Skäggagamer, luftfuktighet för låg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

17
2
mediswe:
Har 2 ödlor (skäggagamer) dom är i samma terrare. Måttet på terraret är 90x45x90 och har plastväxkter och en grotta som dom kan gå ner i. Vet att riktiga växter är bra för att  få upp luftfuktigheten men ödlorna klarar inte av det då växterna är sänder efter 1 v. Har en stor vattenskål fullt med vatten alltid. 
Har även luftfuktare på mitt rum då jag försöker få upp luftfuktigheten i rummet som jag då tänker att det ska bli bättre i terraret men den är fortfarande jätte låg. Den är alltid under 20 och på eftermidagarna så är den på ca 12. Vet ej vad jag ska göra förutom att spreja ner hela terraret morgon och kväll med vatten.
Det finns en 75 w värmelampa i terraret 
Vet ej om det är för stark lampa

Hjälp från kunniga personer tackas.

5
2
Seth_666:
Du bör nog läsa på lite mer grabben.. nu vet inte jag om dina djur är vuxna eller juveniler men jag antar det värsta och blir mycket hellre positivt överraskad; börja med att sära på dina djur, dom måtten på ett terrarie är egentligen för litet för 1 vuxen skäggagam tyvärr. Gällande luftfuktigheten så hade jag nog inte varit allt för orolig, skäggagamer är ökendjur och därför är det absolut inte deras viktigaste behov! Du hade kunnat ta ut och bada dom någon halvtimme i veckan i varmt vatten om det är problem med ömsning du är rädd för! :) Vill du fortfarande då upp luftfuktigheten så hade jag testat med att lägga en bit glas över nätet på terrariets topp (jag misstänker att det är exo terra du använder) :) Lycka till! Lägga gärna upp något här om hur det går för dig!

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Vad har du för hygrometer? Om du sprayar ner allt så ofta så skulle jag tro den är problemet. T.ex exo terras hygrometrar visar typ alltid fel. Jag har övergått till att gå på känn till mina djur, man ser ganska tydligt hur fuktigt det är.

Som tidigare nämnt är det måttet inte ens lagligt för en skäggagam, bara lite mer än en tredjedel av minsta lagliga. Jag kollade på din presentation och det är ju inga ungar direkt, snarare fullvuxna.

Det finns ett jättebra skötselråd här på sidan. Delen om belysning är lite utdaterad (HID är bäst och billigast i längden, vilket ska kompletteras med allmänbelysning eftersom en lampa inte kan lysa upp hela terrariet) men annars väldigt bra info.

17
2
mediswe:
Seth_666 skrev:
Du bör nog läsa på lite mer grabben.. nu vet inte jag om dina djur är vuxna eller juveniler men jag antar det värsta och blir mycket hellre positivt överraskad; börja med att sära på dina djur, dom måtten på ett terrarie är egentligen för litet för 1 vuxen skäggagam tyvärr. Gällande luftfuktigheten så hade jag nog inte varit allt för orolig, skäggagamer är ökendjur och därför är det absolut inte deras viktigaste behov! Du hade kunnat ta ut och bada dom någon halvtimme i veckan i varmt vatten om det är problem med ömsning du är rädd för! :) Vill du fortfarande då upp luftfuktigheten så hade jag testat med att lägga en bit glas över nätet på terrariets topp (jag misstänker att det är exo terra du använder) :) Lycka till! Lägga gärna upp något här om hur det går för dig!



Tack för ett vettigt svar!

jag själv tar hand om ödlorna med den riktige ägaren har sagt att måttet på terraret är bra. Men båda ödlorna har levt tillsammans i snart dryga 5 år och jag själv märker inga behov att sära på dom.
Men ska ta detta vidare att det är för små mått på terrariet för det var intesant att få veta!

5
2
Seth_666:
Det handlar inte alltid om vad om märks. Det är inte lagligt att ha två skäggagamer på den bottenytan, och inte särskilt snällt mot djuren heller, även om dom som individer kommer överens.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Utan en bild på hur du inrett terrariet är det omöjligt att hjälpa dej.

Som andra redan vart inne på sen också så bör du genast fixa ett större terrerium, helst 2 dessutom.

Miste tillåtna bottenytan för en skäggis är 0,9 kvm, såvida den inte är över 50 cm lång.
Exempel på  minimemått då är 150cm*60cm i bottenyta, och man ska gärna ha ännu större!


5101
3877
Tropfrog:
Är det ens möjligt att få under 20 % relativ luftfuktighet i Sverige? Jag kan inte minnas att jag sett så låga siffror någonsin. Släng mätaren och sluta spreja. Detta är ökenlevande djur.

Den viktigaste faktorn för hälsosamma skäggisar är nog belysningen. Läs på ordentligt om det. De behöver högkvalitativ uvb och massor av värme för att överleva på sikt. Bara värme räcker inte.

Sen storleken och att hålla tillsammans. Det har du redan fått veta att det är olagligt, så det måste du åtgärda meddetsamma.

På det hela taget så har du egentligen inte ett enda rätt i din skötsel. De som kan djuren skulle nog säga djurplågeri. Juridiskt sett är det definitivt det. Det är mycket att åtgärda och det är bråttom. Lycka till!

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Som redan nämnts så tror jag din hygrometer bör bytas ut, men frågan är ens om du behöver ha någon. Exo-terras hygrometrar och många andra billiga är inte tillförlitliga. Just nu är det viktigare att du försöker införskaffa ett större terrarium och som Tropfrog nämner en bra belysning om du inte redan har detta. Det finns s.k. "HID-lampor" som ger bra med UVB-ljus som är viktigt för att ödlorna inte ska utveckla sjukdomar.

Har du ett större terrarium är det dessutom lättare att anpassa miljön i det, då du kan ha varmare på ena sidan där lampan sitter, och svalare på andra sidan.


35
12
KarlXVI:
Håller med anders och tropfrog, luftfuktigheten kan omöjligt vara så låg som du mämner, hurvida du inte bor i en bastu eller nåt :) Av egen erfarenhet så tror jag det är vanligt med runt 40% luftfuktighet i ett vanligt svenskt hem:) Låt luftfuktigheten vara bara, som seth_666 säger så kan du med öfrdel bada ödlorna någon gång då och då om det har problem med ömsning, eller sätt in en fuktlåda för att underlätta ömsning, då kan ödlan själv välja om den vill ha det lite fuktigare, men som sagt så är det en ökenlevande ödla så det borde inte vara några problem att låta de vara i rums-luftfuktighet:)

MVH





Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Nu har ni vart några användrade här som sagt att skäggisar är ökendjur, samt att luftfuktigheten inte är specielt viktig.
Detta stämmer inte alls.
Visst att det inte är lika viktigt som för regnskogslevande reptiler, men det är visst något som påverkar dem, och för torr luft kan skapa en hel del problem för skäggisar också, så som njursvikt.

Angående hur de lever säger de här två bilderna det väldigt bra.





Ganska bra och tydligt exempel på att skäggisar inte lever i öken, utan mer en savann.
Man får inte glömma bort att nere vid backen, uten buskar och i klippskrevor är det ett annat microklimat med annan fuktighet än om man skulle mäta luftfuktighet lite högra upp.

Också värt att notera från bilderna är att skäggisar inte lever på lös sand, utan på hård packar sand/lera/jord.
Det efterliknas bäst genom att blanda 50/50 solmull och sand, minst 10 cm djupt.
Det hjälper även till att hålla en fuktighet då.
Och istället för att spraya kan man vattna bottensubstratet ca en var tredje vecka eller så då.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild