Uroplectes otjimbinguensis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

72
9
Dade:
Hej!
Var kan man ta reda på hur potent gift olika skorpioner har?
Har letat men hittar inget.
Någon som känner till Uroplectes otjimbinguensis?

508
304
Jonas77:
Hur specifikt menar du? Ytterst få skorpioner är ju dödliga för människor t.ex.

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Dade skrev:
Hej!
Var kan man ta reda på hur potent gift olika skorpioner har?
Har letat men hittar inget.
Någon som känner till Uroplectes otjimbinguensis?

www.toxinology.com/ kanske? 

72
9
Dade:
Jonas77 skrev:
Hur specifikt menar du? Ytterst få skorpioner är ju dödliga för människor t.ex.


Jag vill helst bara ha djur med mindre potent gift.
Tex när det gäller fågelspindlar har jag förstått att det flesta new worlds är mindre giftiga än old worlds.
Hur vet man vilka scorpioner som har minst potent gift?

508
304
Jonas77:
Många skorpioner kan ju ha ett icke dödligt gift som ger olika symptom, vissa kan ge en intensiv smärta över lång tid osv. Bäst är ju om du söker på den specifika art du är intresserad av. Man måste ju nästan vara en klåpare för att bli stungen av en skorpion ( jag skulle iaf se det som en personlig förolämpling att bli översmartad av en skorpion) så att hitta en art och sedan söka på gift kanske är en ide?
Jag personligen har inget intresse av att hantera skorpioner med händerna, hur man annars blir stungen är för mig ett mysterium.

508
304
Jonas77:
Det finns en gammal klyscha om att skorpioner med små klor har starkare gift, kan vi få en votering på det?

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jonas77 skrev:
Det finns en gammal klyscha om att skorpioner med små klor har starkare gift, kan vi få en votering på det?

ingen myt eller klyscha..  


Skorpioner med kraftigare och biffigare klor har ett svagare gift, de förlitar sig mer på klorna. 
Skorpioner med tunna långa klor har ett mer potent gift eftersom klorna mer fungerar för att hålla maten eller hålla fast ett byte tills giftet verkat. 


Kolla på Tityus stigmurus, hottentotta hottetntotta och sen Heterometrus arterna, Pandinus arterna..  


Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Om du vill ha något som har ett svagare gift tycker jag du ska kika på Heterometrus petersii eller Pandinus imperator om du hittar en. 

72
9
Dade:
ZDC skrev:
Om du vill ha något som har ett svagare gift tycker jag du ska kika på Heterometrus petersii eller Pandinus imperator om du hittar en. 


Jag har fått tag på en pytteliten Heterometrus cyaneus men vill gärna ha fler olika sorter.

72
9
Dade:
Jag får söka vidare. Tror jag hoppar över Uroplectes otjimbinguensis. Tack för tips.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild