Afrikansk Oxgroda vill inte äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Orkmeister:
Jag har haft en afrikansk oxgroda (Pyxicephalus adspersus) i lite över ett år nu men för någon månad sen tappade han sin aptit helt och slutade bajsa. Jag har prövat att mata honom med kackerlackor och pinkies men han verkar inte visa några tecken på att han vill äta dem. Jag har badat honom i varmt vatten flera gånger utan framgång. Han beter sig inte annorlunda ut än vad han gjorde när han åt och utseendet har inte ändrats heller. Temperaturen och fuktigheten är runt 24-26 grader celsius och 60-80%. Jag börjar mistänka att problemet kanske ligger i att han inte har tillräckligt med plats i sitt terrarium för att gräva ned sig och gömma sig vilket gör honom stressad men annars så vet jag inte vad problemet är.

All form av hjälp och tips uppskattas mycket. Tack i förväg.

187
33
AntonMurseli:
Jag vet att många pacman grodor kan vägra att äta mat i någon månad! Är jorden fuktigt, för att annars kan det ha problem med tex ömsningen

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Har han en vattendel/tillräcklig stor vattenskål i terrariet för att bada i när den vill? De är halvakvatiska.

187
33
AntonMurseli:
Ger du den kalcium med d3?

2
0
Orkmeister:
Ja, jag använder pulver med kalcium och d3 varje gång jag matar honom men med tanke på att han inte ätit på 1 månad har han inte fått i sig kalcium och d3 vitaminer. Vattenskålen jag använder kan vara något för liten men jag kommer att flytta grodan till ett större terrarium med en större vattenskål inom en snar framtid och jag hoppas på att det löser problemet.

187
33
AntonMurseli:
Orkmeister skrev:
Ja, jag använder pulver med kalcium och d3 varje gång jag matar honom men med tanke på att han inte ätit på 1 månad har han inte fått i sig kalcium och d3 vitaminer. Vattenskålen jag använder kan vara något för liten men jag kommer att flytta grodan till ett större terrarium med en större vattenskål inom en snar framtid och jag hoppas på att det löser problemet.

Jag hoppas det löser sig!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild