Nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
3
SubZero:
Hej, jag är helt ny inom hobbyn och undrar om ni med mer erfarenhet rekommenderar G. Rosea, G. Pulchra eller Eupalaestrus campestratus som första spindel? Har sett och hört av youtubaren "Exotics lair" att dessa brukar vara rätt lugna :) 

Mvh Lukas

1275
1724
Falk:
Samtliga är bra nybörjararter fast personligen tycker jag att G. rosea är sjukt tråkig.

Kul att du nämner Eupalaestrus campestratus vilken är en trevlig art. Även Grammostola pulchripes är trevlig och ett bra alternativ.

6
3
SubZero:
Inga arter är tråkiga enligt mig just nu men vill ju ha rätt lugna att börja med så jag inte dör av hjärtinfarkt direkt haha

Ja E. Campestratus är fina men inte hittat någon säljare i Sverige tyvärr :/ Grammostolas verkar vara de vanligaste arterna som går att få tag på rätt enkelt även i sverige

21
11
Hardwired:
Grammostola är överlag en bra familj att börja med. De växer i en rimlig hastighet och har i regel ett lugnt temprament. Alla är ju dock individer, så man kan aldrig garantera hur de kommer reagera.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Hardwired skrev:
Grammostola är överlag en bra familj att börja med. De växer i en rimlig hastighet



Växer in rimlig hastighet?

Växer i SNIGELFART heter det! =P


21
11
Hardwired:
Flyers90 skrev:



Växer in rimlig hastighet?

 

Växer i SNIGELFART heter det! =P



Ha ha ha. Tänkte att de växer fortare än Brachypelma. Men allt är ju relativt. :P

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Grammostola rosea: Det finns många individer som är riktigt galna också och gällande tillgången kan ju diskuteras. Visst, du kan ju hitta i typ vilken djuraffär som helst, men det är inget ställe man vill sponsra förutom det fåtal "bra" djuraffärer vi har t.ex Herpers Choise. Jag ser Grammostola som de tråkigaste spindlarna som finns. Plötsligt börjar den matvägra två år, och under halva den tiden är den nedgrävd så du inte ser den. "Inga arter är tråkiga enligt mig just nu" kommer du få ta tillbaka om du skaffar dig en. Dessutom tar den mååånga år på sig att bli fullvuxen.

Grammostola pulchra: Färgen är ju väldigt fin och de ska tydligen vara lugnare än vissa helgalna rosea. Jag har inte haft någon själv. Men köper du en sling så räkna inte med att den är fullvuxen innan nästa millenieskifte.

Eupalaestrus campestratus: Jag har inte haft någon men tydligen är de jättelugna osv. Lycka till med att få tag på en


Jag föredrar regnskogslevande spindlar. Generellt växer de mycket snabbare och är lite roligare. Mina favoriter är de stora sydamerikanska bjässarna (Lasiodora parahybana, Acanthoscurria geniculata och, för den mer erfarna, Theraphosa stirmi). Det händer alltid något i terrariet och oftast sitter de framme. De är helt klart roligast att mata. Eftersom de är så snabbväxande har de oftast ingen superlång "pre-molt" period där de ligger och trycker i sin håla utan att du får det minsta lilla livstecknet. Jag skulle inte kalla dem för aggressiva, men vissa kan vara snäppet defensiva och gemensamt är att de förväxlar allt ssom rör sig med mat. Man får alltså vara lite försiktig när man har att göra med dem. Om du föredrar lugnare kan jag varmt rekommendera Tliltocatl albopilosum eller vagans (båda tillhörde Brachypelma innan de bytte slökte). Båda har mycket gemensamt med de "sydamerikanska bjässarna" men de försöker inte äta allt i sin väg.

Annars är de flesta Brachypelma ganska roliga men köp en medelstor till fullvuxen hona som åtminstone har fått färg ock sånt. Slings är knapt lönnt.

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Våran Grammostola rosea vi hade i många herrans år skulle jag aldrig rekommendera till nybörjare. Visst den var väldigt lugn i temperamentet... Men den åt kanske 2-3 gånger per år!! Inte jätteroligt för en nybörjare kanske ☺ 

Håller med EmanuelKarl. Lyssna på honom, bra åsikter och tips.

12
4
zappacosta:
Släktet Tliltocatl (Föredetta Brachypelma), Brachypelma, Grammostola och aphonopelma är bra och lugna att börja med. Det kan dock skilja en del mellan individer. Skulle även rekommendera Chromatopelma cyaneopubescens. Om något flängig och stirrig. Dock en av världens snyggaste fågelspindlar. Lättskött och snygg från sling till adult. Växer medelsnabbt och är alltid hungrig.Lycka till med att hitta det du söker och välkommen till en fantastisk hobby!

6
3
SubZero:
Tack för alla svar och info hittills men detta gjorde det annu svårare att bestämma sig haha finns så många extremt fina spindlar, även dem ni nämnde så som Brachypelma albopilosum men tror jag är fast för G. Pulchra just pga av den helsvarta kroppen!!


Har någon av er erfarenhet med Cobalt blue men gissar på att dessa absolut är för mer erfarna? 

Kommer säkerligen sluta med fler än 1 spindel oavsett vad så haha 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild