Husgecko-burken!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Tjenare allihopa!

Detta blir min andra byggtråd på ganska kort tid, men det får ni leva med.

I somras gjorde jag ett bioaktivt regnskogsterrarium till Hemidactylus platyurus och Dendrobates leucomelas Guyana banded. Det är ett exo terra 45*45*60 och var inte direkt perfekt inrett. Jag hade en bakgrund där det var meningen att mina geckos skulle kunna klättra in bakom den och jag såg in där. Tyvärr var det en ganska dum idé eftersom jag inte kom åt dom där bakom, så när en gecko bestämmde sig för att dö bakom den väggen fick jag skära upp skiten så jag kunde plocka ut den. Dessutom var bakgrunderna gjorda av frigolit och målade med husfix. Den enda anledningen till det är för att jag är för lat för att hålla på och ha silikon och kokosfiber osv. Nackdelen med husfix är att växterna inte kan växa på det.

Nog med att snacka skit om min tidigare setup: Vad kommer ske nu då? Till och börja med ska jag göra i ordning ett lite mindre tillfälligt terrarium till grodorna, och så har jag ett 30*30*45 som jag inreder till mina två kvarvarande husgeckos tillfälligt. Sedan ska jag tömma terrariet, plocka ut några husgeckoägg om jag hittar några  och sedan tvätta rent allt. Idag har jag köpt en massa silikon, lite coola grenar och korkbark samt fått hem kokosmattor på posten, denna gången slapp jag en tre månaders försening. 

Tips till alla er som har eller tänker skaffa husgeckos (åtminstone Hemidactylus platyurus): Två honor kan vara minst lika bråkiga som två hanar. När jag hade en hane och två honor var det konstant bråk även om 45*45*60 är ganska stort. När den ena honan dog blev det mycket lugnare och paret som går kvar kommer bra överens.


Planen på sikt är att husgeckorna defenitivt ska flytta tillbaka, jag får se hur jag gör med grodorna. Jag tror jag hellre inreder denna burken enbart till husgeckos med massa saker att klättra på osv utan att tänka för mycket på att det ska finnas bottenyta till grodor. Det fungerar att ha dom tillsammans men jag har nog ändå helst en burk till varje. Jag tror grodorna kommer trivas bäst och visa sig mer om dem bor själva själva.

Fortsättning följer imorgon.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Nu har jag fixat i ordning ett tillfälligt terrarium till mina husgeckos och limmat på kokosmatta på grodornas tillfälliga burk (som alltid kommer ha bakgrunden även om jag gör något annat till grodorna). Imorgon inreda grodburken och därefter jagar jag ut husgeckos och plockat ut grodorna. Sedan kan jag äntligen komma igång med det riktiga projektet när terrariet blir ledigt.

Medlem i SHF
16
21
Korning:
Nu är det väl dax för lite bilder;)

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Korning skrev:
Nu är det väl dax för lite bilder;)

Återkommer ikväll med det. Men som sagt just nu är det bara dom två tillfälliga burkarna som ag kan ta kort på för terrariet som tråden egentligen handlar om är inte ens tömt.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
En bild på den tillfälliga husgeckoburken (och min bönsyrsa till höger). Jag har ännu inte plockat ut dom eftersom dom är så snabba.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
En bild på den tillfälliga grodburken där silikonet fortfarande torkar.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
EmanuelKarl skrev:

Nu har jag missat att uppdatera väldigt länge. 

Jag fäste alla kokosmattorna förra helgen. I den ena gjorde jag ett hål som jag ersatte med en lika tjock träplatta. Det är ek, min pappa sa att den troligen inte kommer mögla, och jag har täckt hela med silikon från alla håll. Grenen ser jättecool ut i verkligheten men ljuset lurar ögonen lite.


Ändrade planer om vad jag ska ha i burken. Husgeckos är väldigt jobbigga att ha i en stor burk där det sitter fast grenar på bakgrunden osv eftersom om man måste fånga in dom är det typ omöjligt för dom är assnabba, och man måste ju ta ut ungarna om man inte hittar äggen. så dom inte växer upp och det blir inavel. Jag har dom i den mindre burken just nu där all inredning är lös och går att ta ut, samt att om man ska flytta dom jagar man in dom i korkbarken, stänger öppningarna och flyttar dom (värmematta är fixad, den fanns inte på bilden jag la upp innan). Jag kanske ger dom något coolare i framtiden men just denna burken skulle jag göra en bakgrund till

Det lutar åt Dendrobates tinctorius azureus, kanske någon Ranitomeya amazonica Iquitos, kanske både och. Just amazonica verkar fungera bättre att ha tillsammans med tinctorius eftersom båda är på maten direkt, men andra skyggare ranitomeyor får inget för tinctorius lämnar verkligen ingen mat. Fast det kanske bara blir en av dom, vi får se. 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Ni kanske undrar varför jag inte uppdaterar här. Tro mig, bygget har gått framåt, men jag jobbar på en banger till min youtubekanal ("Tarantula Nest", tänkte dock byta namn om jag kommer på något bättre eftersom jag byter tema på kanalen eftersom jag sålde nästan alla spindlar) så sparar det till den.

Invånarna har redan flyttat in i ett tillfälligt terrarium, 1.1 Dendrobates tinctorius azureus. Kunde inte hålla mig när jag såg ett könat par för rimligt pris av en pålitlig säljare utan att behöva åka landet runt. Jag tror jag tixar något annat kul bygge till mina husgeckos, men jag tror dom föredrar sin lilla burk och bo ensamma än att bo i större med grodor, och dom snabba i ett stort terrarium blir väldigt opraktiskt.
Inte helt omöjligt att jag skaffar någon Ranitomeya amazonica som kan härska över bromeliorna eller något, beror på om tinctorius kommer klättra mycket eller ändå bara vara på marken.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Nu har jag lagt ut en video på youtube där ni kan se terrariet som det ser ut nu, men en dedikerad video om bygget kommer inom en vecka. Jag siktar på lördag, men det tar ett bra tag att redigera.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild