Skäggagam som inte bajsar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

65
13
Doberman:

Jag har två skäggagamer, en hane som jag köpte när han var fyra och är nu sex år och en hona som är ungefär två år. Hanen verkar inte kunna bajsa av sig själv utan han måste badas för att det ska hända något och det har inte alltid varit så utan det har kommit den senaste tiden ( ungefär sju-åtta månader sedan det började ) medans honan sköter behoven ungefär var 3:e dag..

Jjag förstår inte vad det kan vara eftersom dom får samma föda, bor i likadana terrarium och har likadana lampor. Någon som vet vad det kan vara?


508
304
Jonas77:

Hur lång tid får det gå innan du badar honomom då?

Det har ju funnits en förstoppningshysteri i hobbyn, och jag undrar om man inte kan driva sina djur till att bli förstoppade genom att man t.ex. badar dem för ofta pga rädsla för förstoppning.

Nu anklagar jag naturligtvis inte dig, jag tycker bara att det är en intressant tanke; tänk om det är så att man försämrar djurets egna tarmfunktion när man inte låted tarmen fungera som den ska, pga bad t.ex. Någon som har tankar kring detta?

 


69
1
Virtuousblue:

Det kan nog stämma en aning faktiskt. 
Hade smått panik angående detta också för inte så länge sen, så det slutade med att jag badade mina lite för ofta för att de skulle få bajsa. Efter de så bajsade de inte på ett bra tag och då satte man ju dom i badkaret igen. 
Har nu slutat med det, och efter ett tag så kommer det ut av sig själv :) 


69
1
Virtuousblue:

Ge din hane en rejäl dos med godis en gång så att han kommer igång själv, ;)


276
118
Maqea:

De vänjer sig också vid att bajsa på speciella ställen. Trotts att skäggisar inte är "baddjur" så har jag läst på utländska forum att vissa individer bara bajsar i badet för de är vanda vid det. Kanske du ska ha lite is i magen och se vad som händer om du inte badar honom men gör det under nogrann uppsikt. Det får ju inte gå så långt att han blir sjuk av att inte ha bajsat heller.


65
13
Doberman:

Jonas77: Det längsta jag väntat hitintills är 2½ vecka, längre vågade jag inte vänta.


508
304
Jonas77:

Ok, hur ser dieten ut då?

 


65
13
Doberman:

Grönsaker varje dag, allt från morot till ruckolasallad och gutloadade Dubia varannan dag.
men vore det dieten borde väll honan vara likadan eftersom hon ätit det en längre tid hon också

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild