(Nybörjare)Crested gecko/Ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
sungjiw:
Hej 

Just nu har jag stor intress på ödlor och funderar att ha red eyed armored skink/Tribolonotus gracilis eller Crested gecko/Ögonfransgecko. 
Jag hörde att det är lättare att ha Ögonfransgecko än Tribolonotus gracilis. 
Som jag vet Ögonfransgecko bevhös inte äta levande foder fast det går bra med pulver med vatten.(CGD)

Jag håller på kolla youtube typ 3månader att få information och lära mig.
men jag kan inte hitta var jag kan köpa mat och tilbehör till ödlor. 
Jag hittade bara en web sidan "www.pangdubia.se/

frågan.
1. Finns det mer websidan som jag kan beställa mat?
2. Går bra att mata bara CGD(+calcium) tilll Ögonfransgecko? 
3. Är det viktig att ge vitamin D3 till Ögonfransgecko?
4. Behvöer jag skapa UVB lampa till Ögonfransgecko ? eller tillräcklig med vanligt lampa? 
5. Jag tänker att åka till mässa expo stockholm. Är det bättre att köpa allt på plats?
6. Är det bara fräg på ögonfransgecko gör olika pris? 
7. Finns det något mer som jag behöver veta? 

Tack så mycket. 

5095
3865
Tropfrog:
1: finns massor att välja på. Det går också att beställa i din lokala zoobutik.

2: det går att mata med enbart cgd. Men levande foder ger ödlan stimulans och berikar. Om du matar med levande så skall du pudra med dem med kalcium.

3: ja, en bra cgd innehåller allt den behöver näringsmässigt. Väljer du att mata med levande så skall det pudras med som inehåller d3.

4: uvb är inte nödvändigt, men en bra uvb lampa är säkerligen bättre än vanlig lampa.

5: Det går att köpa allt utom ödlan på samma gång. Jag tycker att mässor är ett bra ställe att göra detta.

6: färg, storlek, fysiskt skick, ålder, säljare, köpare.

7: sannolikt, det går inte att lära sig för mycket. Men tillräckligt med grundkunskap borde du kunnat ta till dig med 3 månaders youtubande.

Mvh
Magnus 

3
1
sungjiw:
Tropfrog skrev:
1: finns massor att välja på. Det går också att beställa i din lokala zoobutik.

2: det går att mata med enbart cgd. Men levande foder ger ödlan stimulans och berikar. Om du matar med levande så skall du pudra med dem med kalcium.

3: ja, en bra cgd innehåller allt den behöver näringsmässigt. Väljer du att mata med levande så skall det pudras med som inehåller d3.

4: uvb är inte nödvändigt, men en bra uvb lampa är säkerligen bättre än vanlig lampa.

5: Det går att köpa allt utom ödlan på samma gång. Jag tycker att mässor är ett bra ställe att göra detta.

6: färg, storlek, fysiskt skick, ålder, säljare, köpare.

7: sannolikt, det går inte att lära sig för mycket. Men tillräckligt med grundkunskap borde du kunnat ta till dig med 3 månaders youtubande.

Mvh
Magnus 

 

Tack för svaret.
kan du rekommendrar några websidan som jag kan kolla?

5095
3865
Tropfrog:
sungjiw skrev:

 

Tack för svaret.
kan du rekommendrar några websidan som jag kan kolla?


www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/c_ciliatus

Mvh
Magnus 

152
227
TowerOfGray:

1-2. Jag själv föredrar köpa från Pangdubia dom har väldigt bra mat och pris. Repashy och Pangea är att bäst som pulverdiet för ögonfransar då dom innehåller i princip allt dom behöver i dieten i form av vitaminer och proteiner. Den är speciellt framtagen för geckos och darför kan dom klara sig bra på endast det. Då behöver du inte blanda i extra calcium då dieten redan innerhåller det. 

3. När det gäller insekter så bör dom ges endast dom snacks, altså 1-2 gånger i veckan och då kan man ta och pudra varanan eller var 3:de insekt med Miner-all Indoor. Ett pulver som innerhåller mineraler och calcium som en ögonfrans lär behöva. Du får även gutloada insekterna kvällen innan dom ges. Altså mata insekterna med god mat så att dom i sin tur blir så näringsrika som möjligt för ödlan. 

www.pangeareptile.com/store/do-i-need-to-add-calcium-to-my-geckos-food.html

4.När det gäller UV så är det inte nödvändigt för ögonfransar då dom är nattlevande och gömmer sig oftast på dagen och sover ändå. Men det är alltid en fördel att ha det. 

5. Mässor är skitbra att köpa grejer för, men du bör ha ett terrarium inrett och klart innan ödlan flyttar in. På så sätt sllipper du stress köpa allting på en gång inkl geckon. Bättre att det tar sin tid och att terrariet fuknar som sig bör med temperaturerna och fuktigheten. Om något går knas så kan du enkelt fixa till det innan. Du kan alltid köpa terrarie grejer först och mässan efter det leta efter en gecko :) Det som är roligt med att köpa reptilerna på mässorna är att man får se dom på en gång och prata direkt med säljaren, sedan brukar det finnas mycket att välja på!

6. Skulle nog säga färg, mönster, storlek och ålder. 

7. Det finns mycket du förmodligen inte vet om ögonfransar, men ibland så kommer det upp saker när du väl har djuret som du lär dig av. 

 

Finner dessutom dessa hemsidor väldigt hjälpsamma:

www.crestedgeckocare.net/

www.moonvalleyreptiles.com/crested-geckos/health


3
1
sungjiw:
TowerOfGray skrev:
1-2. Jag själv föredrar köpa från Pangdubia dom har väldigt bra mat och pris. Repashy och Pangea är att bäst som pulverdiet för ögonfransar då dom innehåller i princip allt dom behöver i dieten i form av vitaminer och proteiner. Den är speciellt framtagen för geckos och darför kan dom klara sig bra på endast det. Då behöver du inte blanda i extra calcium då dieten redan innerhåller det. 

3. När det gäller insekter så bör dom ges endast dom snacks, altså 1-2 gånger i veckan och då kan man ta och pudra varanan eller var 3:de insekt med Miner-all Indoor. Ett pulver som innerhåller mineraler och calcium som en ögonfrans lär behöva. Du får även gutloada insekterna kvällen innan dom ges. Altså mata insekterna med god mat så att dom i sin tur blir så näringsrika som möjligt för ödlan. 

www.pangeareptile.com/store/do-i-need-to-add-calcium-to-my-geckos-food.html

4.När det gäller UV så är det inte nödvändigt för ögonfransar då dom är nattlevande och gömmer sig oftast på dagen och sover ändå. Men det är alltid en fördel att ha det. 

5. Mässor är skitbra att köpa grejer för, men du bör ha ett terrarium inrett och klart innan ödlan flyttar in. På så sätt sllipper du stress köpa allting på en gång inkl geckon. Bättre att det tar sin tid och att terrariet fuknar som sig bör med temperaturerna och fuktigheten. Om något går knas så kan du enkelt fixa till det innan. Du kan alltid köpa terrarie grejer först och mässan efter det leta efter en gecko :) Det som är roligt med att köpa reptilerna på mässorna är att man får se dom på en gång och prata direkt med säljaren, sedan brukar det finnas mycket att välja på!

6. Skulle nog säga färg, mönster, storlek och ålder. 

7. Det finns mycket du förmodligen inte vet om ögonfransar, men ibland så kommer det upp saker när du väl har djuret som du lär dig av. 

 

Finner dessutom dessa hemsidor väldigt hjälpsamma:

www.crestedgeckocare.net/

www.moonvalleyreptiles.com/crested-geckos/health


Tack så jätte mycket =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild