Kungspyton terrarie storlek.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
10
Fredricbergstedt:
Jag funderar på att införskaffa en kungspyton. Det kommer med största sannolikhet bli em bioaktiv burk. Nu undrar jag över vad ni anser vara en bra storlek på burk?
Och jag har koll på L80 så det kan vi hoppa över minimimåtten, då dom i mitt tycke är för små.

273
185
peter68:
Det är bra att du väljer större än L80. Min syn på det är detta. Ormar rör sig över stora områden i vilt. Kort svar är så stort som möjligt. Ett mer specifikt svar så skulle jag säga att långsidan inte ska vara kortare än ormen.

12
10
Fredricbergstedt:
Så styvt 200cm långt och 80 djupt. Vad ska man sikta på i höjd. 100?

273
185
peter68:
200x80 är ovanligt stort för en kp. Jag säger inte att det är fel. Tvärtom. Jag önskar att jag hade plats åt ett sånt terrarium för min dvärgboa. Ungefär samma storlek som en kp.

1m höjd är mer än tillräckligt. Det är definitivt inte fel.

Det finns helt enkelt inget definitivt svar. Det som är viktigt är att det är väl inrett, så ormen inte känner sig exponerad. Man får helt enkelt göra det som känns rätt för en själv.

Jag vill inte pracka på någon ett stort, dyrt, tungt och otympligt terrarium. Det enda jag kan säga är att jag tror att 200x80x100 är större än vad 90% eller mer av all kp-ägare har. Om jag har något råd så är det att fundera på hur du tänkt ha det. Om du tänker ha större grenar att klättra på, så bör det vara högt nog för det. Jag är motståndare till många kommersiella "snake cages" som är gjorda för terrestriska ormar. De är breda, djupa och låga. Alldeles för låga i mitt tycke. Trynsnok (i ditt fall), kortsvansad pyton och pufform är exempel på marklevande, men de flesta ormar är åtminstone klättrande. I denna fältstudie (www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/11250009809386744) hittades 14 av 29 kp-hanar uppe i träd. Bara 2 av 33 honor hittades i träd, men det visar ända att de klättrar vid tillfällen.

12
10
Fredricbergstedt:
Jag tänkte bygga om en lagerhylla med måtten längd 200 djup 80 och höjd 230 det blir nog två burkar eller tre. Kommer bli roligt att fixa inredning och bakgrunder. Allt kommer vara färdigbyggt och uppstartat långt innan jag börjar leta efter kp. Tack för inputen Peter.

82
224
Linsen:
Fredricbergstedt skrev:
Jag tänkte bygga om en lagerhylla med måtten längd 200 djup 80 och höjd 230 det blir nog två burkar eller tre. Kommer bli roligt att fixa inredning och bakgrunder. Allt kommer vara färdigbyggt och uppstartat långt innan jag börjar leta efter kp. Tack för inputen Peter.


Skapa gärna en tråd om du har tid och vilja på hur du genomför arbetet. Låter super spännande om man skulle kunnat få följa med och se hur det blir :)

12
10
Fredricbergstedt:

Linsen skrev:


Skapa gärna en tråd om du har tid och vilja på hur du genomför arbetet. Låter super spännande om man skulle kunnat få följa med och se hur det blir :)



Fixar jag


16
18
AndyLarssonSE:

Är själv inne på att bygga en egen, jobbar just nu på en 3D rendering av den så jag får alla måtten och hur den ska se ut.

Annars har jag tittar på denna:
www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/terrarium/aluminium/terrarium-aluminium-125x50x60.html

Däremot så är jag väldigt osäker på storleken där.
Den KP som jag hade med min ex-fru var ca 120cm lång, men har sett vissa som är 150cm vilket även ska vara den storleken de ska vara om det är en hona.
Hanarna blir ju mindre, men vågar inte säga hur mycket.

När jag införskaffar min KP tänkte jag börja med den som jag länka till ovan.
125*50*60 (375L)

Enligt Jordbruksvärket så är denna 0,005m2 för liten för en orm på mellan 126-150cm.
Tveksamt om man ska vara så pass millimenter hård, men absolut att man har en som är större än minimum om jag får säga min åsikt.

Det tar ju ett litet tag innan de blir så pass stora, så man har god tid på sig att bygga sitt terrarium precis så man vill ha dom.


273
185
peter68:
AndyLarssonSE skrev:
Är själv inne på att bygga en egen, jobbar just nu på en 3D rendering av den så jag får alla måtten och hur den ska se ut.

Annars har jag tittar på denna:
www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/terrarium/aluminium/terrarium-aluminium-125x50x60.html

Däremot så är jag väldigt osäker på storleken där.
Den KP som jag hade med min ex-fru var ca 120cm lång, men har sett vissa som är 150cm vilket även ska vara den storleken de ska vara om det är en hona.
Hanarna blir ju mindre, men vågar inte säga hur mycket.

När jag införskaffar min KP tänkte jag börja med den som jag länka till ovan.
125*50*60 (375L)

Enligt Jordbruksvärket så är denna 0,005m2 för liten för en orm på mellan 126-150cm.
Tveksamt om man ska vara så pass millimenter hård, men absolut att man har en som är större än minimum om jag får säga min åsikt.

Det tar ju ett litet tag innan de blir så pass stora, så man har god tid på sig att bygga sitt terrarium precis så man vill ha dom.


En kp på 150cm är exceptionell. Realistisk storlek är runt 130cm, och då är den förmodligen större än genomsnitt.

Ball Pythons! Big Females!: www.youtube.com/watch?v=xhZRhdKQ6-8

BIGGEST BALL PYTHONS "HUGE": www.youtube.com/watch?v=yXLqY9P2I90

Over 4000 Gram Female Ball Python!!! MONSTER PYTHONS!!!: www.youtube.com/watch?v=qSoVKUkDPjU
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild