Rysk stäppsköldpadda, presentera ny individ

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

412
419
Hadara:

En sköldpadda som levt ensam utan artfrände i hela sitt liv, ca 25 år. Skulle den uppskatta en artfrände? Eller skulle presentationen av en ny individ bli svår? 


593
551
Redfoot:

Nu skrev du inte om det är en hona eller hane du har men jag tycker så här. Ryssar är generellt väldigt tuffa mot varann, speciellt hanar mot honor samt hanar mot andra hanar. Så jag tror nog att om det var jag så skulle jag nog låta den gå ensam även i fortsättningen.


412
419
Hadara:

Tack för svaret. Kommer i framtiden ärva en ryss av min mormor och morfar


412
419
Hadara:

Ryssen är hemma nu, det är en hona. Vore ju självklart kul för henne med en partner men vet inte om man vågar chansa. 

känns trist att hon ska vara ensam, de ser så himla sociala ut mot varandra när man ser andra bilder


508
304
Jonas77:

Du har ju ett ypperligt tillfälle att skapa den perfekta balansen, dvs. inte tillsammans hela året, men periodvis. Har du möjlighet att husera dem separat på ett bra sätt?

P.s.  Du MÅÅÅÅÅSTE tänka utanför din egen art och inte antropomorfisera för mycket. Vad du tycker "ser ut" på ett visst sätt är något helt annat för dessa organismer.


14
2
ryssar:

Är du säker på könet? Ryska stäppsköldpaddshonor brukar fungera bra tillsammans är min erfarenhet, och trivs i sällskap. Så jag skulle satsa på en vuxen rysshona till. Men det är jag :)


Medlem i SHF
32
2
Rosenrot:

Det är svårt att veta de är ju också individer och alla djur reagerar inte lika fastän de är inom samma art. Vår ryss Mario är social men lite blyg och han levde upp mkt när Peach flyttade in och det märktes på honom att han blev gladare. De är dock olika så att Mario är morgonpigg och ska gå sin runda i terrariet och ha frukost snabbt. Peach vill sova länge och morgna på sig innan hon är pigg. Efter ett tag så verkade det som det blev lite för mkt för Peach så vi köpte en hona till, Daisy, och sedan verkar allt "frid o fröjd". Peach blev piggare och började äta mer efter damsällskapet kom till. Daisy o Mario promenerar runt och har mer samma tider, Peach får ha sina sovmorgnar och sedan vara den nyfikna sköldpadda som hon är:)


412
419
Hadara:

Jonas77 nu känner inte du mig men jag kan lova dig att jag är inte en som "förmänskligar" djur på något sätt... Så din kommentar är rätt onödig ;) 

Men jag vet däremot av vad andra berättat för mig att sköldpaddor kan vara mycket sociala med sina artfränder. Det är därför jag frågar. 

 


508
304
Jonas77:

Gött. :)


14
2
ryssar:

Mina tankar är att om man har en rysshane så bör man skaffa flera honor till den (om man inte vill att den ska vara ensam). Harn man en rysshona så funkar det bra med en rysshona till. Det är min erfarenhet. Har inte märkt på nån av mina sköldpaddor att de skulle föredra ensamhet. Har stora burar där de kan vara ensamma om de vill men man ser dem oftast tillsammans. Våra ryssar bor i "familjer" med 1 hane och 6 honor för att ingen hona ska bli stressad av hanens uppvaktandes. Men det skulle räcka med 3-4 honor. Har för våran del "bara blivit" att de är flera.

Bilder från hur de bor hos oss finns på www.skoldpadda.n.nu

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild