Skaffa groda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

41
4
Frogo321:
Har älskat grodor sen jag var barn, och har börjat fundera på att skaffa några. Helst inte paddor, eller pilgifts grodor. Kan ge levande mat men gör inget om den ska ha död. Vill ha någon som är för nybörjare, och skulle älska om den blev gammal (10-20år) men det spelar ingen roll. Jag har tid för den ca 2 h per dag. Finns det någon groda ni rekomenderar. buren får inte vara större än 100x100x100 helst.

5092
3863
Tropfrog:
Frogo321 skrev:
Har älskat grodor sen jag var barn, och har börjat fundera på att skaffa några. Helst inte paddor, eller pilgifts grodor. Kan ge levande mat men gör inget om den ska ha död. Vill ha någon som är för nybörjare, och skulle älska om den blev gammal (10-20år) men det spelar ingen roll. Jag har tid för den ca 2 h per dag. Finns det någon groda ni rekomenderar. buren får inte vara större än 100x100x100 helst.



Oj, där har du riktigt många att välja på.

Det verkar som att du tror att pilgiftsgrodor är svåra djur. Det finns många lätta nybörjargrodor inom det släktet. Så om det är det du är rädd för så går det att tänka om.

Det är inte många grodor som tar dött. Den enda jag kan komma på är väl pacman grodan. Men det är nog inte alla individer som går att lära ta dött.

Orientalisk klockgroda är nog en av de enklare grodorna och vanliga i handeln. Till dem bör man ha Vattendel och de klättrar inte så mycket. Med så högt terrarium kanske du bör ha mer klättrande grodor?

Det finns massor av roliga trädgrodor. Tyvärr så sover de på dagarna och sjunger hela nätterna. Då kanske pilgiftsgrodor är bättre trots allt?

Men du får nog specificera närmare vad du har för önskemål och förväntningar. Marklevande, trädlevande eller akvatiska? Dagaktiva eller nattaktiva? Stora eller små? Grupplevande, parlevande eller solitära?

Mvh
Magnus 

41
4
Frogo321:
Anledningen till att jag inte vill ha pilgiftsgrodor är att dom är ganska små. Vill helst ha någon större groda. Har kollat ganska mycket på orientalisk klockgroda, skulle vilja ha 2 stycken. Går dom bra att lämna själva i några timmar per dag, är inte hema hela dagen utan studerar. Har katt är det något som kan stressa dom?. Jag vet att jag har många frågor men vill se till att dom får ett så bra hem som möjligt. Hur stor bur måste dom  ha, vet att dom ska har vatten men ska man ha en pump eller fontän. Sista frågan hur varmnt ska dom ha, ska dom ha en värmelampa eller?

Mvh 
Linnéa

5092
3863
Tropfrog:
De största pilgiftsgrodor är ju lika stora som klockgrodorna. De råkar också var de enklaste arterna.

Här kan du läsa om skötsel av klockgrodor:
www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/b_orientalis

Mvh
Magnus 

41
4
Frogo321:
Tack! rekomenderar du mossgrodor som någon groda att börja med?

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Frogo321 skrev:
Har älskat grodor sen jag var barn, och har börjat fundera på att skaffa några. Helst inte paddor, eller pilgifts grodor. Kan ge levande mat men gör inget om den ska ha död. Vill ha någon som är för nybörjare, och skulle älska om den blev gammal (10-20år) men det spelar ingen roll. Jag har tid för den ca 2 h per dag. Finns det någon groda ni rekomenderar. buren får inte vara större än 100x100x100 helst.


Det finns många bra nybörjargrodor. Mycket handlar om vad du har ett intresse utav. T.ex är orientalisk klockgroda en bra nybörjargroda, men om du tycker att den är ointressant är det bättre om du köper det du är intresserad utav och kan lägga ner extra mycket tid och göra mer research innan du köper den. Annars kanske du skulle tröttna på den (enligt dig) tråkiga klockgrodan.

2h per dag räcker gott och väl. Grodor är absolut inget du gosar med eller liknande, utan mer som att äga fiskar. Ett vackert terrarium med djur man tittar på. Jag har pilgiftsgrodor, och jag lägger 20 min/varannan vecka på att sätta flugkulturer och några minuter 2-3 ggr/veckan för matning. Sedan är det inte mycket mer än det utöver spraya, men jag har regnsystem som bara är att fylla på (vilket man inte behöver men är väldigt praktiskt för fuktkrävande arter, men ganska dyrt). Det är ungefär det. Jag har sk. bioaktivt terrarium, alltså med gråsuggor och hoppstjärtar osv som äter upp avföring osv. så städdelen slipper jag. Inte för att det tar så lång tid att plocka upp lite bajs, utan för att jag tycker att det är intressant med kretslopp osv. Levande växter är också ett måste i ett vackert terrarium enligt mig. 
Så att 2h om dagen skulle du kunna ha en stor groduppfödning med typ.


100*100*100 är gigantiskt i terrariesammanhang, åtminstone när det gäller grodor. Jag skulle snarare siktat in mig på ett mindre terrarium (eftersom helglas är lättast för grodor skulle det nog vara dyrt med ett 100*100*100). Storleken beror ju såklart på grodan, men mer än 90*45 i bottenyta är nog knappast aktuellt.
Men du ska ha ett terrarium, inte en bur ;)


Läs igenom alla skötselråden här på sidan, sedan kanske du hittar något som du blir intresserad av. 
www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians

Om man är generellt inresserad av grodor och den exakta arten inte spelar så stor roll hade jag valt orientalisk klockgroda. Visst, man måste ha en vattendel eller väldigt stor vattenskål, men en väldigt aktiv och rolig groda att ha (jag har själv inte haft någon dock men har en del erfarenhet av dom) till skillnad från t.ex horngrodor som typ sitter där... :D

Lycka till! 



//Emanuel

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Frogo321 skrev:
Tack! rekomenderar du mossgrodor som någon groda att börja med?

De är som jag förstått det som ganska känsliga för låga temperaturer. Runt 20 grader är bra, och det kan vara svårt på den varma sommaren. Om jag inte minns fel så kräver dom väl typ en stor vattendel i terrariet. Jag hade inte skaffat det som första art men om du är extra intresserad av den så kör på om du förbereder dig extra osv. 

41
4
Frogo321:
Jag har börjat läsa på om klockgrodor, och tycker dom verkar intressanta. Jag funderar på att köpa et 60x45x60 terrarium. Behöver dom en värmelampa? får inte fram någon fast ålder, men dom verkar bli upp till 20 år. Vad gör man om dom blir sjuka hittar ingen vetrinär nära mig, har klockgroder lätt att få sjukdomar?.

5092
3863
Tropfrog:
Frogo321 skrev:
Tack! rekomenderar du mossgrodor som någon groda att börja med?


Ingen egen erfarenhet. Den största utmaningen med dem verkar vara att hålla terrariet tillräckligt svalt sommartid. Temperaturer över 25 en längre tid kommer att försvaga djuren och kanske tom döda dem.


Mvh
Magnus 

41
4
Frogo321:
ok, då skaffar jag nog en mossgroda i framtiden, planerar att när jag får eget boende ha mycket reptiler och groddjur. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild