Ålderskillnad i samma terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
sarina85:

Hej!


En kort fråga bara; Vad får max ålderskillnad vara på två skäggagamer i samma terrarium. 

Må gott och vakna torrt! ;)


Medlem i SHF
4002
5027
Jonas_:

Hejsan. Skulle tänka mig att det beror på fler faktorer än ålder, som t.ex storlekskillnad på dom, kön, om dom haft sällskap innan, terrariets utformning m.m :)

När jag själv haft skäggagamer ihop har ålderskillnaden max varit 2-3år


9
0
sarina85:

Hej o tack för svar.

Jaaa, att para ihop två hannar vet jag inte funkar så bra. Har en hanne idag på 7månader, terrrariumet är 100x90x45.

Hannen adopterades då den andra familjen tröttnat efter 5 månader. :-/ 
Är så sugen på en liten bebis men vet inte om de skulle funka ihop med varandra...


Medlem i SHF
4002
5027
Jonas_:

Det finns många här på forumet som kan svara bättre än mig :) som har skäggagamer ihop just nu jag har bara ormar. Men eftersom din är såpass ung som 7månader så borde det funka med en som är nån veckor/månader hur gammal vet jag inte exakt, men så snabbt som möjligt hade jag gjort det iaf blir bara svårare och svårare ju äldre dom blir. Sen borde nog terrariet vara lite större med 2 vuxna/halvvuxna skäggisar :)

När folket vaknar imorgon får du säkert åsikt från nån annan också :)


9
0
sarina85:

Jaaa... Det finns alltid någon klokare ;)
Absolut, större terrarium bör införskaffas inom kort ifall de blir en till going här hemma. 




1159
625
Temla:

Om ålders-/storleksskillnaden är 7 månader och en liten på några veckor/1 månad kan det gå riktigt illa. Jag talar av erfarenhet. En liten jag hade blev biten rätt illa på huvudet av en som inte var så mycket större. Tror inte det beror så mycket på ålder som på storlek. Skäggisar vet nog inte hur gammal deras kompis är, de ser bara hur stor han är. :) Om du vill prova ändå måste du ha stenkoll och ett extra terrarium ifall du måste sära på dom snabbt. 

Och ja.. som tidigare postats, terrariet är för litet för dom växer ju ursnabbt.  


6
0
Andreas_666:

Håller med Temla.

Om jag hade vart dig så hade jag inte haft dom ihop. Skäggagamer är ganska brutala fast man kanske inte tror det. =P Fick höra att det var en som hade vart in och köpt en liten skäggis och kom hem och hade ihop den med sin skäggis, det tog inte lång stund innan den vart uppäten. =/


150
90
HameFall:

Om du ska ha två skäggagamer ihop så är det storleken som har betydelse i det här läge ;-)
Det får inte skilja mer än 5-6cm för då finns det en stor risk att det slutar mycket illa för den mindre släggagamen. Tänk även på att ditt terrarium är för litet. jag har ett 150x60x60cm till min ensama hona på 12 månader och jag tror det är det minsta som L80 tillåter.

Tänk på att det alltid finns en risk att att dom inte fungerar ihop. Även par som fungerat ihop i många år kan plötsligt börja bråka. Och eftersom du nu redan har en hane så är hane/hona enda alternativet för dig. Och då finns det en risk att du måste ha dem åtskilda periodsvis ifall honan skulle bli stressad av hans uppvaktande. Skäggishanar kan så vitt jag förstå det vara väldigt "på".. Så du bör ha ett till terrarium hemma ut i fall de inte skulle funka ihop.


366
155
Linus:

Hamefall, det enda sättet Sarina85s terrarium är för litet är på höjden. Det saknas fem centimeter för att uppfylla L80s krav. Annars är hennes terrarium lika stort som ditt sett till bottenyta :)


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

90 cm måste väl räcka som höjd?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild