Barnvänlig spindel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

28
14
Emilyg:
Vad rekommenderar ni för slags spindel som kan hanteras av barn? Finns det nån lämplig? 

1275
1724
Falk:
Harmlös eller ej, spindlar ska inte hanteras. 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Spindlar ska lämnas i sina terrarium hela tiden. Och om de ska tas ut så skulle jag inte ens sätta mina snällaste i händerna på ett barn. Om de skulle bita eller sprätta hår så kan det vara en obehaglig upplevelse för barnet samt allergi och sånt kommer barn förmodligen reagera mer på. Visst jag är väl barn i praktiken, men har erfarenhet och handskades aldrig med dom utan handskar och skyddsglasögon i början, nu har jag lärt mig mer hur de "fungerar" och bedömer att det inte behövs.

Nu pratar jag mest om fågelspindlar, men oavsett är hantering något som bör undvikas och orsakar stress.

1228
464
leedragon:
Emilyg skrev:
Vad rekommenderar ni för slags spindel som kan hanteras av barn? Finns det nån lämplig? 


hoppspindel?

28
14
Emilyg:

Tack! Jag anade att det inte var något särskilt lämpligt djur för dem hanteringsmässigt (min dotter var intresserad att ha en). Kollade först lite på info på nätet och blev tveksam men tänkte att bäst är att fråga er med erfarenhet. 


5087
3855
Tropfrog:

2
3
My5665:
Det är bara onödigt och riskfullt. Fågelspindlar är väldigt ömtåliga och Minsta lila fall kan döda dom.

18
20
3KGT:

Är nybörjare själv med 2 barn som älskar dem (5 & 7 år) och det hela började med deras önskemål om att skaffa och nu sitter jag själv fast i det sen ca 6 mån.

Men kan säga att jag inte vågar alls låta dem handskas med dem större än gamla 5 kronan. Och när jag säger handskas, så har dem fått ha min V.Colour sling på armen 2 gånger. Tar själv ej i dem större eller mindre för den delen om jag inte måste eller vid flytt. Ej värt risken och inte hellre roligt enligt min tro för djuren att utsätta dem för den stressen. Men som sagt ibland måste man vid flytt eller man skall fixa om terrarie och då som experterna här säger så är det osäkert kort och man får vara försiktigt både för hår, hopp, fly och bitning. Och du får akta så inte ditt barn gör för snabba rörelse vid matning eller andra tider då du öppnat terrariet liksom mina kan göra då barn inte tänker på det. Det ökar risken för olyckor eller attacker. Men skall så klart ej skräma er från att köpa då man kan ha dem om man bara läser på och respekterar djuren och förstår från början att det är inga gosse djur och hundar.

 

Edit: Har också 2 saker att tillägga,att dels enligt all info och youtube tittande så kan även samma art bete sig olika beroende på invid

Och jag har en teroi att om man nu vill verkligen vill handskas med dem så skall man kanske på nåt sätt "träna" upp dem via att köpa en sling och kanske vänja både sig och denna någolunda om att ha den på armen osv. Åter igen inget man skall göra dagligen.

Lycka till från en nybörjare som sagt som satt i samma sits och läst och kollat på en hel del info på nätet m.m


28
14
Emilyg:
Tack så jätte mycket för all info från er alla! Det här är verkligen ett fantastiskt forum att få rådgivning och insikt i olika frågor och funderingar. Mycket värt att man även kan bli avrådd eller höra nackdelar kring djur man funderar på. Inte bara fördelar. Proffsigt och omtänksamt av alla! 

1275
1724
Falk:
En theraphosid är inget man tränar upp tyvärr. Det är alldeles för för primitiva djur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild