Ödlor som kan bo i grupp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

65
13
Doberman:

Vilka ödlor kan man ha flera utav i samma terrarium? utan att dom blir stressade såklart, eller handlar det bara om ödlornas personlighet?


508
304
Jonas77:

Det finns aldrig garantier, men vissa arter är mer troliga att funka i grupp.

Många daggeckos går att ha i minst par, anolisar kan man ofta ha en liten grupp med.

Det finns rätt många ödlor som kan fungera i grupp, men man måste ju vara medveten om att det inte alltid går, eller att det går en tid och plötsligt inte. Då måsta man ha möjlighet att dela dem, dvs ett terrarium till.

Sen kan man väl påpeka att om man är nybörjare så kan det vara så att man helt enkelt inte har tillräckligt med erfarenhet och kunskaper för att kunna se när djuren fungerar bra ihop. Bäst är att ha hadt djuren ensamma ett tag, så man har en erfarenhet att jämföra med senare när man har dem i grupp.


1228
464
leedragon:

va jag vet  som har  hållits i grupp och lyckas med det är bland annat, calumma parsonii, calumma globifer, trioceros hoehnelii, trioceros quadricornis,  och pygme kamelonter.

har sett människor hålla  skäggagamer i grupp ( när de är av samma storlek) flyggeckos, jungfrugeckos.


126
64
Mikachu:

Att hålla ögonfransgeckos, Correlophus ciliatus, i grupp brukar fungera bra. Såklart så är två hanar inte så bra att ha ihop, men flera honor i ett terrarium eller en hane och flera honor.

Dock så kan vissa honor vara lite griniga och inte vilja bo med någon annan alls! :p


150
13
Hillmans:

armadillo ödlorna lever i flock för överlevnad, blir inte så stora :)

de mesta i cyclura släktet lever i flock, dom blir stora men gillar du de så :)

(många hanar kan vara i samma grupp i det vilda, har du stor bur i fångenskap så funkar det med)


Medlem i SHF
4002
5027
Jonas_:

Hur stort terrarium pratar vi om så jag vet vad jag ska tipsa om :) handlar även om hur stor yta man har till många arter.


65
13
Doberman:

Jonas_
Jag vet inte riktigt, så länge den håller sig under 1m, har inget terrarium än så det är inte det avgörande :)

Skulle Krokodilskinkar funka föresten?


Medlem i SHF
4002
5027
Jonas_:

Så länge terrariet eller ödlorna håller sig under 1meter? :) Tänkte tipsa om taggsvansvaran men dom är lite utrymmeskrävande om dom ska gå i grupp, däremot i stora terrarium funkar dom bra om man har exempelvis 1.2 (1 hane & 2 honor)


65
13
Doberman:

Hehe, menade så länge ödlan är under 1m


Medlem i SHF
4002
5027
Jonas_:

Då behåller jag mitt tips :) Varanus acanthurus, blir mellan 50-70cm, Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 0,9 m2

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild