Bygge i svart melamin.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

1660
776
fluffis:

Ser bra ut! Kul att se vad/hur du gör :)

Är höjden bara 30 cm? Vadan denna låga höjd?

Ska du ha luftinsläpp/luftutsläpp på framsidan också så att luften strömmar genom?


48
13
nasicus:

Saxat från wikipedia: "Melamine is described as being "Harmful if swallowed, inhaled or absorbed through the skin."

Var försiktig så att du inte skadar dina djur.


733
295
markusbabs:

Anledningen till den låga höjden är att jag vill kunna stapla flera terrarium på varandra. Och då jag ska ha marklevande djur(kungspyton) i dom så ser jag inte det som ett problem med den låga höjden :)

Jag har faktist inte tänk att skaffa mer ventilation då jag tror att den ventilationen jag har räcker gott och väl. Hålen är ju placerade på varsin sida av terrariet så jag tror att luftgenomströmningen är tillräckligt god faktist :)  Jag har nämligen sätt att massvis med fabriksbyggda terrarium som har liknande ventilation som jag har.  Jag vet att det rekomenderas att ha ventilationen på varsin kortsida, men jag tror att min ventilation räcker faktist.  Lägger in några exempel på melamin burkar också :)

 

Jag tror inte att melamin skadar djuren faktist. Isåfall så skulle nog inte terrarie företagen bygga tarrarium i melamin :)


1660
776
fluffis:

Jag är den första att förespråka terrariehöjder som inte är för höga men det finns ju gränser. För mig går den gränsen vid Jordbruksverkets föreskrifter. Jag vet inte hur långa dina ormar är men brukar man inte säga att kungspytonormar blir ungefär 120 cm? För ormar som är mellan 101 och 125 cm säger Jordbruksverket att höjden ska vara minst 35 cm och det känns redan lågt (enligt mig). Du har ju gott mått på bottenytan så det känns liksom fel ställe att snåla på de där 5 centimetrarna. En annan aspekt är att man måste ha plats för att komma åt att inreda och städa. Man ska nå in på djupet och jag har själv märkt att det inte är så lätt alltid fast jag själv är kort och har korta armar så det kan ju bero på det :)

Det är intressant att du tar upp fabriksbyggda terrarier för de är precis vad de är: fabriksbyggda. Att de är fabriksbyggda innebär inte på något sätt att de byggts rätt eller att tillverkarna vet vad de gör. Tvärtom så innebär fabriksbyggt tyvärr ofta:
1. att de måste tjäna pengar för att kunna hålla igång produktionen vilket brukar betyda att det snålas här och där.
2. att det finns fysiska begränsningar i maskineriet som gör att man hellre väljer att sätta tex ventilationsöppningar på ett ställe som passar i maskinen hellre än vad som passar med reptiler.
3. de flesta fabriksbyggda terrarier byggs inte i Sverige och rättar sig därmed inte efter Sveriges regler vad gäller storlek och tankesätt.

Jag tror aldrig jag har sett ett fabriksbyggt terrarium som faktiskt har haft ventilationsöppningar på vettiga platser. Glasterrarier är de värsta exemplen på felaktigt placerade ventilationsöppningar. Hur många har inte varit med om att man får täcka för en del av taket för att det luftas ut för mycket där?

Jag vet inte vad du menar med att hålen är placerade på varsin sida av terrariet. Jag tycker det ser ut som att de är placerade på samma sida, dvs baksidan, eller hur menar du? Jag tvivlar på att luften från baksidan kommer att röra sig i hela terrariet. Någon beskrev något liknande med en liknelse med en bil. Om du sitter i förarsätet och kör och behöver luft så öppnar du fönstret på din sida. Då kommer luften att nå in en bit i bilen för att svalka dig men om passageraren också behöver frisk luft så kommer den luften inte att räcka dit utan då måste passageraren öppna fönstret på sin sida.

Kul att någon provar att bygga i ett annat material än de vanliga. Och som du säger så slipper man ju kostnaden för lack och färg. Lösningen med lysröret blev kompakt och bra tycker jag. Värmer lysröret eller ger det bara ljus? Det är inte helt lätt med värmekällor i träterrarier men till marlevande ormar så förespråkar jag värme underifrån i första hand. Till grön trädpyton blir det säkert jättebra med värmepaneler :)


25
0
AkvaristFAF:

Jättefina byggen ser riktigt proffsigt ut, är terrarierna byggda i sektioner ? Svårt att se på bilderna.


733
295
markusbabs:

Få se hur mycket jag orkar svara på allt du skrivit fluffis :)

 

Jag ska testa att se hur det fungerar med ventilationen jag har nu. Får jag bra värme, luftfuktighet och ventilation så kör jag på med det jag har, annars så borrar jag upp ett hål på varsin kortsida och sätter i runda galler :)   En luten skiss på hur jag tror att det funkade med hålen jag har nu :)  Och anledningen till att det blev 30 cm högt var att melaminskivorna som jag köper finns i 30 cm bredd, och då slipper man kapa till bitarna till önskat mått, förutom på längden då såklart.

För övrigt så kleta jag på lite sislicon idag. Jag skulle övat lite grann innan. Blev lite kladd på oönskade ställen :)  Nu hoppas jag att Glidskenorna från HC anländer snart. AkvaristFAF; Alla terrarium ska byggas separata :)


1660
776
fluffis:

Ventilation är viktigt och jag tycker det är intressant men det är en hel vetenskap och ibland så invecklat att jag blir galen! :) Jag har redan sagt vad jag tycker så jag ska vara tyst nu och låta dig jobba! :D


29
7
Patrulk:

Snyggt o stilrent bygge!

Funderade bara på vad som skulle skapa luftflödet du ritat?
Ventilerna sitter ju i samma höjd så det blir ju ingen riktad luftström åt något håll eftersom varmluft/kalltluft kommer ha samma tryck ut/in vid varje ventil,eller räknar du med att skillnaden kallsida-varmsida kommer räcka?
Samtidigt är dom ju rätt stora i förhållande till terrariet så det kan nog funka ändå.
Svår fråga men kan va värt o tänka på.

Blir kul och se dom staplade sen :)

 


733
295
markusbabs:

Fluffis; Det är ju en öppen tråd så jag tar gärna emot dina tips och ideer :) Och tack för dom du gett :)

Patrulk; Håller med i det du säger. Om tarrariet hade varit högre så hade jag placerat fler ventilhål på olika ställen, Men dom hålen jag har är ju rätt stora och terrariet har ju rätt låg höjd.

Men som sagt, Inte omöjligt att det kommer dit mer ventilation senare :)

 

Egentligen så har jag alltid velat haft ett rack för att få in maximalt med djur på en liten yta, Men jag känner att det inte riktigt är min grej med rack åt annat än ungdjur :)  så då blir det här min lösning istället, lägre terrarium med stor bottenyta, Det känns ju bättre än en racklåda på 90*40 cm iaf  :)


309
239
Gogs:

De gånger som jag byggt nåt så har jag kört ventilationen på olika höjder antingen i fram o bakkant eller på sidorna. Då får man ett naturligt drag. Men dina burkar är ju såpass låga så det borde funka med att ha ventilationen som du har den. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild