KVALSTER!! Akut Hjälp snälla!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

59
7
Woolf74:

Det är så att jag upptäckte lite vad jag antar är kvalster (små vita prickar som rör sig) för ett tag sen hos mina zophobas, inga problem tänkte jag o försökte döda av de genom att byta mat/bottenmaterial etc. Sen nu har jag varit borta några dagar medan min pappa har tagit hand om djuren och nu har fanskapen spridit sig i halva rummet (den delen där jag har djuren). Hur i helvete ska jag lyckas få bort de? Vart kan de ha ens kommit ifrån? Några bra tips?! :o 
har funderat på att riva ut alla terrarium o grundrengöra de och sen ha de tillfälligt i vardagsrummet medan jag får kontroll på problemet. Tror det är en bra idé?

Detta får ju en att nästan vilja sluta med hobbyn haha
Ska man behöva kontakta anticimex eller kan man lösa detta själv?
mvh/ orolig o ledsen liten snubbe 


3
3
Eremit:

Exakt samma sak hände mig med en bortglömd dubiaodling. Fuktkvalster finns ofta i insektsodlingar och terrarier men i mycket mindre antal. Först när förutsättningarna blir perfekta exploderar de i antal.

Jag slängde det värsta och rengjorde sen alla ytor med en miljon våtservetter. Rengörningsspray på det och dammsugning + moppning. 

Terrarierna torkades ned och gammal mat osv slängdes. Runt terrarierna hällde jag en cm sträng med salt för att avskräcka kvalster från att passera. Sen var det bara att låta substratet i terrarierna torka ut i några dagar och bara fukta upptill i terrarierna. Efter någon vecka med upprepade avtorkningar så var problemet löst. Men samma kväll var det bara några hundra kvalster kvar framme, jämfört med miljoner från början.

Jag har dock märkt att det alltid finns några fuktkvalster lite här och där även många år senare. Så jag kan exempelvis inte ha fuktiga insektsodlingar, för då exploderar de i antal igen om jag glömmer bort att lufta burkarna regelbundet.


59
7
Woolf74:
Eremit skrev:
Exakt samma sak hände mig med en bortglömd dubiaodling. 

Jag slängde det värsta och rengjorde sen alla ytor med en miljon våtservetter. Rengörningsspray på det och dammsugning + moppning. 

Terrarierna torkades ned och gammal mat osv slängdes. Runt terrarierna hällde jag en cm sträng med salt för att avskräcka kvalster från att passera. Sen var det bara att låta substratet i terrarierna torka ut i några dagar och bara fukta upptill i terrarierna. Efter någon vecka med upprepade avtorkningar så var problemet löst. Men samma kväll var det bara några hundra kvalster kvar framme, jämfört med miljoner från början.

Jag har dock märkt att det alltid finns några fuktkvalster lite här och där även många år senare. Så jag kan exempelvis inte ha fuktiga insektsodlingar, för då exploderar de i antal igen om jag glömmer bort att lufta burkarna regelbundet.


Tack för svar! Panikslängde hela min odling också haha 

ska köra igång imorron med städningen. Ska prova att göra rent alla ytorna! Får panik över sånt här då man aldrig vet vart de är och hur många :/ 

blir bara ledsen egentligen över sånna situationer, är som en riktig hård smäll i magen för blir orolig över djurens välmående om de blir för många kvalster :/ 


3
3
Eremit:
Woolf74 skrev:

Tack för svar! Panikslängde hela min odling också haha 

ska köra igång imorron med städningen. Ska prova att göra rent alla ytorna! Får panik över sånt här då man aldrig vet vart de är och hur många :/ 

blir bara ledsen egentligen över sånna situationer, är som en riktig hård smäll i magen för blir orolig över djurens välmående om de blir för många kvalster :/ 



Jovisst är det tufft när sånt händer. En liten tröst är kanske att det i alla fall inte är röda ryssar som rymt eller något. Fuktkvalster är relativt lätta att bli av med, och de utgör inte dödsrisk för husdjuren så länge man fångar det i tid.


59
7
Woolf74:
Eremit skrev:


Jovisst är det tufft när sånt händer. En liten tröst är kanske att det i alla fall inte är röda ryssar som rymt eller något. Fuktkvalster är relativt lätta att bli av med, och de utgör inte dödsrisk för husdjuren så länge man fångar det i tid.


Dödsrisken, är det att kvalstrerna attackerar djuret eller äter upp maten elr liknande? :o 
vet att de kan dö men inte exakt om jag ska vara ärlig

Åh fy ryssar, aldrig vågat att ens titta på sånna för hört rena skräckhistorier haha
Så har alltid kört dubia! :)

3
3
Eremit:

Woolf74 skrev:

Dödsrisken, är det att kvalstrerna attackerar djuret eller äter upp maten elr liknande? :o 
vet att de kan dö men inte exakt om jag ska vara ärlig

Åh fy ryssar, aldrig vågat att ens titta på sånna för hört rena skräckhistorier haha
Så har alltid kört dubia! :)


Jag känner inte till något tillfälle där just fuktkvalster dödat större djur, utan det är mer foderodlingar osv som tagits över och kraschat.


1275
1724
Falk:
Fuktkvalster är inget större problem. Flytta foderdjur till en annan låda och byt substrat. 

59
7
Woolf74:
Har idiotstädat hela dagen nu! De minskar i antal för varje svep med trasan och varje gång jag kör med dammaugaren haha
håller på och verkligen grundrengör allt och inget för att vara helt säker
tack för tipsen! :)

1275
1724
Falk:
Håll lite torrare så försvinner dom av sej själv

1228
464
leedragon:
Woolf74 skrev:
Har idiotstädat hela dagen nu! De minskar i antal för varje svep med trasan och varje gång jag kör med dammaugaren haha
håller på och verkligen grundrengör allt och inget för att vara helt säker
tack för tipsen! :)

Har hört att honsyrsor äter kvalser, är det någon som vet om det stämmer?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild