Ensam afrikansk klogroda, hane

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
FrogMama:
I somras fick vi oväntat en liten inneboende. Min syster avvecklade sina barns akvarium och undrade om jag ville rädda den ensamma lilla klogrodan dom hade, som inte blivit skött ordentligt. Jag hade inte hjärta att säga nej. Så i all hast fick jag fixa till det lilla kubakvariet jag hade stående tomt. Inser ju att kuben egentligen är för liten för honom då den bara är 30x30cm, men han är å andra sidan ganska liten, bara ca 5cm lång i kroppen. Han har tjockat på sig lite efter han flyttade hit och verkar mer välmående och energisk nu, ibland kanske lite för energisk. Han får sina små ryck och då dunsar han ju rätt in i glaset, och på kvällarna när han är mer aktiv så simmar han och simmar och simmar men kommer ingenstans för han simmar bara mot glaset. Och tidvis så spelar han väldigt ihärdigt på nätterna. Får dåligt samvete över att han är ensam och ingen svarar honom. Jag är inte intresserad av att det ska bli grodyngel eller så, men är det taskigt att ha honom själv? Behöver han artfränder att umgås med och kan det vara därför han verkar lite rastlös eller är det bara av anledningen att han inte har så stort utrymme? Ska han ha kompisar måste han VERKLIGEN ha ett större hem men för tillfället tror jag det gaaaanska lungnt att bo lite trångt... Vad tror ni? Någon som vet eller har erfarenhet?? Väldigt tacksam för svar!! 

5061
3824
Tropfrog:
Jo, på gränsen är det i storlek. Den dagen grodan blir längre än 5 cm så är det ett lagbrott att hålla den i din 30 kub och kan medföra djurförbud. Lika bra att skaffa större burk innan du funderar på sällskap.


Mvh
Magnus 

5
0
FrogMama:
Tropfrog skrev:
Jo, på gränsen är det i storlek. Den dagen grodan blir längre än 5 cm så är det ett lagbrott att hålla den i din 30 kub och kan medföra djurförbud. Lika bra att skaffa större burk innan du funderar på sällskap.


Mvh
Magnus 



Tack för svar Magnus!

Det har du helt rätt i! Frågan är då HUR MYCKET större? Eftersom jag fortfarande undrar om såna här grodor kan rent utav få dålig livskvalitet om dom är ensamma? Ska den nya burken vara anpassad efter bara honom eller flera grodor liksom. Hur sociala är dom? Vet du något om det? 

Vänligen!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
Jag tror inte du behöver oroa dig för att den skulle känna sig ensam. Se gärna till att det finns mycket med inredning och växter så grodan känner sig skyddad dock. 

5
0
FrogMama:
anders skrev:
Jag tror inte du behöver oroa dig för att den skulle känna sig ensam. Se gärna till att det finns mycket med inredning och växter så grodan känner sig skyddad dock. 


Tack Anders!

Jag har försökt inreda så han känner sig trygg men utan att inskränka allt för mycket på ytan att röra sig. När jag sett videos på vilda afrikanska klogrodor så verkar de mestadels faktiskt leva ensamma så du har säkert rätt i att jag inte behöver oroa mig. Har ett 150 kar på g till honom så han kommer få en rejäl uppgradering så fort jag löst det med logistik! Ska bli kul att plantera ett lite större ekosystem :)))) Tack igen ni som har svarat!! 

Allt gott!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
FrogMama skrev:


Tack Anders!

Jag har försökt inreda så han känner sig trygg men utan att inskränka allt för mycket på ytan att röra sig. När jag sett videos på vilda afrikanska klogrodor så verkar de mestadels faktiskt leva ensamma så du har säkert rätt i att jag inte behöver oroa mig. Har ett 150 kar på g till honom så han kommer få en rejäl uppgradering så fort jag löst det med logistik! Ska bli kul att plantera ett lite större ekosystem :)))) Tack igen ni som har svarat!! 

Allt gott!


Härligt! Kommer säkert bli toppen för din groda. Du får dela med dig några bilder sen när du är färdig.
Lycka till!

3
0
Mictlan:
Hur gick det för grodan? Är själv på väg att införskaffa en klogroda och efterforskar för fullt!

4
3
Piff:
Klogrodor mår bäst i grupp, dom är väldigt sociala och får ett helt nytt liv av att umgås med artfränder. Satsa på minst 200 liter och 4 - 5 grodor så blir det ett jäkla liv :D

Btw om du inte vill ha kvar honom så tar jag gärna över honom ;) mitt absoluta favoritdjur!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild