Min taggsvansvaran växer inte?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

17
2
RoseAngelBlue:
Hej, skaffade en taggsvansvaran för några månader sedan tror de va kanske mars 2019 eller nåt sånt. Den har ett stort terrarium som den ska få växa i på 120x80x80. Den har även en solar glo lampa på 125w så e kombinerat med värme o uv ljus. Men den verkar inte vilja växa. Har provat olika typer av mat zophobas, larver, syrsor små o större (han nöjer sig endast med syrsor), kackerlackor skulle va en hit som flera rekommendera men dem va han inte alls intresserad av, så undrar om ja gör nåt fel eller om nån har vart med om liknande som kan tipsa hur man kan göra för att "han" ska växa o äta?? 

206
224
Danne72:
jag har köpt mina på mässan i norrköping senast och dom har 3 dubblat sin storlek minst, se till att dom får mat varje dag. mina bara vräker i sig dubias och tar en pinkie ibland utan problem.

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Ge den mängder med levande insekter dagligen, går åt otroligt många första 1-2 åren :-D och glöm inte pudra med kalk och vitaminer! Vissa individer växer såklart långsammare än andra, men har den inte vuxit på nästan ett år som du säger är det allvarliga problem skulle jag säga :-) menar du att ödlan äter som den ska men inte vuxit någonting??

Och är temperaturen tillräckligt hög för arten? Dom vill ha en rejält varm del, men det vet du säkert redan :-) 

17
2
RoseAngelBlue:
Tack för svar :) han har en jätte varm solplats med den kombinerade lampan men han väljer ändå alltid att ligga under en sten i mitten av terrariet där de inte e så varmt. Han har syrsor som springer i terrariet som han bara kan ta när han vill ha som ja fyller på rätt ofta men han tar väldigt sällan o verkar typ lite "rädd" för maten ibland speciellt när ja provat o gett han kackerlackor o så :/

9
10
Fredrik83:
 Du kan jo prova att döda kakerlakerna syrsorna  å låta dom ligga i terrariet över natten  och ta ut de levande insektterna om du upplever att han blir stressad/rädd för dom även  att under denna tiden låta honnom vara helt  för att ytterligare sänka den mistänkta stressen 

hoppas detta kan vara till någon hjälp  lycka till 

Medlem i SHF
537
749
Patch:

RoseAngelBlue skrev:
Tack för svar :) han har en jätte varm solplats med den kombinerade lampan men han väljer ändå alltid att ligga under en sten i mitten av terrariet där de inte e så varmt


hur varmt är jättevarmt? Och hur ofta matar du? 


200
258
Lordguras:
Går säkert för kallt 

17
2
RoseAngelBlue:
E runt 29 grader vid solplatsen men han väljer att hålla sig runt den svalare delen

206
224
Danne72:
Där har du problemet ska vara 45-50 grader där det är solplats.
RoseAngelBlue skrev:
E runt 29 grader vid solplatsen men han väljer att hålla sig runt den svalare delen

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
RoseAngelBlue skrev:
E runt 29 grader vid solplatsen men han väljer att hålla sig runt den svalare delen


Alldeles för kallt dock... Jag skulle hålla strax över 40 grader, minst, på varmaste punkten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild