Hur ofta mata och hur fort växer de? (Brachypelma)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
1
Ovizawr:
Hej! 

Skaffade mig en L3 Brachypelma Boehmei på mässan i stockholm. Har läst på en hel del men det jag inte kan hitta är hur ofta man matar såpass små och hur fort de växer. Kan någon ge svar på detta? :)

17
20
MackZ:
testa nån gång i veckan eller 3 beroende på hur stor matbit den får :)

388
460
australis66:
Ovizawr skrev:
Hej! 

Skaffade mig en L3 Brachypelma Boehmei på mässan i stockholm. Har läst på en hel del men det jag inte kan hitta är hur ofta man matar såpass små och hur fort de växer. Kan någon ge svar på detta? :)


Mata en gång i veckan så blir det bra. Dom växer riktigt långsamt. Matvägrar den kan det vara öms på gång. 

Medlem i SHF
3997
5019
Jonas_:
Brukar mata våra fågelspindlar ett par gånger om året. Varje vecka hade dom definitivt inte tagit mat :-) 

Prova 1 eller högst två gånger per månad om den är under året.

18
20
3KGT:

Lånar tråden då jag har en B. Smithi

Min har matvägrat i över en månad, och ömsar ej! Står still på en och samma plats nästan hela tiden.

Den åt bra tidigare, är ca 5,5 cm i benspan. Aldrig ömsat i min ägo sen förre sommaren!


Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
3KGT skrev:
Lånar tråden då jag har en B. Smithi

Min har matvägrat i över en månad, och ömsar ej! Står still på en och samma plats nästan hela tiden.

Den åt bra tidigare, är ca 5,5 cm i benspan. Aldrig ömsat i min ägo sen förre sommaren!


Smithi växer lååångsamt. Att en sån "stor" matvägrat så lite som en månad är absolut ingen fara, arter från torrrare klimat (som växer mycket långsammare än regnskogsarter) matvägrar väldigt länge. Jag hade en Brachypelma, numera Tliltocatl, som matvägrade i flera månader utan att ömsa efteråt utan gick tillbaka till att äta igen. Och då är ändå albopilosum en regnskogsart som generellt brukar äta oftare och växa fortare.

Att den står still är inte heller något att oroa sig för. Det är snarare så att en fågelspindel som vandrar omkring rastlöst inte trivs, även om det kanske låter orimligt. Spindlar gräver en håla och sitter där stilla och lurpassar, och stänger in sig i den när det är dags för ömsning. Har den ett tjockt (10 cm minst till en vuxen, det räcker med mindre för en liten) grävbart substrat (kokosfiber eller ogödslad torv utan tillsatser, gärna utblandat med 30% sand och om man vill kan man strö lite bark för ögats skull) och ett gömställe (rimligen korkbark) är det inget att oroa sig för. Ibland undviker dom att gräva ifall bottensubstratet är för fuktigt, Brachypelma smithi (den heter Brachypelma hamorii numera) vill ha torrt substrat.

1275
1724
Falk:
En månad är ingenting

Medlem i SHF
3997
5019
Jonas_:
Endast en månad är ingen matvägran, bara fullt normalt för spindlar. 

18
20
3KGT:
Hehe oki, men hur länge kan dem hålla på? som anses vara "normalt"

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

3KGT skrev:
Hehe oki, men hur länge kan dem hålla på? som anses vara "normalt"


Min B. Boehmei har gått i 290 dagar nu utan att äta. Ingenting konstigt med det heller. De kan utan problem gå över ett år.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild