Regnsystem och fogger - vad tycker du?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
14
Emilyg:
Ni som har eller haft fogger eller regnsystem - vad tycker ni? Funkar bra/dåligt? Pålitligt? Vilken art har ni använt det till?

5097
3871
Tropfrog:
Jag har regnsystem i regnskogsterrariet med mycket växter pilgiftsgrodor och jungfrugeckon. Tycker att det funkar bra.  Mer vatten för fuktlevande växter och mindre för de mer torrväxande.

I källaren har jag fogger i en ren växtburk. Det blir mer jämnfuktigt i hela burken. Så där trivs bara mossväxter.

Till djuren tänker jag mig att det är fördel med zoner snarare än jämnfuktigt. Fogger är visserligen en kul effekt, men regnsystem är mer anpassningsbar.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jag har dusks regnsystem till min stora burk som jag installerade för några veckor sedan. Men nästan alla som har det systemet verkar vara nöjda. Just nu är det bara växter och det ska vara så ett riktigt bra tag till så jag kan ändra osv innan det flyttar in djur, men ska gå pilgift och någon gecko (jungfrugecko, husgecko eller något annat skoj) Innan hade jag ett Exo terra Moonsoon misting system i mitt regnskogsterrarium där det bor pilgift och husgeckos just nu (som jag för tillfället handsprejar eftersom jag hade för lite slang för att det skulle räcka till båda terrrarierna, så fort jag fixar längre slang till dusks så får dom också regnsystem igen) och det är bara ett stort slöseri på pengar som jag inte rekommenderar någon att göra. Trycket är typ lika med noll redan efter några månader fastän jag bara har 2 dysor. Nu sitter det hos mina ögonfransgeckos där jag får komplettera för hand.

28
14
Emilyg:
Är era system tillförlitliga vid tex semester? Så mina semestervakter enbart behöver sköta foder osv men inte fuktighet?

5097
3871
Tropfrog:
Inget system är fullständigt pålitligt. Men jag var vattenresarvoar som räcker i en månad och styrning på luftfuktighet. Det enda som kan hända är att en dysa sätter igen. Det har aldrig hänt på semestern.

Mvh
Magnus  

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag har en Exo Terra Monsoon som jag styr med Telldus för att få regn under specifika tider, fungerar bra tycker jag.


Medlem i SkHF
973
1090
NellyNiklas:

Vi har två burkar (45x45x90) med varsitt Monsoon system (2 munstycken från Dusk). I dem finns en Mjölkgroda (.Trachycephalus resinifictrix) och ett par av Guldstänkt daggecko (Phelsuma laticauda). Vi kör endast destillerat vatten in dem och vi fyller på ca 1ggn/månad. 

Beroende på hur högt eller stort terrariet är som tror jag att en fogen kan vara ett trevligt komplement med en tjusig effekt, speciellt i lägre burkar med högre krav på väta vid marknivån. Om jag finner mig i en situation med amfibier, typ pilgift, så kommer jag troligtvis ha båda system. Kanske även ett droppsystem.


Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild