IKEA-hacks och andra smarta ideer/prylar till hobbyn. -Posta era tips här!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

30
18
Prb:
Som rubriken lyder, hade varit intressant med en samlingstråd där man kan dela med sig av smarta idéer/hacks och andra tips som rör våran hobby. Allt från att bygga om hela möbler, till småprylar, inredning osv. 

Bara posta på! :)



30
18
Prb:
Tänkte att jag börjar bidra med två av mina terrarium,  båda "ursprungligen" ikea möbler.



Terrarium gjort av Ikea vitrinskåp- serien fabrikör.


Pågående projekt, gjort av Ikeas serie Platsa

41
24
splattenstein:
Riktigt fint! Hur pass stabila är platsa garderoberna? Behövs det reglas upp för att få det stabilt nog?

30
18
Prb:
Tackar, långt ifrån klart, men ska nog bli bra i slutändan :)
Jag kör på 120 garderoberna, bytade ut de tunna baksidorna mot en kraftigare skiva. Vilket gjorde dem betydligt stabilare. 
Inga reglar. 

27
8
AndersTo:
Kul tråd!
Jag har dock tyvärr inget att bidra med.

27
8
AndersTo:
Prb skrev:
Tänkte att jag börjar bidra med två av mina terrarium,  båda "ursprungligen" ikea möbler.



Terrarium gjort av Ikea vitrinskåp- serien fabrikör.


Pågående projekt, gjort av Ikeas serie Platsa


Vad gjorde du för modifikationer på vitrinskåpet?
Taket är väl av plåt, skar du en öppning i det?
Vad har du för bakgrund?
Har du fått använda mycket silikon för att få det tätt?

30
18
Prb:
Yes, precis. Skar ut hela takdelen, och satte dit ett galler istället. 
Skar även ut ventilationshål på båda sidorna baktill.
Ang. Bakgrunden så är det bara en enkel cocosbakgund som jag fäste med lite silikon.
Tätade även hela botten med ett lager silikon.

Har varit i bruk i snart två år, fungerat perfekt. Går dock i tankarna på att sälja mitt nu då jag har andra planer och brist på utymme.

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Prb skrev:
Yes, precis. Skar ut hela takdelen, och satte dit ett galler istället. 
Skar även ut ventilationshål på båda sidorna baktill.
Ang. Bakgrunden så är det bara en enkel cocosbakgund som jag fäste med lite silikon.
Tätade även hela botten med ett lager silikon.

Har varit i bruk i snart två år, fungerat perfekt. Går dock i tankarna på att sälja mitt nu då jag har andra planer och brist på utymme.


Har du gjort en byggbeskrivning/projekterad eller liknande på vitrinskåpet? Om inte, tycker jag du ska göra en sådan =) Tror många hade uppskattat det och inspirerat fler att vidareutveckla bygget. 


Mvh


6
10
Kingsnakesweden95:

Tillbringar tiden till att bygga lite roliga terrarie tillbehör, kom på detta simpla bygget av

 

två toarullar, en bit frigolit, husfix, akrylfärg och lite mossa ,

 

enkelt och kul! Samt får din orm/ödla eller vad du har för reptil ett grymt gömställe där den kan känna sej trygg!

 

Ha de bäst och håll er friska! 


6
10
Kingsnakesweden95:
Kingsnakesweden95 skrev:

Tillbringar tiden till att bygga lite roliga terrarie tillbehör, kom på detta simpla bygget av

 

två toarullar, en bit frigolit, husfix, akrylfärg och lite mossa ,

 

enkelt och kul! Samt får din orm/ödla eller vad du har för reptil ett grymt gömställe där den kan känna sej trygg!

 

Ha de bäst och håll er friska! 




ändrade färgen till lite gulare så den smälter in bättre med dom andra tillbehören
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild