Hjälp!
Luftfuktigheten stiger inte i mitt terrarium, oavsett vad jag försöker så stannar den runt 45-60% och jag börjar få slut på ideer :( Temperaturen håller sig på 26/31 grader, så den är inget problem med i dagsläget.. En colombiansk regnbågsboa väntar ivrigt på att kunna flytta in i det.
Vad jag försökt:
Bytt bottenmatrial 2 gånger
Värmematta under terrariet, även om allt jag hört på nätet är att det kan vara farligt att ha den löst i träterrarium
Spraya och se till så bottenmatrialet är fuktigt
slänga in alla växter jag har i hopp om att det skall ge effekt
Hällt 3 liter vatten så bottenmatrialet blir helt dyngsurt
Specifikationer på terrariet:
160x60x60 cm
Byggt i OSB och tätat med dammduk.
Två ventilationshål på var sin sida (de vita) 7cm diameter
Silvrigt galler i mitten, 7x50cm
En intense basking spot 150w (vänster kupol). Under denna är det ett 28x28cm ventilationsgaller
En infrared basking spot 150w (höger kupol), under denna 13x30cm ventilationsgaller
Lampa till höger med 12x24cm galler
Jag har använt samma bottenmatrial i mitt 90x45x45 exo terra och det funkar bra, men det känns som att detta terrariet bara inte vill. Tänker på att köpa en mistmaker på kjell och co, men vad jag kunde hitta online så ger det bara effekt när den är igång, och då måste ha på den 24/7
Är det för mycket ventilation? I mitt lilla exo terra har jag täckt för majoriteten av nätet i taket med plast, borde jag göra samma här? Täckte nyss för det silvriga och det längst till höger med plast, så ska se om det gör någon skillnad.
Har ni några förslag och tankar på hur jag skulle kunna få upp luftfuktigheten?
Bilden nedan visar terrariet