Gul Vattenvaran?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

206
224
Danne72:
Jag har haft min Bandvaran sen hon var liten och hon gillar att vara nära mig och min sambo, när hon är ute och hälsar på så kommer hon gärna och lägger sitt huvud bredvid mitt och gnider och luktar, den som säger att en varan inte är en smart ödla är helt ute och cyklar. hon visar känslor och man vet precis vad hon menar. en annan sak är om det kommer en främmande person till mig och ska titta på henne då gömmer hon sig gärna istället, och det där att dom skulle fara illa av att vara ute en stund är bara skitsnack, det är ju inte exakt samma klimat hela tiden där dom normalt bor i det vilda. stora ödlor är nog det bästa djur man kan ha om man har plats för dom...Mvh Daniel.
EmanuelKarl skrev:

Katt är nog också kört, dom har ju också varit lite längre i fångenskap.

Reptiler är inga gosedjur. Gå i sele och det köret kan du också glömma. Läs igenom tråden "diskussion om hantering" under kategorin allmänt. Läs igenom de många vetenskapliga artiklar som länkats och kom tillbaka och hävda att din 0 erfarenhet av större ödlor är viktigare än forskare, vets etc.
Sedan kanske du kan försöka lära den att bli handmatad så den är lugnare om den ska till veterinär etc. Men har du den ute timmar per dag så är det snarare därför den kommer till veterinär om du inte har regnskogsklimat i lägenheten-

Poängen med att inte hantera är att:
1. Den blir stressad
2. Den visar inte på ett sätt som en människa tolkar korrekt (ett exempel jag överanvänder är att om man klappar en leopardgecko blundar den och man tror den njuter men vill egentligen skydda ögonen).
3. Den vistas i fel miljö, 5 minuter spelar ju ingen roll men timmar per tag kan leda till njursvikt etc.
4. Vissa förstår inte att de vistas fel klimat/visar det på ett otytligt sätt, precis som att dom kan lägga sig på värmestenar och inte förstår att de typ bränns ihjäl.

Krafsar dom på glaset är det troligen något fel i terrariet, och den förstår inte att det kommer vara sämre utanför. Många tolkar det fel och tror den vill ut.

Skicka ett pm till han som skapade nilvarantråden (richard eller richardh tror jag att han heter här på sidan) som länkats ovanför och övertyga hinom om att du kan få en varan att bli tam.

//Emanuel

200
258
Lordguras:
Varaner kan skapa ett visst band till sina ägare helt klart. Oftast associeras man med mat och det är en positiv upplevelse.

Du bör läsa på om cumingi så du förstår vad du ger dig in på. Gosa  och kalla på får du göra med en pudel

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Lordguras skrev:
Varaner kan skapa ett visst band till sina ägare helt klart. Oftast associeras man med mat och det är en positiv upplevelse.

Du bör läsa på om cumingi så du förstår vad du ger dig in på. Gosa  och kalla på får du göra med en pudel

Lite så jag menade. Menar inte att varaner är dumma.

Danne72 skrev:
Jag har haft min Bandvaran sen hon var liten och hon gillar att vara nära mig och min sambo, när hon är ute och hälsar på så kommer hon gärna och lägger sitt huvud bredvid mitt och gnider och luktar, den som säger att en varan inte är en smart ödla är helt ute och cyklar. hon visar känslor och man vet precis vad hon menar. en annan sak är om det kommer en främmande person till mig och ska titta på henne då gömmer hon sig gärna istället, och det där att dom skulle fara illa av att vara ute en stund är bara skitsnack, det är ju inte exakt samma klimat hela tiden där dom normalt bor i det vilda. stora ödlor är nog det bästa djur man kan ha om man har plats för dom...Mvh Daniel.


Danne72 jag menade inte att man aldrig kan ta ut dom en kort stund (även om jag finner det onödigt) men så som jag tolkade TS låt det mer som att den skulle sitta i soffan och se på TV halva dagen (kanske inte riktigt men du förstår poängen). Och hur smart djuret än är så är ju en sele helt absurt, dom är inga hundar. Sedan är väl som jag tolkar det just salvator mycket bättre än många andra på just att lugna ner sig och vara bättre med människor.

Absolut varaner är visserligen smartare ödlor än många andra och en viss poäng har du. Men jag sa absolut inte att den far illa en kort stund utanför i annorlunda klimat. Men vad jag vet är det inte 20-40% luftfuktighet (det vanligaste inomhus) i deras naturliga habitat typ någonsin. Dom lever till och med nära vatten och simmar en del i naturen! Detta habitat inte så idealt och luftvägarna kan skadas av för låg luftfuktighet. Menar inte 5 minuter utan snarare är detta ett scenario som skulle kunna hända om TS satt och hade den ute säg timmar per dag. Sedan kan luftfuktigheten i terrariet sänkas ganska snabbr om man öppnar dörrarna och ta ett bra tag att återställa sig om man inte har duschsystem eller sprayar rejält när man stängt igen. Nu gällde det din salvator, och cumingi verkar vara nära besläktad och lever i skogar, där det inte direkt är lika låg fuktighetsom inomhus heller för den delen.


//Emanuel

11
39
calleman:
EmanuelKarl skrev:

Lite så jag menade. Menar inte att varaner är dumma.



Danne72 jag menade inte att man aldrig kan ta ut dom en kort stund (även om jag finner det onödigt) men så som jag tolkade TS låt det mer som att den skulle sitta i soffan och se på TV halva dagen (kanske inte riktigt men du förstår poängen). Och hur smart djuret än är så är ju en sele helt absurt, dom är inga hundar. Sedan är väl som jag tolkar det just salvator mycket bättre än många andra på just att lugna ner sig och vara bättre med människor.

Absolut varaner är visserligen smartare ödlor än många andra och en viss poäng har du. Men jag sa absolut inte att den far illa en kort stund utanför i annorlunda klimat. Men vad jag vet är det inte 20-40% luftfuktighet (det vanligaste inomhus) i deras naturliga habitat typ någonsin. Dom lever till och med nära vatten och simmar en del i naturen! Detta habitat inte så idealt och luftvägarna kan skadas av för låg luftfuktighet. Menar inte 5 minuter utan snarare är detta ett scenario som skulle kunna hända om TS satt och hade den ute säg timmar per dag. Sedan kan luftfuktigheten i terrariet sänkas ganska snabbr om man öppnar dörrarna och ta ett bra tag att återställa sig om man inte har duschsystem eller sprayar rejält när man stängt igen. Nu gällde det din salvator, och cumingi verkar vara nära besläktad och lever i skogar, där det inte direkt är lika låg fuktighetsom inomhus heller för den delen.


//Emanuel

Gällande dina källor om forskning som påvisar att varaner blir stressade av hantering, finns inte en enda studie som är gällande för just varaner. Man kan inte dra paralleller från andra ödlearter till varaner.

Medlem i SHF
537
749
Patch:

calleman skrev:

Gällande dina källor om forskning som påvisar att varaner blir stressade av hantering, finns inte en enda studie som är gällande för just varaner. Man kan inte dra paralleller från andra ödlearter till varaner.

De va ju knasigt tänkt? Så du menar att eftersom de inte finns forskning på en specifik familj/art så kan man bortse från de andra forskningarna som faktiskt finns? 


Finns det inte forskning om ett specifikt släkte så får man ju gå ifrån den forskningen som finns till annat bevisat? 

De kan ju lika gärna vara så att arten/släktet/familjen är ännu känsligare? 


för att dra exempel så har det visat sig att ödlor som skäggagamer tar stryk av att vara utanför sin miljö även kortare stunder... och då är det liksom en ödla från torra och varma områden i Australien

Då kan man nästan utgå ifrån att en ödla från Sydostasien är ännu känsligare mot miljöförändringar? Även kortare stunder? 


Med vänlig hälsning, Alex


206
224
Danne72:
Det är därför jag inte åker till thailand. jag är totalt livrädd att jag ska dö av klimatet dom har där. ;)  
Patch skrev:

 

De va ju knasigt tänkt? Så du menar att eftersom de inte finns forskning på en specifik familj/art så kan man bortse från de andra forskningarna som faktiskt finns? 


Finns det inte forskning om ett specifikt släkte så får man ju gå ifrån den forskningen som finns till annat bevisat? 

De kan ju lika gärna vara så att arten/släktet/familjen är ännu känsligare? 


för att dra exempel så har det visat sig att ödlor som skäggagamer tar stryk av att vara utanför sin miljö även kortare stunder... och då är det liksom en ödla från torra och varma områden i Australien

Då kan man nästan utgå ifrån att en ödla från Sydostasien är ännu känsligare mot miljöförändringar? Även kortare stunder? 


Med vänlig hälsning, Alex


11
39
calleman:
Patch skrev:

 

De va ju knasigt tänkt? Så du menar att eftersom de inte finns forskning på en specifik familj/art så kan man bortse från de andra forskningarna som faktiskt finns? 


Finns det inte forskning om ett specifikt släkte så får man ju gå ifrån den forskningen som finns till annat bevisat? 

De kan ju lika gärna vara så att arten/släktet/familjen är ännu känsligare? 


för att dra exempel så har det visat sig att ödlor som skäggagamer tar stryk av att vara utanför sin miljö även kortare stunder... och då är det liksom en ödla från torra och varma områden i Australien

Då kan man nästan utgå ifrån att en ödla från Sydostasien är ännu känsligare mot miljöförändringar? Även kortare stunder? 


Med vänlig hälsning, Alex


Skojar du ? Att dra upp hanteringsforskning från andra ödlor är de mest vansinniga jag hört. Speciellt då det är bevisat att varaner är dom smartaste reptilerna . Finns inte korrekt forskning så finns den ju inte helt enkelt. 

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Ja man kan väl vrida saker lite som man vill då? :) 

men reptiler är fortfarande uppbyggda på i stortsätt likadant?
så att utgå ifrån att ett släkte är tvärtemot vad forskningen säger om andra känns ju fortfarande märkligt? 

de finns ju som sagt INGEN forskning om hantering av varaner? Så att utgå ifrån att hantering av varaner skulle vara en bra sak går ju emot sättet de lever på? Liksom för alla andra reptiler? 

vad får dig tro att de skulle vara någon skillnad? 

Och felaktig miljö verkar ju skada djuren oberoende av vilken art de är? 


Danne72: ja risken finns ju

varför försvinner text när man trycker på skicka?? 


Skrev att människor kan kontrollera sin egna kroppsvärme så en resa till Thailand bör gå bra bara du får lite näring och vätska


206
224
Danne72:
jag och flera som har stora varaner vet att dom inte tar skada av att vara ute en stund, klart att man inte tar ut dom i snön precis :) min varan gillar att vara ute och hon går själmant in när hon vill det. sen kan hon vara i sitt rum en timme, tills hon vill komma ut och umgås igen. och hon klättrar rakt upp på min arm när hon vill ut, visar ingen som helst stress eller aggressivitet, man märker på henne att hon gillar sina upptäckfärder.
Patch skrev:
Ja man kan väl vrida saker lite som man vill då? :) 

men reptiler är fortfarande uppbyggda på i stortsätt likadant?
så att utgå ifrån att ett släkte är tvärtemot vad forskningen säger om andra känns ju fortfarande märkligt? 

de finns ju som sagt INGEN forskning om hantering av varaner? Så att utgå ifrån att hantering av varaner skulle vara en bra sak går ju emot sättet de lever på? Liksom för alla andra reptiler? 

vad får dig tro att de skulle vara någon skillnad? 

Och felaktig miljö verkar ju skada djuren oberoende av vilken art de är? 


Danne72: ja risken finns ju

varför försvinner text när man trycker på skicka?? 


Skrev att människor kan kontrollera sin egna kroppsvärme så en resa till Thailand bör gå bra bara du får lite näring och vätska


11
39
calleman:
Patch skrev:
Ja man kan väl vrida saker lite som man vill då? :) 

men reptiler är fortfarande uppbyggda på i stortsätt likadant?
så att utgå ifrån att ett släkte är tvärtemot vad forskningen säger om andra känns ju fortfarande märkligt? 

de finns ju som sagt INGEN forskning om hantering av varaner? Så att utgå ifrån att hantering av varaner skulle vara en bra sak går ju emot sättet de lever på? Liksom för alla andra reptiler? 

vad får dig tro att de skulle vara någon skillnad? 

Och felaktig miljö verkar ju skada djuren oberoende av vilken art de är? 


Danne72: ja risken finns ju

varför försvinner text när man trycker på skicka?? 


Skrev att människor kan kontrollera sin egna kroppsvärme så en resa till Thailand bör gå bra bara du får lite näring och vätska


Att vrida saker som man vill vore snarare att ta för givet att forskningen går att applicera på varaner..  jag bara konstaterar att det inte finns nån forskning om varaner.. punkt
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild