Kan han flytta in snart?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

33
9
dfniklas:
Hejsan!

Har en majsorm som är cirka 7 månader gammal och 60 cm lång. Just nu bor han i ett litet terrarium med måtten 60x40x40 men har ett 120x60x60 som står färdiginrett.

När kan han flytta in det? Kan jag lyfta över honom redan nu så länge jag har tillräckligt med gömställen? Just nu innehåller det ju grottor för fullsize majsorm, men kan ju så klart lyfta över de mindre grottorna jag har i det lilla terrariumet också :)

Sen en fråga angående temperatur, jag har en värmematta under terrariumet på ena sidan, mäter jag uppe på bottensubstratet på den sida så är temperaturen 27-28 grader. Det blir inte varmare, använder exoterras termostat och har satt den på 35 grader. Ska jag införskaffa mig en värmelampa också?

Tacksam för svar :)

161
107
Alex_ask:
Går aldeles utmärkt att flytta in redan det kan aldrig bli för stort trots vad vissa säger,  då skulle alla djur i naturen bli stressade och dö av att det är för stort.

161
107
Alex_ask:
dfniklas skrev:
Hejsan!

Har en majsorm som är cirka 7 månader gammal och 60 cm lång. Just nu bor han i ett litet terrarium med måtten 60x40x40 men har ett 120x60x60 som står färdiginrett.

När kan han flytta in det? Kan jag lyfta över honom redan nu så länge jag har tillräckligt med gömställen? Just nu innehåller det ju grottor för fullsize majsorm, men kan ju så klart lyfta över de mindre grottorna jag har i det lilla terrariumet också :)

Sen en fråga angående temperatur, jag har en värmematta under terrariumet på ena sidan, mäter jag uppe på bottensubstratet på den sida så är temperaturen 27-28 grader. Det blir inte varmare, använder exoterras termostat och har satt den på 35 grader. Ska jag införskaffa mig en värmelampa också?

Tacksam för svar :)

Du behöver inte varmare i luften än det iaf,
Möjligen en värmepunkt där den kan sola eller en varmare liten del där de finns möjlighet att komma upp mot ca32+

Kanske till och med lite svalare på svala sidan

33
9
dfniklas:
Alex_ask skrev:

Du behöver inte varmare i luften än det iaf,
Möjligen en värmepunkt där den kan sola eller en varmare liten del där de finns möjlighet att komma upp mot ca32+

Kanske till och med lite svalare på svala sidan


Tack för svar! Då ska han nog få flytta in strax

Temperaturen jag uppmätt är med en sån thermopistol och är uppmätt på bottenmaterialet. Har ingen solplats/lampa just nu utan temperaturen på bottenmaterialet är 28 grader på varma delen och 22 grader på kalla delen. Lite därför jag inväntat med att flytta över honom, vill få miljön så perfekt som möjligt innan det är dags. Misstänker att min värmematta jag kanske inte räcker :)

Kanske ska införskaffa mig en värmelampa och hänga in. Någon som går bra att sätta i ett glasterrarium. Antar att de inte gör så mycket nytta om jag har dem utanför / uppepå glaset?

161
107
Alex_ask:
Det går fint att ha en lampa i men då måste du se till att den inre kan komma år den på nåt sätt, och det blir lote svårare att hålla luftfuktigheten dp lampan torkar ur en del men det går.

33
9
dfniklas:
Alex_ask skrev:
Det går fint att ha en lampa i men då måste du se till att den inre kan komma år den på nåt sätt, och det blir lote svårare att hålla luftfuktigheten dp lampan torkar ur en del men det går.

Allright, får se om jag införskaffar någon lampa som jag kan sätta inne i terrariumet alternativt om jag lägger den uppepå nätet/glaset :)

Medlem i SHF
3999
5021
Jonas_:
Jag förstår inte frågeställningen, varför skulle ormen inte kunna ha ett rejält stort terrarium redan från dag 1? :-) 

Alla mina juveniler har fått fullstora burkar redan från att dom är nykläckta, i stort sett iaf. Jag har bara haft olika pytonormar sista 15 åren, minst. Och aldrig haft problem med unga mindre ormar i riktigt stora utrymmen... Det hänger på inredningen och inte ytan :-) 

33
9
dfniklas:
Jonas_ skrev:
Jag förstår inte frågeställningen, varför skulle ormen inte kunna ha ett rejält stort terrarium redan från dag 1? :-) 

Alla mina juveniler har fått fullstora burkar redan från att dom är nykläckta, i stort sett iaf. Jag har bara haft olika pytonormar sista 15 åren, minst. Och aldrig haft problem med unga mindre ormar i riktigt stora utrymmen... Det hänger på inredningen och inte ytan :-) 

Ja, alla säger olika i den frågan. Och nu måste jag först och främst lösa värmeproblemet, har du några tips? :)

273
185
peter68:
dfniklas skrev:

Ja, alla säger olika i den frågan. Och nu måste jag först och främst lösa värmeproblemet, har du några tips? :)


Det sägs väldigt mycket på forum. "Min orm..."

I ditt fall finns det väl bara två alternativ. Större värmatta (alltså större effekt) eller lampa.

Medlem i SHF
3999
5021
Jonas_:
dfniklas skrev:

Ja, alla säger olika i den frågan. Och nu måste jag först och främst lösa värmeproblemet, har du några tips? :)


Så är det på internet, alla ger olika svar :-) 

Men större terrarium kräver oftast högre watt på värmekällorna, svårare är det inte. Alternativt flera värmekällor, men det brukar jag personligen undvika. Jag kör med antingen värmeslinga eller värmepanel i mina burkar. 

Beror också på hur temperaturen är i rummet ormen bor i också såklart, men värmen är en av dom absolut viktigaste sakerna för en orm så lös det innan du byter. Lycka till. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild