Frågor om min första mysksköldpadda: baskar mycket, äter inte pellets och saknar tår

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
2
Wojtek:
Jag skaffade min första sköldpadda för 5 dagar sedan, en liten Mysksköldpadda som är 3-4 månader gammal, och jag har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

När jag researchat myskar så står det alltid att dom brukar vara ointresserade av att baska, men min baskar jätteofta, borde jag vara orolig? Den går upp flera gånger per dag och stannar i upp till 30 minuter. Vattentemperaturen är 26 grader och vattenvärdena är jättebra med nitrit på 0. Borde jag ha varmare vatten?

Jag märkte efter några dagar att den ena framfoten är missformad och bara har två tår, vet inte om det är en fosterskada eller från en olycka. Djuraffären erbjuder sig att ta tillbaka den och byta mot en annan, men jag har redan fäst mig en del vid den lilla sötnosen... Är det här något som kan skapa problem i framtiden? Den kan simma helt ok och verkar inte ha problem med att röra benet i övrigt. 

Den är helt ointresserad av att äta pellets, kan det vara så att den fortfarande är stressad efter flytten? När borde man bli orolig över att den inte äter? Testat med frystorkade räkor och det äter den. Har ni något tips på hur man kan få den att äta pellets?

Mycket frågor, men frågar hellre en gång för mycket än för lite :) 

5
41
th61:
Hej grattis till en av dom tåligaste sköldpaddorna (sällan problem). Ang maten ja dom kan vara bortskämda och pellets är ju säkert inte det roligaste men bra för att få i dom vitaminer A vitamin D3 samt kalcium magnesium. Ang tårna/foten, jag har haft 8 st som små och vid matning går det vilt till och hugg för att komma åt matbiten dock fick mina inga skador. Om du nyligen köpt den i butik så ska du tala om för dom att du inte är nöjd den kan helt enkelt levererats till butik via leverantör/grossist med skadan. Du kan säkert få byta, annars kommer den säkert att fixa sitt levende ändå kolla bara så det inte ser vitaktigt ut runt (svamp). jo jag har skämt bort mina dom fick rått nötkött som små vanliga skalade räkor (bara ibland pga salt) även annan rå fisk (ej kryddad mat) Torkade insekter är ju inte det bästa. När dom blir lite större som 4 - 5 cm kan man ge dom torkad mjölmask som godis ibland. Jag brukar sno lite nötfärs när det köps hem, platta till tunnt och lägga i påse i frysen, smigigt att ta fram bryta av lite, låt tina lite innan du ger det. Även ex Hikari ciklid gold pellets ger jag ibland och det tar dom lättare än andra sorter. jag brukar skrapa ner lite kalk av typen kalksköldpadda som säljs i butikerna med en matkniv bara som lite grus småbitar i ett hörn samma hörn som jag matar i. Om du har mycket cirkulation på pumpen eller väldigt hög vattennivå så kommer den att söka sig mer mot land, kanske rikta pumpen åt sidan lite. 26 grader i vattnet bör fungera, hade mina i 26-28 när dom var väldigt små, nu är dom ca 8 - 11 cm och har bara rumstemperatur 22-24 grader.

4
17
pond:
Tror som ovan nämt men gör väl inget om den ligger en stund uppe och vilar ibland. Kolla lite så den inte blir slö och ligger mycket med öppen mun, kortare gäspningar förekommer ibland. Det är olika även hos denna art en del gillar att ligga uppe mer än andra, men arten är ju inte lika glad av land som ex Reeves kärrsköldpaddor eller kartsköldpaddor dom kan ju ligga uppe halva dagarna o sova. Mina barn hade Mysk när dom bodde hemma det var aldrig några problem med något, ivriga vid matning av ex kött på botten om man har flera. Sköldpaddor är inga flockdjur utan kommer även att trivas ensamma. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild