fånga den, istället för att som vanligt få panik och mosa den. Den tog sig ”lös” flera gånger innan jag på riktigt lyckades fånga in den och jag fick inte panik! Jag är så stolt över mig själv…för att jag inte dödade den av p.g.a. min rädsla.

Jag har ett nytt ”mantra” som jag försöker ”pränta in i hjärnan” som ett hjälpmedel för att försöka komma över min fobi. Jag försöker säga följande till mig själv när jag ser en spindel ”Det är bara en liten Shelob”. Jag bryr mig om henne och hon skrämmer mig mindre och mindre; så jag hoppas att det på något sätt ska kunna ta sig in till min ”reptilhjärna” och förändra mina instinkter. Jag vet (när jag inte har total panik) att spindlar inte är farliga, att de inte kommer mörda mig och att jag inte behöver vara rädd för spindlar. Problemet är ”bara” att säga det till mina instinkter och den där känslan av förlamande skräck…när hjärnan checkat ut. Jag hoppas att mitt ”mantra” på något sätt ska ta sig igenom till ”reptilhjärnan” och ändra mina instinkter i grunden i framtiden.

Shelob:


352
269
Animallover_1984:
Efter några veckors "bantning" (och matvägran) så har nu min kära lilla dam ömsat (i onsdags, 29/7). Jag var nervös innan (när jag såg att det verkade närma sig) men hann inte se henne vänd eller så utan kom hem till en redan ömsad dam. En dam som för första gången någonsin gått in i ett av sina gömställen. Hon var dock bara gömd där en kort stund (delar av "ömsnings-dagen") och nu är hon framme som vanligt igen.

Dagen efter hon ömsat så plockade jag ut ömset, ville inte störa henne precis då hon ömsat klart. Jag tyckte att det var aningen "creepy" att ha ömset utanför hennes terrarium men klarade ändå av att försiktigt peta upp och försöka bekräfta kön.

Inte för att jag inte litar på säljaren utan för att försöka öva på könsbestämning...jösses va pilligt det var och betydligt svårare att se i verkligheten än på bra uppförstorade foton/filmer på nätet. Tror kanske att jag lyckades se en pytteliten ficka...men är inte säker på att jag hittade rätt, men jag har i alla fall testat nu.

Jag funderade ett tag på vad jag skulle göra med ömset och kom ganska snart fram till att (även om det skulle varit lite kul att ha kvar för att kunna jämföra storleken med henne senare) kasta bort det. Jag insåg att det skulle kunna riskera att få mig att "freaka ur" om det låg någonstans utanför terrariet, eftersom jag då skulle kunna få för mig att hon tagit sig ut på något sätt. Ingen bra idé med andra ord. Jag har fotat och det får räcka (i alla fall i nuläget). 

Hur länge ska jag vänta innan jag vågar erbjuda henne mat utan att riskera något, så hon har "härdnat" ordentligt osv. ? Avbrutna huggisar vill jag inte råka orsaka. 

Jag har gjort vissa framsteg gällande min fobi (förutom att jag faktiskt vågade sitta och försöka könsbestämma ömset). När hon precis kommit hit så tittade jag mig omkring (på klassiskt, var är spindeln vis) när jag klev in i mitt akvarie-/terrarierum, men nu kan jag faktiskt kolla till de andra djuren osv. innan jag tittar till henne (och jag stirrar inte nervöst omkring mig i rummet så fort jag kliver över tröskeln heller...av rädsla att hon skulle kunna ha rymt). Jag är helt enkelt betydligt mer bekväm med att ha henne i mitt hem nu så det går framåt. Jag är inte riktigt lika nervös när jag ska öppna locket och erbjuda mat osv. heller så det är ju positivt. 

Ömset


Lite bilder på Shelob, nyömsad och fin 


84
38
Ems:
Animallover_1984 skrev:
Hej!

Jag kommer snart få hem min första spindel (men om jag klarar av detta ok så blir det antagligen inte den sista). Trodde att hon skulle komma denna vecka…men i söndags fick jag reda på att hon ser ut att förbereda sig för öms, så jag får vänta lite till.

Valet föll tillslut på en ung (juvenil?) B. hamorii. Det är enligt uppgift en tös ???? och hon är ca 5,5-6cm. Vad jag kan se på bilden jag fick häromdagen så är hon en mycket vacker liten dam…för att vara en läskig spindel, haha (enorm för mig…men fortfarande liten för att vara en fågelspindel).

Jag är jättenervös inför att få över henne från det hon kommer i (hon kommer skickas med post) och hennes nya hem, men hoppas att det ska lösa sig så smärtfritt (och panikfritt, haha) som möjligt. Min förhoppning är att jag helt enkelt kan lägga in det hon kommer i, i hennes nya bostad och låta henne gå ut självmant. Hon ska vara enligt uppgift vara en lugn tjej, så hoppas det ska gå fint trots allt.

Förutom att jag är nervös så är jag även jätteglad att jag äntligen (galet nog…ibland undrar jag hur f@n jag tänker, haha) tagit steget och ska få hem min första spindel.

Det var inte jättelänge sedan jag sa ”…det kommer aldrig komma en fågelspindel över min tröskel…”. Trots detta har jag innerst inne under många år hoppats på att jag skulle komma till en punkt när jag trots min fobi; skulle våga ta steget och skaffa en och förhoppningsvis på allvar ”jobba med min fobi”. Jag hatar att vara rädd för ett djur, ett djur som egentligen är mindre och betydligt känsligare än mig…det är ju jag som är farlig, inte den. Min hjärna förstår detta…men det är mina instinkter och känslor som behöver övertygas. Jag hoppas denna dam ska hjälpa till med det. Självklart skaffar jag inte henne bara för att jag ska försöka bota mig själv, utan för att jag är intresserad av dessa djur. Se mer information kring min fobi osv. här: www.terrariedjur.se/forum/thread/10327

Jag har letat upp diverse saker för att inreda till henne och även fixat ett ”peta på henne försiktigt- om hon inte vill röra sig- verktyg” (pensel med längre skaft). Har även letat fram en ”catch cup” (som jag verkligen hoppas att jag slipper använda mig av… i alla fall precis i början).

Jag har några alternativ för vilken bostad hon ska få bo i medan hon växer upp, men kan inte välja så jag behöver lite hjälp och råd känner jag. Först var jag helt säker på vilken jag skulle använda…men så råkade jag såklart hitta skräckhistorier häromdagen (där spindlar gnagt sig ur sådana på nolltid). Även om jag nu tagit (det för mig enorma steget) till att bli spindel-matte…så är jag inte på långa vägar redo för en ”frigående spindel”. Hon MÅSTE stanna i sin bostad (annars blir det ”dags att bränna ner lägenheten läge”, haha).

Alternativen jag har tillgängliga är:

Två olika storlekar av ”petbox” där jag tror att den mindre skulle vara lämpligast i så fall (den är runt 25-30 cm lång eller så). Har som sagt en lite större som även den är tom i nuläget, den är dock lite mer sliten (speciellt i locket) så skulle nog föredra den lite mindre i första hand. Det var i alla fall min tanke från början, tänkte att kanon jag har en del olika lämpliga jag kan använda…men så läste jag att de kan gnaga sig ur locket = panik, så vad gör jag nu??

Kan en plastlåda som ex. smartstore-låda fungera? Är det ett mer rymningssäkert alternativ? Hur stora och hur många ventilationshål ska jag ha då? Vilken storlek är bäst i så fall? Jag har lite olika storlekar hemma ex. Smartstore nr 12, 28x28x17 cm (den har dock redan ventilation, både i locket och på sidorna, haft syrsor i den), nr 3, 21x17x15 cm, även denna har ventilation, använd som transportlåda och för mjölmaskar jag ska mata bort m.m. Sedan har jag lite större lådor, smartstore nr 15, 40x30x19 cm (har flera, en del med ventilation som använts för ex. zophobas, syrsor m.m. och en del jag kan göra ventilation i). Ventilation = hål gjorda genom att använda en ”glödritningspenna” att smälta hål med. Storleken på hål varierar, men är ganska små generellt sätt.

Jag har även funderat på om det kanske skulle kunna fungera med en sådan här 10 liters låda från Ikea www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektangulaer-plast-s79276760/  …men skulle helst använda mig av något jag redan har hemma så jag äntligen kan få börja göra i ordning till henne.

Trodde ju att jag hade allt klart…men så läste jag att de enkelt kan ta sig ur en petbox och då blev jag ”lite” panikslagen. Jag måste göra i ordning en bostad till min nya dam snarast (även om det blir till att vänta lite längre på henne nu), vill såklart ha allt redo innan hon anländer. Vill kunna placera henne i sin nya bostad och känna mig trygg med, att hon inte kan ta sig ut och slippa panikflytta henne för att hon gnager sig igenom (vill gärna inte behöva flytta henne innan hon ska flytta till sin ”vuxenbostad” eller så). Hjälp!

När hon blivit större så har jag t.ex. ett 30x30x30 cm Exo Terra som står tomt i nuläget (som jag tänkt byta ut nättaket på till glas eller akryl med ventilation i) men har funderat på att köpa flera mindre Exo Terra för diverse olika ”småsaker”, ex. 20x20x20/30 cm och dylikt. 

Även funderat på andra typer av glasterrarium som skulle kunna fungera bra för spindlar. Sett att många har typ. plastlådor, akrylboxar osv. också... men vill att det ska vara totalt rymningssäkert (och gärna fint också)! Hur har ni era spindlar? Bäst med terrarium eller låda ur ”får absolut inte lyckas ta sig ut” synpunkt? I början känns det inte som att det estetiska spelar så stor roll, men senare skulle jag föredra att ha någonting fint för henne (och ev. andra spindlar).

En annan fråga kring själva inredningen av hennes nya bostad osv. Hur stor vattenskål är lämplig för en spindel i hennes storlek (5,5–6 cm)?

När det kommer till substrat så har jag ogödslad torv (i en stor bal från Granngården), plantation soil från Exo Terra samt en special-jord från Komodo som heter Invertebed. Har tänkt mixa ihop dessa samt ev. lägga till något mer…är det en god idé eller vilket substrat skulle ni rekommendera för en spindel som ska leva torrt? Kan man lägga till några torra löv eller så (för att få det fint, förstår att hon inte kommer bry sig nämnvärt, haha), i så fall vilken slags löv (vill såklart inte råka stoppa in något giftigt/farligt hos henne)?

Om ni har något ni absolut tycker att en nybörjare ska veta eller så, så får ni gärna komma med tips och råd, allt uppskattas. Jag är ju väldigt ny på detta (även om jag varit intresserad länge och försökt lära mig så mycket som möjligt såklart) så tips från er som har fågelspindlar redan, är såklart mycket värdefulla.

Jag vill ju naturligtvis att min nya lilla tjej ska få ett så bra liv som möjligt, oavsett att jag tycker att hon är läskig, haha. Jag älskar djur och oavsett min araknofobi, så vill jag absolut inte orsaka henne obehag eller bidra på något sätt till att hon mår dåligt.

Jag vill understryka så att det inte blir några missförstånd eller så, jag har INTE köpt denna spindel endast för att minska/bota min fobi. Det är absolut en bidragande faktor i valet att skaffa spindel, men en stor del är också att jag alltid varit intresserad och fascinerad av dessa djur. Jag kommer göra allt för att ta hand om henne väl, för precis som alla andra djur jag har och någonsin har haft; så är hon värd det bästa.

Mvh/Animallover_1984

 

 

 

 



Vet ingenting om spindlar, men om din rädsla... Jag brukade tycka att olika kryp var äckligt och rädd för dem, men skaffade några Sungaya Inexpectata och ju mer jag sysslat med dem desto mindre rädsla :) Kan fortfarande tycka att de är lite obehagliga när de rör sig snabbt men blir bättre för varje dag. Har till och med ägg av annan art på kläckning då de fascinerar mig så mycket. Lycka till med din spindel! 

352
269
Animallover_1984:
Ems skrev:



Vet ingenting om spindlar, men om din rädsla... Jag brukade tycka att olika kryp var äckligt och rädd för dem, men skaffade några Sungaya Inexpectata och ju mer jag sysslat med dem desto mindre rädsla :) Kan fortfarande tycka att de är lite obehagliga när de rör sig snabbt men blir bättre för varje dag. Har till och med ägg av annan art på kläckning då de fascinerar mig så mycket. Lycka till med din spindel! 


Hej! Ok, ja...jag är inte ett jättefan av insekter heller, haha. Tack, hon (Shelob) är fantastisk och vacker (men fortfarande läskig, hehe) och har redan hjäpt mig massor med min fobi. 

352
269
Animallover_1984:
Liten "fobi-uppdatering":

Shelob fortsätter att lära mig att inte bli hysterisk. Hon gjorde ett rejält duktigt jobb i går kväll, hahaha!

Eftersom det var ca en vecka+ sedan hon ömsade så erbjöd jag henne en mjölmask (som hon inte ville ha men i alla fall). Jag släppte ner masken nära henne och hon freakade ur (för att vara Shelob, så gick det rejält fort) och sprang till andra sidan av sitt terrarie. Jag måste erkänna att jag stängde terrariet ganska fort, försiktigt (hade tillräcklig närvaro att först kontollera att hon inte hade något ben på fel ställe) men fort och jag kan (ehm…) ha skrikit till lite grann typ. ett kort gaah!

Jag kunde dock behålla lugnet till skillnad mot tidigare. Hade detta hänt i början av/innan jag började min ”bli av med fobin-resa”, så hade jag nog skakat i flera timmar och haft mega-ångest efteråt. Jag hade antagligen blivit betydligt mer påverkad även om det varit precis då jag skaffat Shelob; för även på den korta tid hon bott här, så har jag vant mig mycket mer och kan hantera spindlar (även stora inhemska) mycket bättre nu.

Häromdagen var jag ute på min uteplats och fixade med lite olika saker, bland annat så rensade jag ogräs och klippte gräs. Det kom vid ett tillfälle (flyttade på något) fram inte mindre än TRE rejäla spindlar (typ. husspindlar) springande.

En av dessa ”parkerade” precis i dörröppningen och var på väg att gå in. Istället för att fullständigt freaka ur (som jag 100% säkert hade gjort tidigare) så sa jag lugnt till denna ehm…vidriga varelse (ja, jag tycker fortfarande de är äckliga som f…Shelob är mycket finare; ”Jag vill gärna inte att du går in, tack” och sopade försiktigt den utåt med min sopkvast. Då sprang den iväg utomhus igen och jag stängde min dörr (just in case, för hade en sådan kommit rusande över golvet mitt i natten, så hade jag knappast varit lika ”kaxig”).

Hade dessa stora spindlar uppenbarat sig på uteplatsen, innan jag verkligen började arbeta på allvar med min fobi och innan jag skaffade Shelob, så hade jag inte ens fortsatt vara ute. Nu fortsatte jag göra det jag höll på med (trots att jag visste att dessa tre stora spindlar fanns i närheten).

Jag råkade på en liknande spindel vid mitt bord på uteplatsen (möjligen något mindre t.o.m.) för något år sedan eller så och jag började skaka, gick direkt in och slutade med det jag höll på med. Vågade inte fortsätta då och det tog lång tid innan jag ens försökte fixa det jag hade börjat med.

Nu har jag varit ute flera gånger sedan dess (och jag har t.o.m. suttit på marken med hundarna en bit ifrån där spindlarna befann sig…och kanske fortfarande finns, nu när jag slutat flytta deras ”gömställen”). Jag fortsatte dessutom med det jag börjat med, oavsett att de stora spindlarna helt klart bara gömt sig en liten bit ifrån där jag arbetade.

Jämfört med förut så är jag i det närmaste redan en helt ny människa! Tack du vackra Shelob för att du lär mig mer om spindlars rörelser, beteenden osv. så att jag inte är lika rädd längre. Tack även för att du lär mig uppskatta dessa varelser mer och mer för varje dag. Vem vet, du kanske kan göra samma sak för andra i framtiden. Det är så skönt att inte låta fobin hindra mig från att göra det jag behöver/vill göra och kunna använda min uteplats mera.

Denna sommaren har inte alls varit lika jobbig som innan (när det gäller just spindlar menar jag) och jag har vågat ha öppen dörr (mot uteplatsen) och vädra då och då. Denna sommar har jag i ärlighetens namn varit mer äcklad av alla (miljarder, känns det som) tvestjärtar. Jag är inte ett fan av dessa…urk…de tenderar att dyka upp lite varstans och de ”släpper taget/hoppar ner” när de störs = inte trevligt.

352
269
Animallover_1984:
Igår ville hon äta igen...men efter att hon tagit emot sin mjölmask så visade hon lite humör för första gången. Hon sparkade hår vid två tillfällen, en gång innan jag ens hunnit stänga locket och en gång då jag ställde tillbaka henne på sin hylla. Lilla tok, haha.

"Tack för käket, nu kan du dra!", haha :-)


352
269
Animallover_1984:
Har nu startat en tråd specifikt för min resa mot ett liv med mindre eller allra helst utan fobi. Känns som denna tråd glidit lite från rubrikens ämne så "folk" kanske inte hittar till min "bota araknofobi-resa". Kanske kan jag hjälpa andra att bota sig själva eller i alla fall minska sin rädsla. 

www.terrariedjur.se/forum/thread/10764

Mvh/Animallover_1984 

ps. måste försöka komma ihåg att ta lite nya bilder på den vackra damen och uppdatera i den här tråden, kring just Shelob ser jag, det var ju definitivt ett tag sedan nu. ds. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild