Pyxicephalus adspersus diet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
h8god:

Hej.
Jag har precis skaffat mig en afrikansk oxgroda och har lite funderingar över matning och foder.
Har tagit reda på mycket genom nätet men ej fått något klart svar om vissa saker.

Hur ofta och hur mycket skall en juvenile äta? (Matar denne för tillfället enligt en metod jag läst på många andra forum. Varje kväll, så mycket denne orkar/hinner på 15min vilket är 5-10 syrsor per kväll. Brukar även ge någon zophoba ibland.)

Kan jag gå och gräva upp daggmaskar och ge han? (har läst att daggmaskar är utomordentligt bra mat för de (små) liven).
Samt är det möjligt och om ja bra/dåligt att mata med sniglar, främst då skogssniglar?

Vore tacksam för svar!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Daggmask är ett bra foder.
Har hört rykten om att de kan lagra höga halter av vissa metaller, men om detta bara är rykten eller om det finns något med det vet jag inte.

Sniglar har jag sämre koll på.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Vad jag hört så kan sniglar/snäckor inehålla massa parasiter men vet dom ej hur pass sant det är 


7
0
h8god:

Tackar för svaren!

 

Har förgäves letat på nätet om just sniglar och daggmask. Skulle vara otroligt givande om man hittade nåt om de är fulla av parasiter eller gift innan man matar.


7
0
MissEllie85:

Daggmask ger jag till flertalet av mina djur (groda, olika fiskarter), både sånt som jag gräver upp själv (håll dig där det inte är konstgödslat eller nära stora vägar så är det lugnt) och såna som jag köper från bla kompostmask.se eller i sportfiskebutik. Snäckor ska också vara okej att ge, dock har jag bara gett vattenlevande snäckor till min groda. Inga problem med det. Är du orolig för smittor så köp afrikanska landsnäckor (Achatina-arterna) av någon som föder upp, och sätt igång en liten odlig på dessa. Då kan du fodra med hemodlade snäckor sedan.

Annat foder du kan prova är pinkis, vaxmott, gräshoppor och andra insekter du fångar själv. Jag fodrade på samma sätt som du när min groda var liten, fast inte tills hon vart mätt för då hade hon ätit ihjäl sig. Stor variation på fodret och kalk plus högkvalitativa multivitaminer varje dag. Nu är hon året gammal och äter 3-4 dagar i veckan, och får kalk+multivitamin i munnen varje dag.


7
0
h8god:

Tackar för svaret Ellie!

 

Försöker oss på både kackerlacks- och syrsodling. Kackerlackorna verkar stormtrivas medans syrsorna har begått kollektivt självmord. Kan ju bero på att syrsorna var ganska så skadade redan när vi fick dem. Men skall läsa på om snäckorna och se om det kanske borde ordnas en odling på sådana också.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Jag har snäckor och dom lägger ju en hel del ägg och lätta i skötsel 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild