Hantera sin kameleont?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

65
13
Doberman:

Det verkar vara rätt delade åsikter som hur man ska hantera sina kameleonter eller inte.
Jag äger ingen kameleont själv men är ändå nyfiken på just den frågan.

Vilka regler gäller när man har en kameleont ang hantering?
Kameleonter ändrar väll färg beroende på humör och ljust är bra, så om kameleonten inte blir mörk så borde det väll inte vara något problem och relativt lätt att avgöra?


508
304
Jonas77:

Du kan inte se vad som sker fysiologiskt. Det finns inget positivt i att hantera djuret, det är bara en fråga om hur lite negativa saker det är ok att utsätta djuret för. Vissa tycker det är ok att utsätta sitt djur för en negativ situation pga att det är fritt från uppenbara problem, och de kommer alltid att finnas.

Jag tycker inte "bevisbördan" borde ligga hos de som anser att hantering av reptiler bör undvikas hela tiden, kan inte de som vill hantera djuren få svara på frågor ibland också?


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Finns ju en tråd om hantering som inte alls skrev för länge sedan där jag tog upp precis de som Jonas säger.

Verkar att de ska vara så himla viktigt att bevisa att de är fel att hantera djuren att man missar delen att de skulle vara bra?


151
77
Firemon:

Alla är olika men jag tror att om man vill hantera sin kameleont hela tiden så ska man nog köpa sej ett mjukisdjur i leksaksaffären.

Jag hanterar min panter ganska mycket 4-5ggr i veckan men jag gör det inte för att gosa med honom utan hanterar honom endast för att flytta honom till sin utebur där han får riktigt solljus på sej. Jag tar aldrig ut honom självmant utan jag sätter fram handen å så väljer han om han vill gå upp på den eller inte, i 99% av fallen så rusar han mot mej å sätter sej på bakbenen å sträcker upp frambenen för att klättra upp. men som sagt  jag gör det endast för att flytta honom.


309
239
Gogs:

Jag är rätt trött på allt folk som genast ska hugga och säga direkt att "en reptil ska man aldrig röra" typ. Det är en jävla skillnad från individ till individ. Som Firemon skriver så kommer hans kameleont självmant fram och klättrar upp på hans hand så jag tvivlar på att den mår så jävla dåligt av det. Det är som med allt annat. Sunt förnuft kommer man långt med men att generellt säga att man inte ska hantera sina djur (eller för den delen att man ska plocka med dom dagligen) är väl bara idiotiskt. Se till individen och ha en eller annan hjärncell innanför pannbenet så tror jag nog att man kommer rätt långt....

Är det lite glest mellan hjärncellerna så kanske man ska skaffa ett mjukisdjur istället....

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild