mat till ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
huge123:
Jag har en  ögonfransgecko som är 1 år
hur ofta ska jag mata den
hur ofta ska jag byta botten material åt den

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:

huge123 skrev:
Jag har en  ögonfransgecko som är 1 år
hur ofta ska jag mata den

Jag ger inte riktigt mina fri tillgång på CGD som många andra, då min ena blev lite tjock av det. Jag ger dom ungefär varannan dag och ger då så att det blir kvar lite när dom ätit sig mätta. Värt att tillägga är att min ena fyller 8 i år och den andra får oftare för att den är/var lite undernärd sedan tidigare ägare (nu är han mycket bättre och återhämtar sig sakta men säkert).

Jag matar dom bara med Pangea CGD (finns att köpa på pangdubia.se), dom äter ingen annan. Vissa kan t.o.m. begränsa sig till olika smaker och byta favorit plötsligt. Smakerna vattenmelon och papaya har alltid varit säkra kort här hemma. Det finns andra märken också som typ repashy.


Men om din är ett år så kanske du ska mata dagligen sålänge den fortfarande växer, jag vet inte riktigt hur stor en ettårig gecko är.

Sedan goutloadade insekter med kalk och vitaminer på någon gång i veckan. Då får dom några stycken var men brukar tappa inresset efter 2-3 st. Det kan vara Dubia, zofobas eller syrsor men mjölmask rör sig för lite för mina. Ge inte zofobas och mjölmask för ofta. Men Jag tycker att det viktiga med att ge insekter inte är näringen i dom utan att bevara jaktinstinkten.


2
0
huge123:
ok tack

vet du hur ofta jag ska bytta bottenmaterial

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
huge123 skrev:

hur ofta ska jag byta botten material åt den

Om du har bioaktivt alltså med gråsuggor och hoppstjärtar som städar, typ aldrig (kanske var 10 år om du har ett bra substrat typ ABG-mix som inte bara kladdar ihop till en geggamoja efter ett tag)

Har du inte det hade jag bytt någon gång per år sålänge du plockar upp bajs när du ser det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild