Nybörjare Axolotl

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
5
Sara1980:
Hej alla!

Precis fått upp ögonen för detta ursöta djur och kan inte hitta annat än fördelar, så planerar nu att inskaffa ett par av dessa sötnosar :)

Men som med allt annat så vill jag ju lära mig så mycket som möjligt innan jag skaffar några..
Har läst på en del på sidor jag hittat och summerar här vad jag TROR att jag vet/fattat, så kom gärna med råd och synpunkter - vill ju att detta ska bli så bra det bara kan :)

* Har ett tomt 112-liters akvarium jag tänkt använda med heltäckande ljusramp (pga katter i hemmet).
Tänker att de behöver större sedan men det är ju bra att ha en "ursäkt" att skaffa större ;) så länge de är små funkar det med detta?

Lista på vad jag tänkt inhandla till karet för dessa liv, rätta gärna och ta bort/lägg till saker!

* Bottensubstrat: Akvariegrus 1-3 mm i naturlig färg
* Svampfilter för hörn (för upp till 200 L)
* Syresten (behövs det?)
* Tropical Axolotl Sticks (finns på sidan jag beställer mina grejer från)
* Några större stenar/grottor för dekoration - Vad bör jag tänka på här?

Är svampfilter eller riktig pump det bästa? Tänker så det inte blir FÖR mkt fart på vattnet?

Bör jag ha riktiga växter eller funkar det med konstgjorda?

Något annat jag bör tänka på eller inskaffa?

Enormt tacksam för svar :)

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Det finns ett par till salu i Malmö, kommer inte ihåg om det var här eller på blocket, jag kan kolla.

3
5
Sara1980:
ZDC skrev:
Det finns ett par till salu i Malmö, kommer inte ihåg om det var här eller på blocket, jag kan kolla.


Tack, men måste inskaffa allt till karet först :)

3
5
Sara1980:
Och just det, en fråga till...

Bör man förbereda vattnet som man gör till fiskar?
I mitt fall använder jag Aquasafe och goda bakterier på flaska under uppstart av akvarium :)

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Detta var ett paket med allt, kar och två axolotl, en vildfärgad och en leucistisc. Akut omplacering. Men jag hittar inte annonsen. 

Jag har inga axolotl själv, de är häftiga, men vattendjur är inte min grej. Vad jag hört är att man behöver ha någorlunda kyligt vatten, något som kan vara svårt att få till på sommaren. Sen är de väldigt krävande när det gäller vattnets kvalitet om jag förstått det rätt. 


1226
464
leedragon:
Sara1980 skrev:
Hej alla!

Precis fått upp ögonen för detta ursöta djur och kan inte hitta annat än fördelar, så planerar nu att inskaffa ett par av dessa sötnosar :)

Men som med allt annat så vill jag ju lära mig så mycket som möjligt innan jag skaffar några..
Har läst på en del på sidor jag hittat och summerar här vad jag TROR att jag vet/fattat, så kom gärna med råd och synpunkter - vill ju att detta ska bli så bra det bara kan :)

* Har ett tomt 112-liters akvarium jag tänkt använda med heltäckande ljusramp (pga katter i hemmet).
Tänker att de behöver större sedan men det är ju bra att ha en "ursäkt" att skaffa större ;) så länge de är små funkar det med detta?

Lista på vad jag tänkt inhandla till karet för dessa liv, rätta gärna och ta bort/lägg till saker!

* Bottensubstrat: Akvariegrus 1-3 mm i naturlig färg
* Svampfilter för hörn (för upp till 200 L)
* Syresten (behövs det?)
* Tropical Axolotl Sticks (finns på sidan jag beställer mina grejer från)
* Några större stenar/grottor för dekoration - Vad bör jag tänka på här?

Är svampfilter eller riktig pump det bästa? Tänker så det inte blir FÖR mkt fart på vattnet?

Bör jag ha riktiga växter eller funkar det med konstgjorda?

Något annat jag bör tänka på eller inskaffa?

Enormt tacksam för svar :)



kör riktiga växter istället för konstgjorda :)

1226
464
leedragon:
ZDC skrev:
Detta var ett paket med allt, kar och två axolotl, en vildfärgad och en leucistisc. Akut omplacering. Men jag hittar inte annonsen. 

Jag har inga axolotl själv, de är häftiga, men vattendjur är inte min grej. Vad jag hört är att man behöver ha någorlunda kyligt vatten, något som kan vara svårt att få till på sommaren. Sen är de väldigt krävande när det gäller vattnets kvalitet om jag förstått det rätt. 


inte så värst krävande vattenkvalitet, man gör ofta vattenbyte på sommaren vatten som kommer ur kranen är kallt, eller så finns det kylangelgning eller man lägger en fryst petflaska.

1226
464
leedragon:
Sara1980 skrev:
Och just det, en fråga till...

Bör man förbereda vattnet som man gör till fiskar?
I mitt fall använder jag Aquasafe och goda bakterier på flaska under uppstart av akvarium :)


www.axolotl.org/

9
2
Tuben:
Sara1980 skrev:
Hej alla!

Precis fått upp ögonen för detta ursöta djur och kan inte hitta annat än fördelar, så planerar nu att inskaffa ett par av dessa sötnosar :)

Men som med allt annat så vill jag ju lära mig så mycket som möjligt innan jag skaffar några..
Har läst på en del på sidor jag hittat och summerar här vad jag TROR att jag vet/fattat, så kom gärna med råd och synpunkter - vill ju att detta ska bli så bra det bara kan :)

* Har ett tomt 112-liters akvarium jag tänkt använda med heltäckande ljusramp (pga katter i hemmet).
Tänker att de behöver större sedan men det är ju bra att ha en "ursäkt" att skaffa större ;) så länge de är små funkar det med detta?

Lista på vad jag tänkt inhandla till karet för dessa liv, rätta gärna och ta bort/lägg till saker!

* Bottensubstrat: Akvariegrus 1-3 mm i naturlig färg
* Svampfilter för hörn (för upp till 200 L)
* Syresten (behövs det?)
* Tropical Axolotl Sticks (finns på sidan jag beställer mina grejer från)
* Några större stenar/grottor för dekoration - Vad bör jag tänka på här?

Är svampfilter eller riktig pump det bästa? Tänker så det inte blir FÖR mkt fart på vattnet?

Bör jag ha riktiga växter eller funkar det med konstgjorda?

Något annat jag bör tänka på eller inskaffa?

Enormt tacksam för svar :)

Hej! Jag är inte alls expert på axolotlar (men intresserad och lär mig om dem), men denna grupp på FB skulle jag varmt rekommendera när det finns flera experter där:

www.facebook.com/groups/431844147861891/?ref=share

Bland annat verkar grus farligt, eftersom dessa djur har stor risk för förstoppning, men fråga dem om det också på FB :)

5061
3826
Tropfrog:
Nu har vi ett ideelt forum här där likasinnade träffas och diskuterar djur och skötsel. Det finns många kunniga inom axelotlar som kan hjälpa till och forumet är dessutom sökbart så man kan hitta den mesta informationen.

Om någon kommer in på Volksvagen och rekommenderar kunderna att köpa Volvo istället skulle hen vänligen men bestämt bli ombedd att lämna butiken.

Det är lite samma sak här. Om de enda man har att tillföra till forumet är länkar till andra källor, så bidrar man bara till bara till forumets avveckling. Något inga av de aktiva medlemmarna riktigt vill.

Ta det inte fel, men vi vill hålla igång ett levande forum.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild