Terrariebyggargenerator

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

366
155
Linus:

Klicka på "Terrabygg v 1.0" så finns skärmdumpar, som jag trodde att jag länkade till ^^


508
304
Jonas77:

Ricard, reglarna ligger ju inte direkt utanför, låt oss kalla det DOLDA reglar.

Det skulle kunna vara ett alternativ, typ glas eller plyfa, där plyfa innefattar regelverk.


508
304
Jonas77:

Jonas_ :

http://img353.imageshack.us/img353/7428/terrarieritning01bo0.jpg


173
261
ricard:

Det är precis den jag menar Jonas! :) Med DOLDA reglar. :D Ang. ventilation finns en lathund där man pratar om % av total yta som är ventilerad. Det är Peter M bäst att svara på. Det var han som back in the days förde sådana resonemang på gammelsidan. Kan någon få in honom hit till denna tråd? 


173
261
ricard:

ps. jag inser självklart prolbemet med generaliseringar. Den ena arten kräver si, den andra så och även om man har en regnskogsart kanske den behöver mkt ventilation och då ... ja, det är inte enkelt, men tanken med denna funktion/tjänst skulle vara att ge en ritning att utgå ifrån. Om man då exv. kan klicka i regnskog, skog, ökgen så kan generatorn lägga in %-sats och sätta ut rätt mått för det på ritningen. ds. 


953
1840
peter54:

Hallå. Angående ventilationen i terrarierna så har jag en enkel beräkningsmodell som bygger på % av väggyta. Ibland svår att applicera när man bygger i glas, men när man använder skivor är det lätt att modulera som man vill ha det, till och med så att man kan variera ventilationen.

Första gången jag gjorde den här beräkningen för ungefär 30 år sedan hade jag en lokal som höll bra nog hög luftfuktighet i sig, omkring 50 % RH och därför har jag reviderat modellen en eller två gånger. Oförutsedda yttre faktorer gör ändå att jag alltid numera rekommenderar att man planerar för reglering av ytan genom en skjutanordning/draglucka.

Jag gjorde beräkningsmodellen från allra första början som ett tillägg i en artikel om placeringen av ventöppningarna, som då ofta var, och i många fall fortfarande är, helt vansinnigt placerade så att de skapar drag istället för ventilation.

Hursomhelst ser modellen ut som följer; för regnskogsterrarium cirka 2 % av väggytan, för torrare miljö cirka 4 % av väggytan. Alltså, addera ytan av fyra väggar, räkna inte med tak och botten och multiplicera sedan med 0,02 alternativt 0,04. Resultatet delas upp lika mellan de öppningar som ska tas upp.

Exempel; terrarium 50 x 50 x 100 cm ger en total väggyta av 15000 kvadratcentimeter. Multiplicerat med 0,04 blir den totala ventilationsytan 60 kvadratcentimeter. Delat på 2 öppningar blir det två stycken hål 10 x 30 cm, delat på 3 blir det tre hål 10 x 20 cm.

Jag rekommenderar att man tar upp hålen i gavlarna på olika höjd, dock aldrig lägre än halva terrariets höjd eftersom låga öppningar kan skapa drag. Av ventöppningar nära bottnen blir det definitivt drag. Mycket långsmala terrarier kan behöva en uppdelning i 3 öppningar istället för det normala 2. Då tar man upp den tredje öppningen ovanför skjutglasen. Terrarier byggda på höjden byggs efter samma princip - ingen öppning lägre än halva höjden ( då förutsättar jag förstås att ingen bygger ett 250 cm högt terrarium med 40 x 50 cm bottenyta).

Takventilation är alltid ett dåligt alternativ, även om det ibland kan vara det enda möjliga, exempelvis när man ska bygga enkelt av glas. Värme stiger uppåt och tar med sig fukt, så en taköppning är egentligen ingenting annat än ett utsläppshål för värme och fukt.

Mitt eget senaste terrarium är byggt för att stå i ett hörn med baksida och vänster gavel dikt mot vägg, varför den vänstra ventöppningen istället placerats långt åt vänster ovanför skjutglasen.

RH = Relative Humidity.

 


953
1840
peter54:

Ser att jag skrivit fel på ett ställe. Beräkningsresultatet i exemplet ska vara 600 kvadratcentimeter, inte 60.


173
261
ricard:

Tack Peter! :) Väldigt kul med så erfarenhetstung rådgivning i denna praktiska sak. Håller själv på att planera för en rad terrariebyggen för ödlor model större så tack för input!

 

Anders; vad tror du om utsikterna för en generator av det slag vi talar om här?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

ricard, jag tycker det som sagt är en riktigt bra idé, och något som helt klart är genomförbart. Det viktiga är att det finns tillräckligt med parametrar man själv får ställa in, så att man själv inte behöver göra om ritningen i efterhand.

Det enda är väl på vilket sätt själva byggkonstruktionen ska se ut. Jonas77 exempel ser bra ut, men det vore bra att ha flera referenser att gå efter. Kanske rentav att man kan välja flera olika konstruktions-sätt att utgå ifrån? Jag har själv ingen erfarenhet av att bygga terrarium, så jag förlitar mig på er hjälp med att kunna få detta till att bli ett bra verktyg. Ni står för informationen om hur man bör bygga, och vad man bör kunna ställa in, och jag står för kodandet! ;)

Jag ska försöka skriva en specifikation när jag får tiden, med mer exakt vad man behöver kunna ställa in och hur. Har ju fått bra med information hitills, så har ju en hel del att utgå ifrån.

Väldigt intressant angående ventilation med Peter54. Kommer definitivt höra av mig till dig när mer saker är på plats.


173
261
ricard:

Terrariekonstruktioner
Ang. olika preferenser kring vilken terrariekonstruktion som skall förespråkas är fördelarna med Jonas alternativ minst två: 1. ekonomi. 2. estetik.

1. Ekonomi: i och med att man använder reglar, som i relation till skivor är billiga och ger bra stadga för pengen, kan man gå ner i tjocklek på de skivor man använder. Man kan snickra terrarier utan reglar upp till c.a 120-bredd, men då får man gå upp i tjocklek på skivorna och det kostar mer än vad reglarna kostar. Mycket mer.

2. Estetik: de dolda reglarna gör att terrariet får ett "stilrent" utseende och kan enkelt målas eller faneras eller vad man nu vill göra.

 

Terrarieatorns komplexitet 
Det finns ju massor man kan bygga ut med. Exv. kan man lägga in parametrar för L80 om man vill. Alltså möjlighet att bocka för om det är 

- marklevande orm
- trädlevande orm
- marklevande ödla
- trädlevande ödla
- vattensköldpadda
- sumpsköldpadda
- landsköldpadda osv. 

och så lägger man in en minsta bottenarea för respektive djurgrupp. Om man vill. M E N innan vi skapar ambitioner om världens mest avanserade "Terrarieator" (kul namn! :) ) kanske vi skall göra en grund och se om det funkar och om det är rimligt utifrån tid att få till detta ... 

Tänker mig

- längd (L)
- bredd (B)
- höjd (H)
- höjd på nedre frontskiva (den den nedre skjutglaslisten sitter fäst i eller bakom)
- höjd på övre frontskiva (den den övre skjutglaslisten sitter fäst i eller bakom)

jag tänker mig att terrarieatorn generar ett spar- och utskrivbart PDF-dokument med följande info:
(att ta med till brädgården för den ohändige eller glömske)

- En generell skiss som den Jonas postade, men med namnade bitar (exv. A, B, C, D1, D2 [D=frontbit 1 och 2]) 
- en lista enligt följande exempel:
A=1180x700mm.
B=1204x800mm.
C=724x800mm.
D1=1200x200mm.
D2=1200x150mm.

Om det funnes möjjlighet att också leverera hur många byggskivor som går åt, och hur många meter regel som går åt, och kanske också hur många snitt som måste skäras, så vore det löjligt bra. Då skulle man nämligen kunna ringa in till Beijer och få en exakt prisuppgift. Inte illa? Går det Jonas? Inte nödvändigt, men går det så ... 

 

Ricard

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild