Torkade mjölmask

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
19
chr1:
Jag har köpt min torkade mjölmask tidigare från Zoo branchen för dyr kostnad, men nu köper jag från Granngården för en 5/del av priset till mina vattensköldpaddor och upplever den bättre samt mindre smulig o renare kvalitet. Tips för kvalite till bra pris.

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
chr1 skrev:
Jag har köpt min torkad mjölmask tidigare från Zoo branchen för dyr kostnad, men nu köper jag från Granngården för en 5/del av priset till mina vattensköldpaddor och upplever den bättre mindre smulig o renare kvalitet. Tips

www.youtube.com/watch?v=sQhkX2HsMAM
Visst gäller geckos men insekterna är ju lika näringslösa som torkade oavsett vem som äter dom. Bara ett litet förtyligande.

4
19
chr1:
Äter du själv eller ?. Högsta proteinhalt bland torrfoder är Mjölmask. Vissa som odlar geckos o grodor kan misslyckas med sin odling pga missad näringsinnehåll ang pilgiftsgrodor har du lyckats bra med förökningen. 

144
82
javan:
EmanuelKarl skrev:

www.youtube.com/watch?v=sQhkX2HsMAM
Visst gäller geckos men insekterna är ju lika näringslösa som torkade oavsett vem som äter dom. Bara ett litet förtyligande.


Vet inte riktigt vad videon du länkade skall styrka, annat än personlig åsikt utan vetenskaplig grund.
Promotar inte på något sätt att man skall ge torkade insekter istället för levande, men inte pga näringsinnehåll.

www.researchgate.net/publication/332013937_Effect_of_Different_Drying_Methods_on_Nutrient_Quality_of_the_Yellow_Mealworm_Tenebrio_molitor_L

3
9
akv:
Ja äta själv den va rolig. Det finns forskning om detta med att äta insekter. Mjölmask har ex högre näringsinnehåll än gräshoppor dock högre fetthalt samt hög magnesiumhalt näringinnehållet ligger ungefär som syrsor men har något lägre vitamininnehåll. Mjölmask är nog det mest prisvärda man kan köpa ang torkade insekter. Det används även som tillväxtfoder inom fjäderfä o andra djur det är inte enbart reptilfoder. Med tanke på inköp så finns ju bättre inköpskällor än själva zoobranchen ang priser när det gäller foder m.m. Men vissa djuraffärer kan ha mer ingående kunskap ang smådjur för ex nybörjare (inte alla butiker).

4
17
pond:
Om man ser mjölmask som näringsfattigt kan ju diskuteras. Torkad mjölmask innehåller över 52% protein 26 % fett och hög magnesiumhalt dock bör man veta att just låg magnesiumhalt är ofta orsak till dåligt kalciumupptag även om man har fokus på D3 vitaminet. Benskörhet beror ofta inte enbart på lågt kalciumintag, magnesium styr förmågan för kalciumupptaget samt D3 vitamin. Torkad mjölmask är inget fullkomligt foder för något djur men det är inte heller de andra torkade insekterna. Ex rått nötkött 22% protein och fett 4%. Ja att man kan hitta olika inköpskällor är väl bra om kvaliteten är bra, det behöver ju inte vara den snygga lilla plastburken man betalar för.

5088
3861
Tropfrog:
Frågan är väl också hur man deffinierar näring. Mcdonalds har väl aldrig varit kända för näringsrik mat. Ändå är deras mat full av både protein, fett och kolhydrater. Jag tror att begreppen blandas här. Mcdonalds och mjölmask är energirikt, inte näringsrikt.

MVH
Magnus

1
7
psc71:
Tropfrog skrev:
Frågan är väl också hur man deffinierar näring. Mcdonalds har väl aldrig varit kända för näringsrik mat. Ändå är deras mat full av både protein, fett och kolhydrater. Jag tror att begreppen blandas här. Mcdonalds och mjölmask är energirikt, inte näringsrikt.

MVH
Magnus

Kul med lite snabbtänkt okunskap ibland. MCdonalds ja där ska vi kanske hålla isär olika mättade, omättade, fleromättade, fetter med innehåll av omega fettsyror. Om man gör en jämförelse enligt ovan så har man mindre koll på fettet som insekter innehåller. Sättet vid matlagning med dressing friterat m.m är ju en annan sak. Förespråkar inte torra insekter själv som basfoder endast som komplement. Bara en vägledning.Mvh peter.

5088
3861
Tropfrog:
psc71 skrev:

Kul med lite snabbtänkt okunskap ibland. MCdonalds ja där ska vi kanske hålla isär olika mättade, omättade, fleromättade, fetter med innehåll av omega fettsyror. Om man gör en jämförelse enligt ovan så har man mindre koll på fettet som insekter innehåller. Sättet vid matlagning med dressing friterat m.m är ju en annan sak. Förespråkar inte torra insekter själv som basfoder endast som komplement. Bara en vägledning.Mvh peter.


Grundproblematiken är nog ändå att denna tråd verkar man blanda Hej vill mellan näringsrik (som ofta används när något är nyttigt och innehåller mycket vitaminer och mineraler) med energirik (som brukar användas när något innehåller mycket protein, kolhydrater och fett).

Sallad är näringsrikt, men pasta är energirikt.

Jag har inte gått in på form av kolhydrat eller fett. Det är ganska så ointressant eftersom vi varken ger friterat eller sockrat till våra djur. 

Mvh
Magnus  

4
17
pond:
Tropfrog skrev:


Grundproblematiken är nog ändå att denna tråd verkar man blanda Hej vill mellan näringsrik (som ofta används när något är nyttigt och innehåller mycket vitaminer och mineraler) med energirik (som brukar användas när något innehåller mycket protein, kolhydrater och fett).

Sallad är näringsrikt, men pasta är energirikt.

Jag har inte gått in på form av kolhydrat eller fett. Det är ganska så ointressant eftersom vi varken ger friterat eller sockrat till våra djur. 

Mvh
Magnus  

Det var ju intressant du tar upp MCdonalds som argument angående Energi o kolhydrater o fett, sedan nämns det ointressant angående djuren ? ? det var intressant tanke, bromsa lite nu o kom inte med Burger King eller liknande nästa gång. Håller med ovanstående tyvärr. Det får inte bli pajkastning över det hela det passar inte denna sida. Bra om man tänker igenom hur andra ska uppfatta argument (MCdonalds) det blir nog trevligare i Hobbyn.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild