Jemenkameleont i exo terra? NEJ inte enligt L80!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

65
13
Doberman:

Det skriks rätt mycket utifall folk tycker vissa ödlor bor för litet, men varför är detta accepterat när det kommer till Jemenkameleonter?
Jag ser många Jemenkameleonter i Exo terra här på terrariedjur, jag gissar att det är Exo Terras 90x45x90cm som används. dock klagar aldrig folk på detta, men...

Utrymme för ödlor av trädlevande och klipplevande arter enligt L80 är:

51-75 cm ( En Jemen hane kan mäta upp till 60 centimeter, inklusive svansen. )

Minsta tillåtna yta: 1,5 m²

Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,3 m²

Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 0,75 m2

Minsta höjd: 1,2 m

 

Varför accepteras att just denna art bor för litet men det snackas massa skit i chatten om någon har någon dm för litet åt sin skäggagam eller liknande?


79
14
Alexxus:

Skulle väl tro att L80 är vad som fungerar rent generellt för ALLA ödlor. Har svårt att se hur t.ex. en Krokodilvaran som blir uppåt 2,5 meter behöver mellan 5 och 6m^2 när deras svans faktiskt är runt 200% av ödlan. Samma sak gäller väl säkert jemenkameleonter som kanske t.om. har sin svans ihoprullad till en stor del och därmed inte känner av något behov för en SÅ stor bur.

Mern vad vet jag, jag bara spekulerar, tycker dock att de där kvaren är lite konstiga på sina ställen!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det är förmodligen för att fler personer har koll på skäggagamer än vad det är folk som har koll på jemenkameleonter.

Sen tar även L80 inte någon som helst hänsyn till vilken art det rör sig om. Jag kan tycka att en långsvansödla inte bör kräva lika mycket som en skäggagam, men enligt L80 kräver de i princip lika stort utrymme.


79
14
Alexxus:

observera. att jag menar att krokodilvaraner har en svans som är 200% större än kroppen*


508
304
Jonas77:

Jag har då aldrig sett en calyptratus på 60 cm. Har man extremt stora individer så får man naturligtvis anpassa sig till regelverket. Personligen tycker jag ju att man bör ligga över rekommenderade ytmått med marginal oavsett.


45
77
logain:

En jemenkameleont blir mycket sällan över 50 cm. Relativt ofta blir dom aldrig längre än 40 cm. (Honor blir ibland kortare än 30 cm).

Därför tycker jag din liknelse haltar lite. Jag tycker man ofta ser Skäggagamer i extremt små terrarier. Exempelvis i 90x45 cm. (Botten area på 0,404 m^2 jämfört med kravet på 0,9 eller 1,8 m^2). Vilket är extremt litet för en skäggagam.

 

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild