Värmematta exo terra problem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

8
22
paqua:
Vi sålde keramiska värmelampor från Elstein, vi använde själva (60w) som gick på timer 6 timmar/dygn i terrarier några fungerade upp till 4 år innan dom gav upp. Även värmeslingor från RENA höll länge. Någon kund tyckte kanske att det var lite dyrt med just värme prylar, vi hittade andra märken hos en grosist, dels av just nämda namnet innan här på forumet. Om det är skit eller inte kan diskuteras en del saker fungerade 1- 2 år. Hanteringen påverkar nog med fukt slag klämmt m.m. Jag tror att det är väldigt ojämn kvalitet en del är tydligen nöjda ?. Använder själv en hållare/värmelampa (200kr) 5 m kabel, från Granngården till större damm i växthus, bra kvalitet och bred värmespridning för flera djur samtidigt. 

5100
3877
Tropfrog:
Zombieboyy88 skrev:
Tack för svaren, 

Gamla termostaten slocknar lampan på efter en stund, varken nya eller gamla värmematta blir varm när jag kopplar in dom i gamla termostat, 

När jag kopplar in nya värmematta i nya termostat så fungerar det 
Gamla värmematta i nya termostat blir inte varm 
Gamla värmematta direkt i väguttaget blir typ 30 grader efter en bra stund 

Har läst bruksanvisning och googlat efter dessa problem och hittar ingen info, därför jag frågar er som kan mycket :) 


Svårt att förstå det där med gamla och nya. Tekniskt kan det inte finnas kompatibilitetsproblem, så det där med att prova olika kombinationer kommer inte att göra dig klokare.

Mattorna funktion kollar du genom att koppla in dem direkt i vägguttaget. Blir de varma så funkar de.

Termostatens funktion kollar du genom att testa dig fram med en termometer bredvid sensorn. Det du vill kolla är:

1: ger den rätt mätvärden? Om det är modellen utan digital visning får man skruva på knoppen för att se vid vilka värden den stänger av och på. Stämmer detta med den verkliga temperaturen?

2: stänger den av och sätter på vid rätt värden? Om du har modellen utan digital visning så här du redan kollat detta.

3: ger den ström till mattan när den är på respektive inte när den är av? Detta kollar du genom att se till att inställt värde är lägre än verklig värde.....Blir mattan varm är det ok. Sen kollar du omvänt. Inställt värde högre än verkligt värde......Om mattan inte värmer är det ok.

Sen var det, det här med den röda lampan. Läs manualen igen, vad betyder det att den är tänd respektive släckt? Det är grundkunskap kring termostater och desd funktion som du måste ha för att klara ovan felsökning.

Mvh
Magnus 

80
29
Zombieboyy88:
Provade tipset om att flytta givaren närmare mattan och nu så agerar den annorlunda, går upp till 31 grader sen stängs av (lampan slocknar) och sen när den är på 27 grader så tänds lampan och den gör om processen igen 

Gjort så nu sen ett par timmar tillbaka

5100
3877
Tropfrog:
Zombieboyy88 skrev:
Provade tipset om att flytta givaren närmare mattan och nu så agerar den annorlunda, går upp till 31 grader sen stängs av (lampan slocknar) och sen när den är på 27 grader så tänds lampan och den gör om processen igen 

Gjort så nu sen ett par timmar tillbaka


Gött, då verkar allt funka som det ska ju. Ursäkta om du tog illa åt dig när jag antydde användarfel. Det var ingen anklaga och det visade sig vara rätt :).

Dock kan man tycka att 4 grader hysteres är lite väl mycket. Men de flesta djur upplever temperatursvängningar större än så i naturen, så det är nog inga problem.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Gott att det fungerar nu. 


@TropFrog, å andra sidan så hade du faktsikt rätt, det var inte hårdvaran som falerade, det var ett användarfel.


Huvudsaken är att problemet är löst och att det fungerar nu.


80
29
Zombieboyy88:
Tack så mycket för hjälpen :) 

5100
3877
Tropfrog:
ZDC skrev:


Huvudsaken är att problemet är löst och att det fungerar nu.


And no animals were harmed during the process :)

Mvh Magnus 
    

80
29
Zombieboyy88:
Hej igen, håller på och gör iordning mitt nya glas terrarium nu och undrar om ni har något tips hur jag ska sätta fast givaren på botten? 
(Eller räcker det med och stoppa ner den i sågspånen? ) 

Lite rädd att glaset ska spricka som jag läst att andra har råkat ut för 

198
112
MoreliaMikael:

Om du har givaren i substratet, kan det vara så att du vattnat annorlunda på senare tid eller dylikt?
Om du har mkt blött substrat så fördelas/leds värmen annorlunda än om du hade luftigt substrat.


80
29
Zombieboyy88:
MoreliaMikael skrev:
Om du har givaren i substratet, kan det vara så att du vattnat annorlunda på senare tid eller dylikt?
Om du har mkt blött substrat så fördelas/leds värmen annorlunda än om du hade luftigt substrat.



Har inte kört igång det än, ville ha tips hur man kan sätta den
Tänkte tejpa fast den först men efter läsning här i nån gammal tråd så var tejp och ormar inte bra så då skippar jag det 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild