Panterkameleont och terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

24
5
novations:
Uppdatering.
Jag fick tag på ett terrarium rätt billigt som är snäppet mindre (60×45×90) och funderade på att satsa på en Phelsuma grandis istället som jag sett att folk tipsat om att man kan ha i denna storlek. Försökte hitta någon mindre kameleontart men ingen som verkar ha någon. Det är ju egentligen en kameleont jag allra helst skulle vilja ha, även om jag gillar daggeckos också. 

Men fick en fundering. En furcifer pardalis hona är väl i samma storlek som en Phelsuma grandis? 

5105
3879
Tropfrog:
Det finns ju massor av små kameleonter. Om du egentligen vill ha kameleont så bygg för en mindre kameleont. Ta tid på dig och få igång växtligheten, microfaunan och miljön. Under tiden letar du djur och knyter kontakter.

Väl utfört så flyttar inga djur in inom ett halvår ändå.

Mvh
Magnus 

24
5
novations:
Det gör det alltså? Jag ser bara jemen och panter när jag kikat runt. Men jag kanske inte kikar på rätt ställen :) 
Jag får göra så, inreda för en mindre kameleont och vänta. Antar att det blir lättare att hitta en kompis sen när pandemin lugnat ner sig och mässor drar igång igen.

5105
3879
Tropfrog:
Bestäm dig för vilken art du vill ha först. Sätt upp terrariet att passa arten. Sen är det bara att söka. I Hamm finns det mesta och det finns massor av folk som erbjuder transport om du inte vill åka själv.

Mvh
Magnus 

24
5
novations:
Jag skulle ha svårt att komma iväg själv men skönt att höra att det går att ordna ändå. Tack för tips! 

24
5
novations:
Tänkte att jag kunde fortsätta posta uppdateringar av min setup för den som är intresserad. Kan vara bra att ha extra ögon som kanske upptäcker nåt som jag missat också.

Har börjat pilla lite smått nu. Ville inte ha en tjock bakgrund som tar plats så testar de flätade klätterväggarna. Då kan jag fästa växter/rankor i det plus att kameleonten eventuellt kan gilla att ha den att klättra på. Kommer nog skaffa fler till kortsidorna med. Fundering kring hoppstjärtar och gråsuggor, överlever de utanför om de går på villovägar utanför burken? Den står på en byrå och kryp i kläderna är nog inget jag vill ha haha! 



Har också börjat finurla lite över vilka växter jag vill ha i. Förutom dessa har jag även bland annat en monstera (en liten juvenil), monstera variegata, monstera thai constellation, philodendron ni ser i bilden ovan, fredskalla, olika epiprepnum, monkey mask, svärmorstunga och ampelliljor hemma (jag gillar växter..). Monsterorna är nog för stora att ha där i dock.


12
0
mrbioactive:
Jag har tittat på panter kameleonter och tycker att dom verkar jätter bra:)

Men folk har sagt att pantrar är väldigt svåra att ha och att jag borde skaffa en Jackson kameleont istället, är det sant?

1228
464
leedragon:
mrbioactive skrev:
Jag har tittat på panter kameleonter och tycker att dom verkar jätter bra:)

Men folk har sagt att pantrar är väldigt svåra att ha och att jag borde skaffa en Jackson kameleont istället, är det sant?


Har du frågat amerikaner? jackson är betydligt svårare än pantrar, skaffa det du vill och anpassa efter. Jag har en halfskriven faktablad för jackson på min blogg här om du vill läsa om dem och du orkar ta dig igenom felstavningarna. Men kort sagt är de känsligare för värme och överdosering av tillskott samt temporal gland infektioner.

12
0
mrbioactive:
leedragon skrev:


HA ru frågat amerikaner? jackson är betydligt svårare än pantrar, skaffa det du vill och anpassa efter. Jag har en halfskriven faktablad för jackson på min blogg här om du vill läsa om de och du orkar ta dig igenom felstavningarna. Men kort sagt är de känsligare för värme och överdosering av tillskott samt temporal gland infektioner.


Många Amrikanska uppfödare skrev det, man jag antar att det finns en anledning att Jackson kameleonter inte är så populära i Svegie...

1228
464
leedragon:

mrbioactive skrev:


Många Amrikanska uppfödare skrev det, man jag antar att det finns en anledning att Jackson kameleonter inte är så populära i Svegie...


Man ska ta vad amerikaner säger med en nyppa salt om det är inte christ andersson man pratar med :) Det har fanns jackson ett tag i Sverige. I usa har de också en ö där de springer vilda så de har ju närmare tillgång av dem.

Pantrar kan ge större avkomma samt folk investerar en del i korsningar och färglinjer vilket jag själv inte gillar. Men pantrar har inte allt id varit  lätt tillgängliga. typ 2007? så var de svårare att komma åt, ett par nose be kostade 6000 då, nu kan man få tag de för kanske hälften?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild