Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
1
Majjkiiz:

Hej! nu har jag fått hem en skäggagams hane på 5år, supertrevlig och snäll. Har dock lite svårt (är väl mest orolig att nåt ska bli fel) för värmen osv. 

Behöver man ha någon värmematta? 

jag köpt en lampa som har både värme och uvljus i sig. Men nog kan man låta den vara avstängd på natten? 

 

Tar gärna emot andra tips även :) 

 

Kram på er alla! 

 

 


34
4
N73r:

Hej, kul med skäggagam!

Du behöver inte ha någon värmematta om du kan hålla dig inom ramarna med hjälp av lampan!

Lampan ska vara avstäng på natten ja, ev kan du ha en röd lampa på natten om det sjunker för mycket under natten.

lycka till!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

När jag hade en skäggagam använde jag mig av en stor sten (tror det var lavasten) som låg precis under lampan. Stenen höll värmen rätt bra, och blev ändå inte för varm. Så en värmematta behövs inte så länge temperaturen kan hållas som N73r påpekar.


456
200
isdrake:

Hur har det gått? Fick du till temperaturen?


11
1
Majjkiiz:

Ja det går super bra! tycker dock han ligger på ett och samma ställe hela tiden, men han äter och så iaf. när jag ger honom syrso blir han helt hysterisk. haha han är så charmig :´)


66
1
Felix:

en värmeslinga har de flesta under terrat som äger en skäggis :))) alla jag vet iaf ^^,


11
1
Majjkiiz:

ah okej :) får kolla upp det. 


83
6
Pytonjocke:

när jag hade skäggis så kompinera jag värme matta med en låg energi lampa för solplatts, men jag använder värme mattan framförallt för att ha under en fuktbox.


456
200
isdrake:

Jag kollade i din blogg och fick syn på en bild där man ser skäggisens terrarium. Som fd skäggagamsägare så skulle jag vilja komma med lite tips så jag ser möjlighet till förbättring i terrariumet. ;P Nu är det ganska svårt att se eftersom fotot är litet.

*Det ser rätt så mörkt ut i terrariumet. Jag kan inte se några lysrör, har du sådana? Skäggagamer kommer från väldigt soliga områden så smacka gärna på med ordentligt med ljus. Speciellt när du har ett helglasterrarium (där ljuset försvinner ut ur burken istället för att studsa tillbaka in). Jag brukar tänka att man ska ha minst två daglysrör (på ca 6500 kevlin) med reflektorer som sträcker sig längst med bredden ("längden") på terrariumet. Men har du helglas så behövs det nog ännu mer lampor om du inte täcker sidorna med något.

*Får han verkligen tillräckligt med uvb när lampan sitter sådär? Hur långt är det mellan lampan och platsen han ligger och solar?

*Inred gärna på höjden. Även fast skäggagamer klassas som marklevande så älskar dom att klättra. Så nyttja görna höjden på terrariumet så låsar man upp mer yta för honom att röra sig på.


11
1
Majjkiiz:

Har inga lysrör i terrariet, då jag hörde att dom inte här så bra för att strålningen inte sträcker sig så långt. bara ca 10cm från lysröret. då är vanlig lampa bättre, så dom sade till mig på djuraffären iaf. Lampan jag har nu är både UVa och UVb + värme, så har jag en till värmelampa jag kan sätta i om deet skulle behövas :) 

han bajsar och äter som han ska iaf, och mår bra. Men ska inreda lite mer så han får mer och klättra på. 

Tack för tipsen! :D 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild