KP i ett 80x45x45 terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
16
2
Pvdigger:
Hej! Jag undrar om man skulle kunna ha en kp i ett 80x45x45 terrarium. Jag har hört olika åsikter om det här där i vissa fall säger folk att man ej bör ha dem i ett så litet terrerium medans anndra säger att det går bra om man har de utanför terrariumet tillräckligt. Alla åskiter uppskattas.

388
460
australis66:
Pvdigger skrev:
Hej! Jag undrar om man skulle kunna ha en kp i ett 80x45x45 terrarium. Jag har hört olika åsikter om det här där i vissa fall säger folk att man ej bör ha dem i ett så litet terrerium medans anndra säger att det går bra om man har de utanför terrariumet tillräckligt. Alla åskiter uppskattas.


Längden på ormen avgör hur stort ormen behöver. Finns en lista med vad som gäller här --> www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Sen ska ormen inte va utanför terrariumet mer än nödvändigt då ormen behöver ett visst klimat, ett klimat som du inte har i ditt hus/lägenhet. 

Medlem i SHF
16
2
Pvdigger:
Tack så mycket för hjälpen

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Pvdigger skrev:
Hej! Jag undrar om man skulle kunna ha en kp i ett 80x45x45 terrarium. Jag har hört olika åsikter om det här där i vissa fall säger folk att man ej bör ha dem i ett så litet terrerium medans anndra säger att det går bra om man har de utanför terrariumet tillräckligt. Alla åskiter uppskattas.

80*45*45 är 0,36 kvadratmeter. Minsta lagliga för en kp (om den blir mellan 126 och 150 cm) är 0,63 kvadratmeter. Alltså är det knappt ens hälften. I USA (vilket jag kan gissa att någon av dina källor är ifrån eftersom du frågade om kungspyton och ball python är samma sak) däremot har vissa ormar i pyttelådor vilket är... Sådär. Och de som har riktiga terrarium i USA och många andra länder för den delen har helt andra regler och en mycket lägre standard på djurskötsel i allmänhet.

En rekommendation som för mig som aldrig haft orm låter rimlig är att ormen ska kunna sträcka sträcka ut sig i terrariet och att terrariet ska vara ormens längd*halva ormens längd*halva ormens längd. Alltså typ 120ish*60*60, sedan finns det ju ormar som behöver mer plats för att de är mer aktiva eller ormar som inte skulle utnyttja hela ytan. KP kanske hör till den sistnämnda

Reptilen ska inte vara utanför terrariet mer än nödvändigt. De är solitära djur som trivs bäst ensamma och inte bör hanteras mer än nödvändigt. Att kompensera för ett alldeles för litet terrarium genom att ha den utanför terrariet i en skadlig och stressig miljö (ormen kanske kan vänja sig men troligen inte och det är lätt att läsa ormens beteende fel eftersom deras biologi skiljer sig mycket från däggdjur) och med tanke på att ormen kommer från regnskog med hög luftfuktighet och kan drabbas av förkylning, njursvikt etc om den är utanför terrariet då. Jag ser det ungefär som att ha fiskar, se men inte röra. Jag menar inte att en kvart på kvällen någon gång i veckan är skadligt även om jag finner det onödigt, men tror inte det du tänkte dig som kompensation för ett på tok för litet terrarium rörde sig om den tidsaspekten. 

Medlem i SHF
16
2
Pvdigger:
Tack så mycket för att du tog din tid att skriva, och för hjälpen
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild