Teckna försäkring på orm men vet inte ålder ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
2
R0binL:
Köpte en orm nyligen men förra ägaren vet inte hur gammal den är...det är iaf en fullvuxen kungspyton ca 120cm. Hur ska jag ta mig tillväga...? Behöver försäkring

Medlem i SHF
3999
5021
Jonas_:
Åldern är tyvärr omöjligt att få reda på utifrån längden på ormen. Köper man en orm utan uppfödarbevis, och utan information från säljaren får man nog leva i ovisshet ☺ 

18
2
R0binL:
Jonas_ skrev:
Åldern är tyvärr omöjligt att få reda på utifrån längden på ormen. Köper man en orm utan uppfödarbevis, och utan information från säljaren får man nog leva i ovisshet ☺ 

Men de är väl bara o skriva in någon ålder på försäkringen som
verkar rimligt då?

Medlem i SHF
3999
5021
Jonas_:
R0binL skrev:

Men de är väl bara o skriva in någon ålder på försäkringen som
verkar rimligt då?


Om du känner att det känns bra så gör det ☺ inget jag hade gjort dock. Hade kört utan försäkring på en sån orm, men det är bara min åsikt. Kräver inte försäkringsbolaget något intyg på den specifika individen? 

18
2
R0binL:
Jonas_ skrev:


Om du känner att det känns bra så gör det ☺ inget jag hade gjort dock. Hade kört utan försäkring på en sån orm, men det är bara min åsikt. Kräver inte försäkringsbolaget något intyg på den specifika individen? 

Har faktiskt ingen aning om dom kräver något intyg men tänkte köra på Agria isåfall om jag fixar nå försäkring . Varför kräver dom ålder? Blir de väldigt fel om man bara skriver in någon ålder?

Medlem i SHF
3999
5021
Jonas_:
R0binL skrev:

Har faktiskt ingen aning om dom kräver något intyg men tänkte köra på Agria isåfall om jag fixar nå försäkring . Varför kräver dom ålder? Blir de väldigt fel om man bara skriver in någon ålder?


Du bör nog ställa dom här frågorna till försäkringsbolaget istället, jag kan bara gissa varför dom kräver ålder på levande djur dom ska försäkra. 

En rimlig gissning är att ett äldre djur är oftast mer benägen att råka ut för sjukdomar osv än en yngre individ. 

Och ja det blir såklart inte rätt om du bara gissar en ålder på ett djur utan dokumentation ☺ en okönad kungspyton på ca. 120cm kan ju vara allt mellan 3 och 23 år, typ. 

Finns många fördelar med att köpa väldokumenterade djur från seriösa säljare eller uppfödare. 

18
2
R0binL:
Jonas_ skrev:


Du bör nog ställa dom här frågorna till försäkringsbolaget istället, jag kan bara gissa varför dom kräver ålder på levande djur dom ska försäkra. 

En rimlig gissning är att ett äldre djur är oftast mer benägen att råka ut för sjukdomar osv än en yngre individ. 

Och ja det blir såklart inte rätt om du bara gissar en ålder på ett djur utan dokumentation ☺ en okönad kungspyton på ca. 120cm kan ju vara allt mellan 3 och 23 år, typ. 

Finns många fördelar med att köpa väldokumenterade djur från seriösa säljare eller uppfödare. 

Okej tack för alla svar. Ringer till agria imorn :)

2
0
vickys:
R0binL skrev:

Okej tack för alla svar. Ringer till agria imorn :)

Hur gick det?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild