Köpte ormar med virus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

3
9
Jullemannen:

curtus skrev:
Man överreagerar ALDRIG när det gäller sådana här saker! 
Personligen så tycker jag absolut att man bör hänga ut folk som säljer djur som bär på såpass allvarliga sjukdomar som detta! Men jag antar att det inte är tillåtet *suck *
Jag har själv råkat ut för Nidovirus och vet hur förödande konsekvenserna är.

Detta är vanligare än man tror och inget som bara påträffats nån gång i nått avlägset land utan finns bland oss konstant. Risken är ett faktum.
Karantän är en bra början men inte ens det räcker för att förhindra spridning av dessa virus. Tester är ett måste och gärna flera tester.

Skicka mig gärna ett PM om vem detta är så jag kan svartlista personen för mig och mina bekanta.

Det värsta jag vet är när folk är så jäkla svaga och mesiga så de låter plånboken gå före ryggraden och att ta sitt eget ansvar och avliva alla sina smittade djur.

Och för de som inte känner till t.ex. Nidovirus så är det ett virus som är relativ t vanligt bland Kungspyton och Morelia sp. Men även andra ormar, ödlor, sköldpaddor osv. Det finns ingen bot mot detta virus och får man ett aggressivt utbrott så kommer alla infekterade djur dö. De kan även gå lång tid, flera år och vara smittsamma men inte visa några symptom. 
Du kan alltså ha ett djur som verkar friskt och fungerar kanon i flera år men som smittar och dödar alla djur som den kommer i direkt eller indirekt kontakt med.

Det gläder mig att fler tar upp detta och visar att detta faktiskt händer. 
När detta  hände mig och jag förlorade mina djur så var jag öppen med,detta och gick ut med hela förloppet på Facebook. Tyvärr så verkar det som att folk fortfarande tror att detta är ett ovanligt fenomen.



Bra skrivit, men vad jag menar Patric är att den som kommenterade hans inlägg först visade ju ingen speciell tacksamhet i det han skrev och ingen annan har gjort det heller, eller ens försökt styra han i rätt riktning. Nu vet jag inte vad och med vem han skriver privat med men jag förstår om han tar bort inlägget el inte går vidare. För varför ska man hjälpa el varna när det finns så många ute i reptilvärlden som lever på moln och tror att om djuret ser friskt ut så är det friskt. Men låt dom tro de då och låt dom handla av dessa människor. Jag vet vilka dom är men de e inte min ensak att gå ut med det då jag inte själv har drabbats av dom. Jag har väldigt få här i Sverige jag har med att göra just pga sånt här skit och baktal mm mm så ärligt skiter jag i vad andra får och inte får på andra ställen för jag vet att jag har friska djur och säljer friska djur sen får andra stå för vad dom gör.

Men planerar du köpa Rutpyton morfer eller Boer här i Skåne så är du välkommen att skriva till mig innan så ska jag med glädja säga om det är dom eller inte. Men jag tänker inte lägga ut namn på dom för de får Mange göra om han vill. 


157
375
curtus:
Jullemannen skrev:



Bra skrivit, men vad jag menar Patric är att den som kommenterade hans inlägg först visade ju ingen speciell tacksamhet i det han skrev och ingen annan har gjort det heller, eller ens försökt styra han i rätt riktning. Nu vet jag inte vad och med vem han skriver privat med men jag förstår om han tar bort inlägget el inte går vidare. För varför ska man hjälpa el varna när det finns så många ute i reptilvärlden som lever på moln och tror att om djuret ser friskt ut så är det friskt. Men låt dom tro de då och låt dom handla av dessa människor. Jag vet vilka dom är men de e inte min ensak att gå ut med det då jag inte själv har drabbats av dom. Jag har väldigt få här i Sverige jag har med att göra just pga sånt här skit och baktal mm mm så ärligt skiter jag i vad andra får och inte får på andra ställen för jag vet att jag har friska djur och säljer friska djur sen får andra stå för vad dom gör.

 

Men planerar du köpa Rutpyton morfer eller Boer här i Skåne så är du välkommen att skriva till mig innan så ska jag med glädja säga om det är dom eller inte. Men jag tänker inte lägga ut namn på dom för de får Mange göra om han vill. 




Jag förstår precis vad du menar. Inget illa menqt mot dig :) Blåögt och tro gott om alla samt "det händer inte mig " är så som situationen är.
Och försöker man berätta om detta, hur det fungerar och att folk blir drabbade regelbundet så verkar det som de flesta hellre slår dövöra till. Eller så får man någon form av offer roll att det är synd om mig som blivit drabbad. 

Poängen är att folk måste förstå att detta händer och man måste ta sitt ansvar. Kan vi i alla fall bli några fler som faktiskt avlivar sjuka djur som är bortom räddning oavsett prislapp så vinner vår hobby mycket på det under det långa loppet. 

Blir man anklagad för att ha sålt djur smittade med t.ex. Nidovirus eller liknande så borde det ligga i ens egna intresse att testa sina djur och motbevisa påståendet. 
Gör man inte detta så har man antsgligen inte rent mjöl i påsen och borde då bli svartlistad offentligt men det är bara önsketänkande från min sida :) 

Tyvärr är det fortfarande så att den största skräcken för majoriteten av folket i den här hobbyn är kvalster. Och visst kan kvalster sprida sjukdomar men kvalster i sig är ju en baggis att göra något åt.
Medan när det gäller sådana hör saker där köp av en smittad individ eller låna ut djur eller liknande kan betyda döden för alla reptiler du har hemma, då väljer man att blunda istället.

Tråkigt.
Men som sagt väldigt bra att detta tas upp.

1228
464
leedragon:
Tropfrog skrev:


Konsumentverket kan hjälpa till om det rör sig om köp mellan privatpersoner och företagare.

Rent juridisk är det köplagen som gäller om det är köp mellan två privatpersoner. Lagen är dispositiv och ev tvister avgörs i domstol. För ansökan i domstol tas det ut avgifter. Om man förlorar tvisten så tvingas man betala både sina och motpartens rättegångskostnader.

Jag skulle säga att en överenskommelse med säljaren är att eftersträva i första hand. I vissa fall kan det hjälpa att berätta att man överväger rättslig prövning för att lösa tvisten.

Mvh
Magnus 


vi kommer att ge oss i samma diskution som sist. Får man såld ett sjuk djur ska man inte acceptera detta. steget är att vända sig till en organisation som kan hänvisa till nästa handling.

5100
3877
Tropfrog:
leedragon skrev:


vi kommer att ge oss i samma diskution som sist. Får man såld ett sjuk djur ska man inte acceptera detta. steget är att vända sig till en organisation som kan hänvisa till nästa handling.



Det här handlar väl om ett privatköp?? Vilken är organisationen man vänder sig till då?

Mvh
Magnus

1
3
rnd2:
Är det djurskyddet hos aktuell länsstyrelse som ligger närmast tillhands? Nej, de kommer inte hjälpa till med köpet, men primärt måste väl vara att få stopp på spridandet av sjuka djur? Skydd mot sjukdom ligger under djurägaransvaret.

5100
3877
Tropfrog:
rnd2 skrev:
Är det djurskyddet hos aktuell länsstyrelse som ligger närmast tillhands? Nej, de kommer inte hjälpa till med köpet, men primärt måste väl vara att få stopp på spridandet av sjuka djur? Skydd mot sjukdom ligger under djurägaransvaret.


Yes, det är fullt möjligt att tipsa länsstyrelsen om att inspektion kan vara nödvändig. Ursprungsfrågan gällde hur man skulle förhålla sig till säljaren och jag tolkade det som att önskan var att låta köpet gå tillbaka. I en sådan process kan det vara kontraproduktivt att anmäla till djurskyddet.

I övrigt helt sant. Stoppa smittspridning borde vara det primära.

Mvh
Magnus 

5100
3877
Tropfrog:
Länsstyrelsen har i uppdrag att göra inspektioner som säkerställer att djurskyddslagen efterföljs. I det uppdraget ingår att kolla efter epizootisjukdommar. Nido viruset räknas inte som epizootisjukdom.

Frågan är då om en anmälan skulle göra någon som helst skillnad.

Mvh
Magnus 

5
46
MangeRaz:

Tack alla som har skrivit. 

Jag kommer att göra en anmälan när jag fått veterinärens utlåtande efter helgerna om dom inte tar tag i detta själv framförallt nu när dom ser allt som är skrivet. Och då kommer jag att lämna namn och stad samt alias dom har här på TD till alla som vill ha det och meddelar mig i privata meddelande. 

Jag är väldigt tacksam för att min kompis som har hjälpt mig med allt så som kontakt med veterinären och var jag har kunnat skicka prover och att jag har lärt mig mer om fler virus som jag inte visste något om innan. Hade de inte varit för han hade hört av sig och kört hit varje dag så hade jag stått i det själv. 


Medlem i SHF
15
18
PDD:

En eloge till dig MangeRaz att du går ut med detta som en varning, oavsett om du offentliggör personen eller inte. Personligen vill jag veta då jag absolut inte vill ha smittan hos mina djur ! 

Har svårt att förstå dem som nonchalerar och ljuger om ens djur är smittade eller inte.! Ända sättet minska riskerna är att gemensamt arbete öppet med frågan och våga varna och Avliva sjuka djur där inte behandling finns att tillgå ! vad är problemet, ingen vill ha sjuka djur ?!? Eller är det bara pengar som styr !!!


5
46
MangeRaz:

Tack än en gångs alla som skriver privat och jag kommer att ge ut vem det är om dom inte gör rätt för sig. 

Men jag kan inte svara er alla och ge er något nu då jag vill ge vederbörande en chans även om han och hon inte förtjänar det men jag vill inte vara den som lämnar ut någons liv om det går att lösa på annat sätt. Ser att dom har tagit bort dom 3 annonser dom hade här så dom förstår kanske nu. 

Stort tack till Fredrik Karlsson, Micke Ipsen och min flickvän Mia som har hjälpt mig med allt från att ta prover, sanera och hållt mitt humör uppe i allt detta. Tack även till alla som skrivit här privat och visat stöd i denna saken. 

Mvh Mange 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild