Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

93
72
RainbowVess:
pillorita skrev:

Om det va mig du svarade så ja visst ska man läsa på så man ser om djuret blir stressat eller så ... 
Är inte så jag menade utan att så länge djuret inte far illa så ok att handha o så ... 
Jag brukar ta fram mina kp för o se över de någon gång i veckan o så ... det tycker jag är ganska viktigt med så man Ser att de är friska o utan ohyra mm... 
Sen kanske man inte ska ha de som sällskaps djur , sitta med o klappa mm dagligen  :') 
Hoppas jag får fram min tanke :D 



Var inte menat mot dig! Har ingen aning riktigt hur du hanterar dina ormar haha! Det finns många som skaffar orm utan vetskap, syftade absolut inte specifikt mot någon här :) Det gäller alla djur! Hundar, katter, herptiler you name it, folk vet inte hur man hanterar djur :).

106
64
pillorita:
RainbowVess skrev:



Var inte menat mot dig! Har ingen aning riktigt hur du hanterar dina ormar haha! Det finns många som skaffar orm utan vetskap, syftade absolut inte specifikt mot någon här :) Det gäller alla djur! Hundar, katter, herptiler you name it, folk vet inte hur man hanterar djur :).

Haha ok jag tog ditt första som svar på mitt inlägg :D jag tog det inte så illa eller så :) 
Du har så rätt , många tyvärr skaffar utan att ens ha någon vetskap om skötsel :/ 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Först och främst tycker jag vi bör respektera de som vill diskutera ämnet. Inlägg om att "alla borde få göra som de vill" och liknande går emot detta. Dels för att det mer eller mindre säger att man inte bör diskutera ämnet, men även att det inte finns någon betydelse vilket åtminstone jag anser att det gör.

Ghost skrev:
Kastar in en ny bild! Hoppas ingen tar illa vid sig av den eller känner sig kränkt på något sätt. Det är absolut inte min avsikt.


Det är bra att du vill dela med dig av bilder, men jag tror tråden riskerar att spåra ur om det inte har något specifikt med just hantering att göra och argumentation eller frågeställningar.

Temla skrev:

Önskar du kunde komma hem till mej nån dag och kväll och se själv för det är lite svårt att förklara i skrift så att alla förstår. Ska göra ett försök ändå.


Ja, det är väldigt lätt för misstolkningar i skrift så jag förstår dig. Tack för att du ändå tar din tid till att försöka förklara.


Temla skrev:

...Tror inte många arter är så dumma som en del tror, tvärtom.


Jag kan hålla med dig om att de i vissa avseenden kan vara betydligt smartare än man tror. Det jag upplevt är dock även att det är väldigt lätt att tro att de tänker på ett liknande sätt som ett socialt djur. Det är trots allt förståeligt. Jag har t.o.m. hört från djuraffärer om att "man bör ha två så att de har någon kompis" eller liknande vilket kan låta logiskt för en nybörjare men desto mer man sätter sig in i reptilernas värld desto mer märker man att det inte alltid är så självklart utan kan vara helt annorlunda.


Temla skrev:

Vad det gäller min Chahoua hona. Ofta kommer hon emot mig och ned mot terrariedörrarna. Ibland nöjer hon sig med det och efter en stund vänder hon och  gör något annat. Men lika ofta går hon upp mot dörren, ställer sig upp med frambenen mot dörren, alt. hoppar upp med hela kroppen mot dörren. När hon är så ivrig vet jag vad som är på gång, hon vill ut en stund. Jag öppnar och hon springer direkt ut på min arm och upp på axeln, sen sitter hon där tills jag sträcker ut armen mot den stora fikusen i rummet där hon brukar få sitta. Hon går direkt dit. Ibland "luras" hon eller ångrar sig och kommer inte ut när jag sträcker fram armen, då går hon i motsatt håll. Hon är heller inte hungrig då det redan står en full matskål i terrariet. 


Jag har svårt att se hur du gör kopplingen mellan att hon rör sig ivrigt till att det är att hon vill ut ur terrariet. Dessutom förklarar du just att det verkar ske på ett slumpmässigt sätt då hon "ibland luras eller ångrar sig" vilket för mig låter ännu mer som att det inte finns någon direkt koppling.

Temla skrev:

Jag tar inte ut mina djur med tvång, de får välja själva, antingen kommer de eller så kommer de inte. 

Är övertygad om att man lär sig tyda sina djur efter ett tag om man studerar dom. Tror tyvärr det är många som ser men inte "tar in" djurens signaler, eller väljer att inte bry sig helt enkelt. Tror också en del har för många djur - de har helt enkelt inte tid att studera hur de beter sig och ingen önskan att lära sig något nytt eller utforska vad olika beteenden kan betyda.  


Bra att de inte tvingas ut ur terrariet. Men hur tar de sig ut ur terrariet och ner? Har du alla terrariet i golv-höjd?

Temla skrev:

Vad gäller storleken på terrarier ska dom naturligtvis ha så stort som möjligt - tycker iallafall jag. Men det spelar egentligen ingen roll hur stort terrarium man har till en stor ödla, det kan inte bli tillräckligt stort iallafall och de är fortfarande instängda där. Lite omväxling tror jag är bra för alla bur- och terrariedjur, men man måste självklart alltid ta deras hälsa i beaktande så de inte blir nedkylda eller vistas i för torr luft för länge. 


Jag håller med om att de bör ha så stort som möjligt. (Finns såklart undantagsfall, om det exempelvis rör sig om juveniler eller sjuka djur där man vill se till att de skiter och ömsar som de ska etc.)
Rent praktiskt kanske det inte är möjligt i de flestas hem, men jag tror det är en ganska stort spann mellan terrariestorlekarna som används. De finns de som verkligen satsar på sina djur och har rejäla byggen, medan andra ha betydligt mindre terrarier och låter ödlorna gå trängre. Dessutom så är det ju inte så att ödlor som vistas utanför terrariet är frigående, eller har en obegränsad yta, utan de är instängda precis som en ödla i ett terrarie. Sen tycker jag det är bra att du är medveten om att man kan åsamka sjukdom och skada hos ödlorna när de vistas utanför ett terrarie som är anpassat efter deras miljö. Jag håller däremot inte med dig om att omväxling alltid är bra.

Det beror såklart på vad man menar, variation i föda m.m. är i regel väldigt positivt. Omväxling av deras miljö kan däremot vara väldigt negativt då reptiler kan vara väldiga rutindjur som blir stressade om deras miljö plötsligt ändras. Det kan man bland annat se i problematiken med att flytta ormar från någons tomt, då väldigt många helt enkelt inte klarar sig när de flyttas till en ny plats. Andra exempel i fält är att man mer eller mindre kan veta exakt vilka individer som sitter under en sten, eftersom de alltid har gjort det.

 


Temla skrev:

Jag tycker visst man kan lösa det genom att låta dem få komma ut. Varför ska man inbilla sig att det bara för det går bra med ett för litet terrarium?


Det är såklart inget man borde. Men jag har sett flertalet fall där man helt enkelt intalar sig själv att det är "okej ändå" med litet terrarie just för att de får gå omkring i lägenheten ibland. Många skaffar större ödlor just för att de blir intalade att de kan få gå utanför terrariet och att terrariet därför inte behöver vara så stort. Med andra ord ser jag en stor nackdel med att förespråka det eftersom det med största sannolikhet mer skulle användas som en undanflykt från att ha ett tillräckligt stort terrarie.

Temla skrev:

Anders skrev: "Det enda som jag ser det är att se till att ge så stort terrarie man kan till ens djur för att de ska kunna leva ett bra liv."

Håller inte med dig här heller. Möjligen till mindre ödlor om man har ett rejält terrarium. Av praktiska skäl är det ju även svårt att låta dom härja utanför terrariet. Dock i grunden är jag av åsikten att inga djur - så långt det är möjligt - ska behöva leva instängda hela sitt liv och försöker se till så mina djur har så mycket frihet som möjligt. Jag ser på dom att dom uppskattar det. Även leopardgeckosarna som jag märkt har ett stort behov av att utforska nya ställen (de är inte heller hungriga när de krafsar på dörrarna). Hanen vill ut nästan varje kväll medan honorna mer sällan. Tar aldrig ut dom heller med våld utan dom får gå ut på min arm själva (eller inte - vilket dom behagar). 


Om terrariet var lika stort som din bostad, skulle det då vara okej om ödlorna enbart var i terrariet? Jag tycker nästan det låter som en moralisk inställning och att du har dåligt samvete av att ödlorna "är inlåsta". Sen anser jag som sagt att man inte enbart kan gå på ett djurs storlek för hur stort terrarie som behövs. Det finns mindre arter som kräver väldigt stora utrymmen då de rör sig långt samtidigt som det finns större arter som är betydligt mer stationära i deras beteende.

Temla skrev:

Ja, tydligen, om jag ser på hur mina djur uppför sig. Jag "hanterar" inte mina djur mycket alls, dvs jag "håller inte på" med dom. Däremot är jag för frigång och vistelse utanför terrariet på djurens egna villkor. 


Hur uppför de sig, eller är det just krafsandet på glaset du menar?

Temla skrev:

Bättre än såhär kan jag inte förklara min syn på saken. :) Kan tillägga att inga av mina djur är det minsta stressade, tvärtom - de är alla mycket trygga och orädda och äter massor (ja, utom basilisken som aldrig kommer bli "tam" - men sådan är ju den arten).

Sätter punkt nu. 


Tack för att du delar med dig av ditt synsätt. Jag kan förstå vissa poänger och har egentligen inget emot om ödlorna kan komma ut utanför terrariet så länge deras miljökrav även tillgodoses där (men svårt att se några fördelar utöver yta).

Det jag framförallt inte förstår är just uteslutningen av diverse anledningar till att din gecko hoppar mot glasrutan, och hur du får det till att hon har förståelse och försöker visa att hon vill ut. Enligt mig så hade (baserat på vad du berättat) exakt samma beteende kunnat uppvisats utan att geckon har förståelse för det.

Tack!


63
135
Ghost:
anders skrev:
Först och främst tycker jag vi bör respektera de som vill diskutera ämnet. Inlägg om att "alla borde få göra som de vill" och liknande går emot detta. Dels för att det mer eller mindre säger att man inte bör diskutera ämnet, men även att det inte finns någon betydelse vilket åtminstone jag anser att det gör.



Det är bra att du vill dela med dig av bilder, men jag tror tråden riskerar att spåra ur om det inte har något specifikt med just hantering att göra och argumentation eller frågeställningar.



Ja, det är väldigt lätt för misstolkningar i skrift så jag förstår dig. Tack för att du ändå tar din tid till att försöka förklara.




Jag kan hålla med dig om att de i vissa avseenden kan vara betydligt smartare än man tror. Det jag upplevt är dock även att det är väldigt lätt att tro att de tänker på ett liknande sätt som ett socialt djur. Det är trots allt förståeligt. Jag har t.o.m. hört från djuraffärer om att "man bör ha två så att de har någon kompis" eller liknande vilket kan låta logiskt för en nybörjare men desto mer man sätter sig in i reptilernas värld desto mer märker man att det inte alltid är så självklart utan kan vara helt annorlunda.




Jag har svårt att se hur du gör kopplingen mellan att hon rör sig ivrigt till att det är att hon vill ut ur terrariet. Dessutom förklarar du just att det verkar ske på ett slumpmässigt sätt då hon "ibland luras eller ångrar sig" vilket för mig låter ännu mer som att det inte finns någon direkt koppling.



Bra att de inte tvingas ut ur terrariet. Men hur tar de sig ut ur terrariet och ner? Har du alla terrariet i golv-höjd?



Jag håller med om att de bör ha så stort som möjligt. (Finns såklart undantagsfall, om det exempelvis rör sig om juveniler eller sjuka djur där man vill se till att de skiter och ömsar som de ska etc.)
Rent praktiskt kanske det inte är möjligt i de flestas hem, men jag tror det är en ganska stort spann mellan terrariestorlekarna som används. De finns de som verkligen satsar på sina djur och har rejäla byggen, medan andra ha betydligt mindre terrarier och låter ödlorna gå trängre. Dessutom så är det ju inte så att ödlor som vistas utanför terrariet är frigående, eller har en obegränsad yta, utan de är instängda precis som en ödla i ett terrarie. Sen tycker jag det är bra att du är medveten om att man kan åsamka sjukdom och skada hos ödlorna när de vistas utanför ett terrarie som är anpassat efter deras miljö. Jag håller däremot inte med dig om att omväxling alltid är bra.

Det beror såklart på vad man menar, variation i föda m.m. är i regel väldigt positivt. Omväxling av deras miljö kan däremot vara väldigt negativt då reptiler kan vara väldiga rutindjur som blir stressade om deras miljö plötsligt ändras. Det kan man bland annat se i problematiken med att flytta ormar från någons tomt, då väldigt många helt enkelt inte klarar sig när de flyttas till en ny plats. Andra exempel i fält är att man mer eller mindre kan veta exakt vilka individer som sitter under en sten, eftersom de alltid har gjort det.

 

 

 



Det är såklart inget man borde. Men jag har sett flertalet fall där man helt enkelt intalar sig själv att det är "okej ändå" med litet terrarie just för att de får gå omkring i lägenheten ibland. Många skaffar större ödlor just för att de blir intalade att de kan få gå utanför terrariet och att terrariet därför inte behöver vara så stort. Med andra ord ser jag en stor nackdel med att förespråka det eftersom det med största sannolikhet mer skulle användas som en undanflykt från att ha ett tillräckligt stort terrarie.



Om terrariet var lika stort som din bostad, skulle det då vara okej om ödlorna enbart var i terrariet? Jag tycker nästan det låter som en moralisk inställning och att du har dåligt samvete av att ödlorna "är inlåsta". Sen anser jag som sagt att man inte enbart kan gå på ett djurs storlek för hur stort terrarie som behövs. Det finns mindre arter som kräver väldigt stora utrymmen då de rör sig långt samtidigt som det finns större arter som är betydligt mer stationära i deras beteende.

 

 



Hur uppför de sig, eller är det just krafsandet på glaset du menar?



Tack för att du delar med dig av ditt synsätt. Jag kan förstå vissa poänger och har egentligen inget emot om ödlorna kan komma ut utanför terrariet så länge deras miljökrav även tillgodoses där (men svårt att se några fördelar utöver yta).

 

Det jag framförallt inte förstår är just uteslutningen av diverse anledningar till att din gecko hoppar mot glasrutan, och hur du får det till att hon har förståelse och försöker visa att hon vill ut. Enligt mig så hade (baserat på vad du berättat) exakt samma beteende kunnat uppvisats utan att geckon har förståelse för det.

Tack!


Ok! Jag har enbart visat bilder som handlat om hantering av ormar. Ibland säger en bild mer än ord, men visst - inga mer bilder!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Ghost skrev:

Ok! Jag har enbart visat bilder som handlat om hantering av ormar. Ibland säger en bild mer än ord, men visst - inga mer bilder!


De är även väldigt lätt att missuppfatta dem. Så förklara isåfall vad som menas med bilderna i framtiden så att de inte misstolkas.

63
135
Ghost:
anders skrev:


De är även väldigt lätt att missuppfatta dem. Så förklara isåfall vad som menas med bilderna i framtiden så att de inte misstolkas.

Tyvärr hittar jag ingen knapp för att radera de opassande bilderna, vill ju inte förvirra/kränka folket här på TD. Kanske du som admin kan göra?

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
Oj, hittade inte tården för än nu. Jag tycker djuren mår bäst i terrarierna. Jag hanterade min c.ciliatus i början men nu så gör jag det bara någon gång i månaden för att se så hon är frisk, jag kollar kalksäckarna m.m. Jag tog även ut henne när det var lite skinn kvar på henne efter en ömsning så jag kunde pilla loss det. Jag gillar fredrikos inlägg i början av tråden och att jag håller med.

459
138
Pakke:
Jag brukar att mata min ena leopardgecko o några av crested geckosar när de står på min hand. Sen några crested geckosar är stressade och gärna inte äter medan de står på min hand så jag låter de vara och ta foder ur skålen. Det skulle göra bli mycket trevliga ödlan att ha i ägo om de vill gärna stå på din hand. De måste inte, men om de vill så de tillåts!

Det är ju faktiskt skillnad att se hur stressad ödlor är när de står på era egna hand! Då vägrar de äta.

Om de trivs och äter direkt om de står på din hand vilket betyder de är inte stressad snarare tillåter att du//ni hanterar om dom. Men det betyder inte att de är stressad. Om de vill gå ur din hand så tillåt de gå ur om de vill.

Alla har åsikter om detta och jag respekterar det självklart! =)

Dock jag kör ändå med vid hantering ödlorna och de visar ju må bra av det utan bli stressad så är det inga problem.

Om de visar att de blir stressad, så mitt råd är: skippa vid hanteringen istället endast vid städningen eller så.

Ödlorna är inte en keldjur att kela med! men hantera om dom på annorlunda sätt i jämtfört med katter/hundar. Då går det kanon bra. Det beror på deras inividier.

459
138
Pakke:
De skulle absolut må bättre att vara i terrariet. Det håller jag med. Men via hantering borde det vara okej med om man vill kolla om de mår bra och så så. Eller ha koll att alla får varsin mat. Vill ödlorna DELTA? Tillåt de göra om de vill komma fram. Inkl städningen med.

Som sagt, de är inte keldjur att kela med. Men via hanteringen är trevligt också om de är inte stressad och tillåter dig göra om hanteringen.

Thats all. =)

459
138
Pakke:

anders skrev:


Jag har märkt att mina ödlor springer fram och krafsar på glaset när de tror att det är dags för mat. Hur ser du skillnad på att det inte är det dina vill? Jag säger inte att du har fel, men det är väldigt lätt att få s.k. confirmation bias, alltså att man förväntar sig något eller är övertygad om något och låter saker som passar in stärka ens åsikt. Om du går förbi terrariet en dag och din chahouha inte tittar på dig, så tolkar du kanske det som att geckon inte var intresserad av att komma ut. Så hur särskiljer man att geckon inte förstår begreppet om att komma ut ur terrariet? Hur hade den uppvisat det?


Att vara instängd i en burk kan såklart låta väldigt dystert men man kan enligt mig inte lösa detta genom att de får vistas utanför terrariet. Risken blir istället att man inbillar sig att det är okej att ens djur bor i för litet terrarie för att "de får ju komma ut ibland". Det enda som jag ser det är att se till att ge så stort terrarie man kan till ens djur för att de ska kunna leva ett bra liv. Det kan vara väldigt artspecifikt då vissa arter är stationära, rutinmässiga djur medan andra rör sig över större områden. Reptiler hör dock till de djur som klarar sig bäst i fångenskap just för att de ofta kan vara stationära och inte behöver interagera med artfränder för att må bra.

Hantering är svårt att diskutera då folk menar olika med begreppet så jag tycker det är bra att du poängterar (även om det inte är något du ska behöva göra egentligen) att du inte ser dem som att de vill kela. 

Är det något som gör att ytan utanför terrariet är tillför något specifikt? Eller är anledningen till att de får komma ut av utrymmesskäl?


Jag säger dig, det är ABSOLUT svårt att diskutera om hantering. Men jag kan säga dig att de hoppar på min hand och väljer inte att äta istället slappna av. Hur kommer det sig att de valde komma till min hand utan äta då?

Oftast gör de det, men ibland gör de inte för att. de vill bara komma på min hand och slappna av eller utforska?

Crested geckosar är inte kända att söka sig till värme för de lever vid rumtemp ändå väljer de gå till min hand trots det är bara 25 grader i mitt hem?

Och min leopardgecko gjorde det likadant.

Men att vara ärliga, känns det för mig är mycket lättare att förstå på dom vad de vill göra istället vi diskuterar om detta. Bara upplev och förstå dom bättre pga deras inividier än argmentuera.

Men viktigast av alla är: De ska må bra och trivas i exakt rätta klimat i terrariet istället vistas utanför! MEN ibland får de vara ute utanför terrarie om de vill så får de lov göra. (Men inte oftare istället 1-2 ggr 1-2 vecka så det räcker.)

Om alla gör olika grej vid hantering och ödlorna mår bra av det utan stressad, så är det okej. Om stressad, så är det inte okej! =)

 

Finns vissa speciella arter FÅR ABSOLUT inte vistas ute ur terrariet för de är extremt känsligt. Beror på vilka art är känsligt för det.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild