Konstig elkontakt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5102
3878
Tropfrog:
peter68 skrev:
Det är ingen Europlug. Europlug ser ut så här: www.kabelbutiken.com/stickpropp-euro-kontakt

Det är enkelt att byta ut.


Den du länkar till är inte dubbelisolerad och får inte användas i Sverige.

Åter igen.....nödig kännedom. Gör inget själv utan den. Men ännu viktigare tipsa inte andra utan den. El kan vara livsfarligt.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Tropfrog skrev:


Den du länkar till är inte dubbelisolerad och får inte användas i Sverige.

Åter igen.....nödig kännedom. Gör inget själv utan den. Men ännu viktigare tipsa inte andra utan den. El kan vara livsfarligt.

Mvh
Magnus 



Nu kommer du med felaktig info dock.

Det är inte själva kontakten i sej som ska vara dubbelisolerad, utan kabeln.

Kontakten får vara konstruerad för max 250V och 2,5A för att få användas.

 

Så produkten i länken som peter68 länkade är visst en godkänd kontakt som får användas i Sverige.


5102
3878
Tropfrog:
Flyers90 skrev:



Nu kommer du med felaktig info dock.

 

Det är inte själva kontakten i sej som ska vara dubbelisolerad, utan kabeln.

Kontakten får vara konstruerad för max 250V och 2,5A för att få användas.

 

Så produkten i länken som peter68 länkade är visst en godkänd kontakt som får användas i Sverige.



Det är möjligt att det går att missförstå mig. Det får jag ta på mig.

Det vi pratar om är en apparatsladd. Det är en dubbelisolerad sladd med helgjuten kontakt. Det finns inga lösa europlug som är godkännda i Sverige. Då faller liksom idén med dubbelisolering.

en.m.wikipedia.org/wiki/Europlug

Europlugs are non-rewirable and must be supplied attached to a power cord.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:


Det är möjligt att det går att missförstå mig. Det får jag ta på mig.

Det vi pratar om är en apparatsladd. Det är en dubbelisolerad sladd med helgjuten kontakt. Det finns inga lösa europlug som är godkännda i Sverige. Då faller liksom idén med dubbelisolering.

en.m.wikipedia.org/wiki/Europlug

Europlugs are non-rewirable and must be supplied attached to a power cord.

Mvh
Magnus 


Rätt. Däremot får du kontaktera om med ny kontakt och använda i ett ojordat uttag. Finns inget som säger att det är förbjudet.

5102
3878
Tropfrog:
Vad är det i detta som går att missförstå? 

Non rewirable.....must be supplied attached to a power cord.    


Jag lägger ner den diskussionen nu. Ring din lokala elektriker och fråga.

Nyckelorden är nödig kännedom.

Mvh
Magnus

273
185
peter68:
Tropfrog skrev:
Vad är det i detta som går att missförstå? 

Non rewirable.....must be supplied attached to a power cord.    


Jag lägger ner den diskussionen nu. Ring din lokala elektriker och fråga.

Nyckelorden är nödig kännedom.

Mvh
Magnus

Kontakten behöver inte vara gjuten. Annars hade det inte gått att köpa kabel i löpmeter och lösa kontakter.

Det säljs fortfarande skarvsladdar med monterade kontakter: www.kontorsgiganten.se/forlangningssladd-6m-p-8326605.html

Detta är ovanligt, men de bryter inte mot något regelverk.

Det är dock viktigt att det görs rätt. Ändhylsor ska användas för god kontakt. I detta fall oisolerade. www.elpress.net/sv/produkter/elpress-produkter/andhylsor/

Om man känner sig osäker finns forum, så som elektronikforumet.com.

5102
3878
Tropfrog:
Som sagt. Nödig kännedom. Det är allt som krävs. Har man inte det så skall man inte pilla med det.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Tropfrog skrev:
Som sagt. Nödig kännedom. Det är allt som krävs. Har man inte det så skall man inte pilla med det.

Mvh
Magnus 



Om det är nödig kännedom som gäller som du säger så känns det lite dumt att du samtidigt ger ut felaktig info om saken.

Men ja, är man osäker ska man inte skruva på egen hand.

5102
3878
Tropfrog:
Flyers90 skrev:



Om det är nödig kännedom som gäller som du säger så känns det lite dumt att du samtidigt ger ut felaktig info om saken.

Men ja, är man osäker ska man inte skruva på egen hand.


Nu får du ge dig. Jag skrev apparatkontakt när jag menade apparatsladd. Denna felaktighet har jag korrigerat. I övrigt vimlar denna tråden av felaktig information som inte kommer från mig.

Ts efterfrågade råd från elektriker, så nu tycker jag vi lägger korten på bordet. Vilken utbildning i ämnet har ni som ger tips och råd?

Jag själv har ett år yrkesförberedande utbildning inom el. Det gav mig inga licenser, men väl kunskaper som vida överskrider nödig kännedom.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild