Rödögd trädgroda och Amerikansk Lövgroda (Hyla Cinerea)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
AugustL:
Skulle man kunna ha både grodorna i ett och samma terrarium eller skulle det bli ett problem. Har aldrig haft en groda så jag letar efter en vän.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

AugustL skrev:
Skulle man kunna ha både grodorna i ett och samma terrarium eller skulle det bli ett problem. Har aldrig haft en groda så jag letar efter en vän.



Kort och gott, blanda aldrig olika arter på en begränsad yta som ett terrarium är.

Såvida du inte verkligen vet vad det är du håller på med, men knappt då heller.


2
0
AugustL:
Flyers90 skrev:



Kort och gott, blanda aldrig olika arter på en begränsad yta som ett terrarium är.

 

Såvida du inte verkligen vet vad det är du håller på med, men knappt då heller.


då vet man, men hur stort skulle terrariumet behöva vara för att man ska ha två grodor i samma?

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
AugustL skrev:

då vet man, men hur stort skulle terrariumet behöva vara för att man ska ha två grodor i samma?

Två individer eller två arter? Två arter beror på; om du har mycket erfarenhet kanske du kan ha arter tillsammans i mindre men inget för en nybörjare. De här två är så olika så de ska nog inte gå ihop ändå. 
Rödögd trädgroda och Hyla cinerea lever väl dessutom i helt olika miljöer; rödögd i tropisk regnskog och cinerea mer i vad som är mer åt det svenska klimatet, som USAs svar på våran svenska lövgroda lite.

Två individer av samma art kan gå tillsammans i ungefär samma terrariestorlek som en. Även om L80 säger emot det verkar det vara accepterat att ha rödögda i 45*45*60 i Sverige (horngrodor ska ha typ en halv kvadratmeter men utnyttjar typ bara ett hörn, därför har folk dom oftast i mindre terrarium, jag antar att det är liknande här) medans cinerea hoppar längre sträckor och behöver lite större än så.

//Emanuel
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild